Traktorer och processorer

Lite beslutsångest... ang stortraktor

66 inlägg 38678 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62227 Lantmännen har vad de kallar kampanj på Valtra T151e den har max 173 hk. Den har lågvarvsmotor.
Såg någon reklam om 529000:- Kr
Även om det är en snik variant av modellen så är priset rimligt.
Garanti.
Maskinskadeförsäkring.
Tyst bekväm hytt.
Hyfsad standardutrustning.
Ecospeed 40 km.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

stegmaster  
#62239 Her kan ni lesa testar på div. valmet/valtra (ochså andra märken), på tyska.
http://www.dlg.org/valtra_valmet.html

Avatar Fallback

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62255
Famag skrev:Lantmännen har vad de kallar kampanj på Valtra T151e den har max 173 hk. Den har lågvarvsmotor.
Såg någon reklam om 529000:- Kr
Även om det är en snik variant av modellen så är priset rimligt.
Garanti.
Maskinskadeförsäkring.
Tyst bekväm hytt.
Hyfsad standardutrustning.
Ecospeed 40 km.


Det är just det ja menar att det finns ju nytt... å om det är kampanj å en "snik" modell går på dom pengarna känns det vansinnigt att köpa en beggad med typ 4000 timmar på mätaren för samma pengar.... Nu får vi se hur, å vad det blir... ska snacka me banken efter deras semester... denna gången ska vi iaf tänka oss noga för innan vi köper, så vi vet att det blir å känns "rätt"... Å framför allt att man kollar upp eventuella erbjudanden å kampanjer innan man bestämmer sej... men det lutar starkt åt valtra i första hand, men egentligen skulle man kanske kolla upp andra märken åxå för att se om dom har bra erbjudanden på nytt åxå... ja vet inte hur det är om man jämnför likvärdiga traktorer med minst 160 hästar men ser till dom olika märken som finns, är valtra dyrast eller hur är det... man kanske får en ny m-f för samma pengar som en beggad valtra kanske? men det kanske nån vet hur det är? planerna är att ha nått "nytt" till hösten :P

   TS
Avatar Fallback

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62259 jag tror priset på dom olika märkena har blivit mer likvärdiga nu, innan va ju Mf och valtra dom billigaste stora märkena och dyrast är ju fendt och de är dom nog fortfarande med

kan tillägga tror inte MF är billigare än valtra pga av att de är nästan samma traktor. som valtra A serie görs i turkiet och de är i samma fabrik som MFs 4400 serie görs och valtras nya S serie är ju samma som mfs 8600 serie, så det är inte så mycke skillnad på dom.

Avatar Fallback

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62311 MEn sen finns ju case, N-H, Mccormick åxå... kan det vara bättre att köpa en "ny" sån mot att köpa typ en beggad valtra? eller blir det så att man förlorar mer i värde minskning på en "billigare" "ny" traktor?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62732 Grabbar har ni helt glömmt bort JD där har ni kvallite skulle jag vilja säga...

Avatar Fallback

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62740 Idag har ja faktiskt varit å kollat på en T 190, -04 med 4000 timmar på mätaren, den gick fantastiskt, å var enligt mej VÄLDIGT väl skött... få de vad det bär åt för håll med denna, den är inbytt mot en NY, men den levereras inte förrens senare i höst, så beslutar vi oss för denna så blir det att vänta innan vi får ta den...

   TS
Avatar Fallback

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65109 NU är det till 90% klart att det blir ovanstående T190... sista beslutet tas nu till veckan efter lite prisfrörhandling (eller medskickning av tillbehör :lol: ) det återstår att se hur mkt pruta det kan bli :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

Naders  
#67176 Jaha.... Blev det någon affär?

Avatar Fallback

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67189 jodå!, men ja får den inte förrens mitten på oktober :sad: ....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

Aqualize  
#67202
Valtra skrev:jag tror priset på dom olika märkena har blivit mer likvärdiga nu, innan va ju Mf och valtra dom billigaste stora märkena och dyrast är ju fendt och de är dom nog fortfarande med

kan tillägga tror inte MF är billigare än valtra pga av att de är nästan samma traktor. som valtra A serie görs i turkiet och de är i samma fabrik som MFs 4400 serie görs och valtras nya S serie är ju samma som mfs 8600 serie, så det är inte så mycke skillnad på dom.

Är det någon som sätt ett bra test på Valtras nya S-serie?
Som du säger är den byggd på samma plattform som MF 8600-serien. En sak som inte MF hade var väl att Valtran kan fås med vändbar förarplats (s.k. twin trac).
Kom ihåg att det inte bara är envägs som komponenterna blandas. Valmets motorfabrik som nu heter AGCO diesel (tidigare sisu diesel) gör ju motorer till många MF.

Men hur är det med A-serien? Den är väl rätt mycket Valtras egen konstruktion. Har jag rätt i att den har härstamning ända tillbaka till Valmets tid, även på 80-talet. Känns som de i omgångar byggt på den (dvs. inte "den nordiska traktorn 505-905 utan 305 och 405 som var hela Valmetkonstruktioner).
Eller är nyaste iterationen av miniserien (A72, A82 och A92) en MF med andra plåtar?

Avatar Fallback

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67211
Aqualize skrev:Men hur är det med A-serien? Den är väl rätt mycket Valtras egen konstruktion. Har jag rätt i att den har härstamning ända tillbaka till Valmets tid, även på 80-talet. Känns som de i omgångar byggt på den (dvs. inte "den nordiska traktorn 505-905 utan 305 och 405 som var hela Valmetkonstruktioner).
Eller är nyaste iterationen av miniserien (A72, A82 och A92) en MF med andra plåtar?


tror nog snare mf 4400 serien är en valmet med andra plåtar. a serien är ju som du säger väldigt lik 305 och 405 osv.. dom blev ju senare 65 (565, 665) som senare blev 100 serien(600, 900) o efter de blev de ju a serien. de är en del som är väldigt likt på dom traktorerna.

Användarvisningsbild

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

Aqualize  
#67243 Som jag misstänkte. Vad hände med den nordiska traktorn? 505-905 alltså. Det slängde bort den plattformen helt? Mezzo och Mega (6000 och 8000) var väl byggda på ett R&D samarbete med österrikiska Steyr.

Jag kollade in MF 4400-serien. Jo nog är det samma traktor allt som nyaste A-serien. Samma motorstyrka, samma vikt, samma hjulbas (MF anger bara till centimeternivå men valtras millimeter stämmer om man avrundar).

Användarvisningsbild

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

stegmaster  
#67245 mf4400 serien e samma som valtra a serie,dock med lite annorlunda "look".
I övrigt så e det endast valtra A du kan få med skogshytt, detta tilegg får man inte som Mf.
Valtra A serie skal nu forövrigt produseras i Tyrkiet. :surp:

Avatar Fallback

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67257
stegmaster skrev:mf4400 serien e samma som valtra a serie,dock med lite annorlunda "look".
I övrigt så e det endast valtra A du kan få med skogshytt, detta tilegg får man inte som Mf.
Valtra A serie skal nu forövrigt produseras i Tyrkiet. :surp:


den produceras i turkiet sen våras tror jag, i samma fabrik som Mf 4400 serien 😈
Senast redigerad av Valtra sön 20 sep 2009, 18:18, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar