Traktorer och processorer

Diesel i oljan tror jag.

28 inlägg 37637 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Diesel i oljan tror jag.

stegmaster  
#59731 På denna sidan kan du ladda ned instruksjonböker på tysk, hittade inte 9006, men 10006.(Dette e vel stort sett det samma?)
Her finns mycket bra info til gamle deutz, vis man forstår lite tysk
http://www.deutz-traktoren.de/ba/D10006A_BDA.pdf

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Diesel i oljan tror jag.

massa-ved  
#59743 10006 har en helt annan pump finns ingen matarpump det är självtryck ifrån tanken bara. De är rätt enkla att lufta bara att öppna en skruv på filterhållaren och vänta tills de inte kommer nån luft sen en skruv på pumpen likadant. Kollade två pumpar fanns ingen sticka på de heller den med sticka satt på en BM lastm. Minimec som sitter på Ford och Leyland har en nivåplugg. Men på Boschpumpen på din bild syns det ingen plugg. De pumparna utan sticka har en annan plugg med luftning i locket då kan de vara olja ända upp. Den ena jag kollade var äldre än din den andra var nyare frågan är om pluggen är bytt??? Måste kolla nogare innan jag törs svara på det med oljenivån.

Avatar Fallback

Re: Diesel i oljan tror jag.

Edner  
#59765 Ok. Tack för visat intresse.
Jag har en instruktionbok till deutzen som jag fick tag i.
I den står ingenting om oljenivå i pumpen.
Underligt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Diesel i oljan tror jag.

stegmaster  
#59778 Jag har en 4005 som jag tror fungerar på samma sett, dock er den 3syl. jag provade at fylla olja i detta hålet, men oljen försvann
samtidig som et overlöpsrör på pumpan börja slippa ut diesel i samma takt som jag fylde olja.
Så jag fattade meg inte på hur det her fungerer. Jag har instruksjonsbok på tyska, men fatter inte helt va som står fortalt om dette(det står et lite kapittel om detta, inkl en bild), så vis någon vet hur dette fungerer. så forsätt at skriva. :???:
Kan någon förklara ved det står om detta i denne pdf.fil på side 28(pdf side) och bild 62
http://www.deutz-traktoren.de/ba/D4006_BA.pdf

Användarvisningsbild

Re: Diesel i oljan tror jag.

totte  
#59779 Ungefär så här står det:

Tappa ut överflödig bränsle-oljeblandning via kontrollskruven (1)

Om ingen olje-bränsleblandning tränger ut måste motorolja påfyllas genom påfyllningshålet i reglerkåpan? (2) tills det rinner ut genom kontrollskruven. Dra därefter åt kontrollskruven (1) och förslutningen för påfyllningen (2).

dieselpump.jpg

Användarvisningsbild

Re: Diesel i oljan tror jag.

stegmaster  
#59783 Takker så mye Totte.
För en nordman, er det trots alt mycket bettre med svenska en tysk. :wink:
Då tror jag at jag forstår det her. :???:

Avatar Fallback

Re: Diesel i oljan tror jag.

Edner  
#59803 Ok. Det verkar ju vettigt. Frågan är hur man gör om man vlll ha ut allt och fylla upp med olja?
En gammal pump släpper nog igenom endel diesel, så det är nog mest diesel där kan jag tänka mig.
Undrar om det finns någon bottenplugg?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Diesel i oljan tror jag.

stegmaster  
#59804
Edner skrev:Ok. Det verkar ju vettigt. Frågan är hur man gör om man vlll ha ut allt och fylla upp med olja?
En gammal pump släpper nog igenom endel diesel, så det är nog mest diesel där kan jag tänka mig.
Undrar om det finns någon bottenplugg?


För meg hörs det ut som det er det samma om det er bränsle eller olja der, bara det fins nåt smörjmiddel.
när jag skruvar ut plugg nr1 kommer det diesel ut, när jag fyller olja på skruv 2, kommer det diesel ut av en
överlöpslang i andra enden av pumpen? :surp:

Avatar Fallback

Re: Diesel i oljan tror jag.

massa-ved  
#59805 Bosch verkar inte ha nån botten plugg kollade ett par pumpar det står ju inget i boken heller om det. Har det läckt in mycke diesel öppna nivåpluggen tappa av stäng och fyll 0,5-1 dl olja. Det blandar sig med dieseln som är kvar. Före miljödieselns tid räckte det med att de var diesel men med dagens bränsle smörjar de inte nåt vidare. Det värsta är om det är torrt i den delen av pumpen.

Avatar Fallback

Re: Diesel i oljan tror jag.

Edner  
#59817 Då kanske man borde ha lite 2-taktsolja i tanken, så att det inte blir utan smörjning när motoroljan ersätts av diesel i pumpen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Diesel i oljan tror jag.

massa-ved  
#59920 Måste ju ändå kolla oljenivån ibland så mycke brukar det inte läcka över och är det bara olja i pumpen så blandar det sig så det smörjar tillräckligt ändå. 2-takts olja kostar väl 50-60 kronor per 50l diesel. De där pumparna är inte så känsliga men de får inte gå torra.

Användarvisningsbild

Re: Diesel i oljan tror jag.

totte  
#59928 Och det är ju rätt tydligt av instruktionsboken som stegmaster har, att det normalt skall vara en blandning av dieselbränsle och motorolja i pumpen. (Kraftstoff-Ölgemish)

Användarvisningsbild

Re: Diesel i oljan tror jag.

stegmaster  
#59960 Her er en liten film på ikonet. :wink:
Litt dårlig kvalitet, da den filmen togs med en fotoapparat
http://img531.imageshack.us/img531/9296 ... 005ly5.flv

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).