Traktorer och processorer

Lite beslutsångest... ang stortraktor

66 inlägg 38661 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lite beslutsångest... ang stortraktor

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58187 Ja har ju en valmet 2105... motorn rasade i fjol, så den är nyrenoverad, nu har framaxeln, eller snarare navreduceringen på ena sidan börjat läcka olja vilket gjort att lagren skurit... ja har handlat på mej nya lager, å beställt nya packboxar, vilka det är 2-3 veckors väntetid på, precis när traktorn behövs som mest, å samma tid som i fjol när motorn havererade... ja har börjat lessna lite kan man säga...

Vi har, eller snarare far köpte ju en valmet 615m i höstas som går hur bra som helst, men svag efter väg som ja skrivit tidigare i nån tråd men underbar att köra med lastaren å med skogsvagnen på i skogen, å med den är vi sketa nöjd trots 10000 timmar på mätaren...

Nu äre så att vi funderar på att sälja iväg båda å köpa Nyare, större traktor med lastare... har titta lite hos lantmännen på beg typ valtra t140, t170, å t190... det finns tyvärr inte så många beggade med lastare av dom större modellerna tyvärr, men det är eventuellt målet iaf, hade tänkt oss pris runt 400-500... men då börjar man fundera på om det kan vara lika bra att skaffa helt nytt?
sen finns ju dom här 8550 åxå iof...

Ja som sagt man har lite beslutsångest... det är ju inte så man lever på jordbrukstraktorn direkt, men det är trevligt me fräscha grejjer som går, å som det finns delar till på hyllan så att säga...

är det nån som har nån fundering eller möjligen tips ang detta, ska man satsa på nytt eller beggat? å storlek? 140 hk känns lite när man haft en gammal rå 2105 kanske?... sen när det blir så nytt ska man försöka hitta en med fjädrad framaxel å hur funkar det tillsammans med lastare?

å ja har nog blivit lite valmet/valtra frälst så det är nog en sån i första hand, i andra hand fergusson :P



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

Torparn79  
#58195 Case IH MX 135-150-170 skulle jag rekommendera.
enkla och smidiga traktorer som av någon underlig anledning står lågt i pris.

vore jag som dig skulle jag akta mig för MF, det är mycket el och databoxar som djävlas på dom.

Avatar Fallback

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58196 om man rent hypotetiskt skulle kolla på JCB fastrac, är de nån som har erfarenhet av sånna? dom verkar ju gå fort som f-n, å med rejäl komfort, det kommer antagligen inte bli nån sån men för mej är det lite en dröm maskin :P

case, å mccormick finns ju givetvis så sant, å visst skiljer en massa i pris oftast, å visst finns dom som alternativ, men som sagt, gillar valtra... hur äre med fendt, å alla dom "konstiga" märken?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58199 Strunta i fabrikatet. Missbjud Lantmännen med 100`000:- för varje 600`000:-
Dom har uppsjö av demotraktorer.
Har själv både Valmet och Valtra, de är inget annat än Finsk myrmalm rakt i genom.
Torparns åsikt om MF:s databox kan jag skriva under på, då Valmeten är en 8600:a.
Ska du vara i skogen med en jordbrukstraktor så är det lika väl bara Valtra som gäller.
Jag vet att många reagerar på det, men de flesta av de som reagerar har inte besvärlig skogsmark.
Många här på forumet skriver om sina skogstraktorer som har två hjuls drift !
Har du sådan mark ? Så det fungerar. Spelar fabrikatet ingen roll alls.

Avatar Fallback

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58208 I grannbyn kör en runt med en T161 och Moheda 155WD i skogen och dvs annan körning i jordbruk med olika redskap, går det att hitta den storleken av annat märke med fabriksmonterat Twintrac?

Användarvisningsbild

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

Torparn79  
#58214 jag har för mig att Fendt har vändbar förarplats..

nutte->
vad ska du använda traktorn till??
ska du vara i skogen och åka eller ska den bara hålla sig på åkern och framför maskintrailern??

jag är av princip emot att ha jordbrukstraktor i skogen men om man måste åka i skogen så är det väl bara valmet/valtra och belarus som gäller...

Avatar Fallback

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58225
Torparn79 skrev:jag har för mig att Fendt har vändbar förarplats..

nutte->
vad ska du använda traktorn till??
ska du vara i skogen och åka eller ska den bara hålla sig på åkern och framför maskintrailern??

jag är av princip emot att ha jordbrukstraktor i skogen men om man måste åka i skogen så är det väl bara valmet/valtra och belarus som gäller...



ja ska ha den framför trailern, köra ved me skogsvagn (efter väg), sen bruka den vid ved produktionen(lyft av pallar/säckar mm...) snöskottning... ja tror inte ja kommer använda traktorn i skogen överhuvud taget, om ja nu inte råkar komma över en med twintrac å som är skogsutrustad, men ja tycker lastare är viktigare, å hitta en begagnad valtra t140-190 med lastare å twintrac lär vara svårt.. sen är frågan om det blir nytt eller ngra år gammal traktor...

   TS
Avatar Fallback

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58227 där är ju ett par valtra i 8000 serien med lastare på lantmännens hemsida. kan inte skicka länk till dom :???:

där är även 1 T160.

case Mx skulle jag nog akta mig för, många har problem med powershiften. va inne på lantmännen för 2 veckor sen och då stog där en mx 140 tror jag de va.. först hade drivningen i bakaxeln gått, sen all hydraulik, sen powershiften och till slut fyrhjuls driften med. fick klyva traktorn på 2 ställen :lol:
Senast redigerad av Valtra tor 07 maj 2009, 19:43, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58228 Jag är ju inte JÄTTE märkes beroende heller, Men ja vet ju att man har valtra(lantmännen) bara 4 mil härifrån vilket är bra ur service synpunkt, sen har vi återförsäljare här på orten som säljer mccormick där är ja tyvärr lite missnöjd med själva återförsäljaren/verkstan, det är svindyrt med typ ALLT där... sen har vi ju traktorcentralen 4.5 mil bort, då är det NH som gäller, men ja är lite anti "blå" traktorer men det kan iof ändras... så därför känns det som valtra ligger lite på +

Å det som är viktigast är att traktorn är stark, har bra körkomfort eftersom jag kör 95% väg, att den går fort...å sen lastare så klart... så kom me tips :P

   TS
Avatar Fallback

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58230 va ligger 2105an på för effekt?

Avatar Fallback

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58231
Valtra skrev:va ligger 2105an på för effekt?



163 hk enligt bok... å motorn är ju "ny" så det borde vara nära det nu me :P Den är grymt stark så egentligen vill ja inte ha mindre hästar... å det känns som om dom nyare traktorerna stjäl mer effekt, eller har ja fel?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58236
nutte skrev:
Valtra skrev:va ligger 2105an på för effekt?



163 hk enligt bok... å motorn är ju "ny" så det borde vara nära det nu me :P Den är grymt stark så egentligen vill ja inte ha mindre hästar... å det känns som om dom nyare traktorerna stjäl mer effekt, eller har ja fel?


jo dom stjäl ju lite mer effekt, men samtidigt har du ju bättre växellåda och snabbväxlar med, så de går ju lättare att växla ner

Användarvisningsbild

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58239 Ska du köra mycke på väg så köp inte någon traktor med snabbväxlar och kopplings fritt utan en Valtra med helt manuell växellåda.
Dom är billigare på alla sätt.

Avatar Fallback

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58242
Henrik K skrev:Ska du köra mycke på väg så köp inte någon traktor med snabbväxlar och kopplings fritt utan en Valtra med helt manuell växellåda.
Dom är billigare på alla sätt.


då är det valtra 8550 som gäller eller?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58245
nutte skrev:
Henrik K skrev:Ska du köra mycke på väg så köp inte någon traktor med snabbväxlar och kopplings fritt utan en Valtra med helt manuell växellåda.
Dom är billigare på alla sätt.


då är det valtra 8550 som gäller eller?


ja och den har ju 160hk med. är ju inte helt manuell växellåda, den har 3 stegs snabbväxel

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar