Traktorer och processorer

Tips på nya jordbrukstraktorer!

7 inlägg 3440 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tips på nya jordbrukstraktorer!

sjodin  
#54149 Tipsa!

Har börjat fundera på nytt!

Tänkte höra om de är någon som har tips till ny köp och/eller vad man ska satsa på. Förtillfället har jag en JD1640 och hade tänkt mig något liknande i storleksordningen alltså ca 70hk. En alltien traktor, snöskottningn och för mindre jordbruk! "gårdstraktor".

Säg även vad du tycker man bör tänka på vid köp! "checklista"
Tips! på nya.
Rangordna gärna!



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Tips på nya jordbrukstraktorer!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54171 Kul!
Jag skulle tänka på:
Närhet till ÅF & service
Inköpspris jmfr beräknat restvärde efter 5år plus ev bra avbetalningsplan. Köparens marknad vettu.
Märke, om man bryr sig om sånt.
Tillgång på tillbehör och lull lull.

På traktorn hade jag velat ha:
Bukplåt, vändbar förarplats, frontlastare med dämpning, xenonarbetsljus, bra stereo, kopplingsfri fram/back.
Till lastaren: Vikplog, snöskopa, grusskopa, lilla BM & stora BM adapter.

Mitt starttips är en 75hk New Holland med Super Steer framaxel typ en sån här:
Bild

Avatar Fallback

Re: Tips på nya jordbrukstraktorer!

simme  
#54925 En JD i 5020-serien är en fin traktor :!:
Har en 5820 en riktigt skön traktor :grin:

Avatar Fallback

Re: Tips på nya jordbrukstraktorer!

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54929 Att tänka på:

Även en ny jordbrukare är ljusår sämre än en gammal hjullastare.På att lasta/skotta mm alltså.
Begad traktor utan lastare + begad hjullastare typ 4200 om man har plats.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Tips på nya jordbrukstraktorer!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54954 Vägde du in kopplingsfri fram/back när du sågade jbrtraktor så hårt?
Jag hade nog hellre gått på en spriller ny jbr med Xtra allt, än en sliten 4200 + beggad jbr.

Avatar Fallback

Re: Tips på nya jordbrukstraktorer!

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55024
Slurfi skrev:Vägde du in kopplingsfri fram/back när du sågade jbrtraktor så hårt?
Jag hade nog hellre gått på en spriller ny jbr med Xtra allt, än en sliten 4200 + beggad jbr.


Jodå.
Visst, en jbr med midjestyrning och converter duger,men det är inte vad jag tänker på i första hand när man säger jbrtraktor.
Rent subjektivt verkar det som att fler o fler lantbrukare skaffar en ren lastmaskin.
Även teleskoplastare med krabbstyrning har börjat poppa upp lite här o där.Man sparar nog en hel del tid o diesel på det.
Som hobbybonde brukar dock varken tid eller diesel vara ngn stor kostnadspost,men jag ville bara tipsa om ett alternativ inte många tänker på.
Det är givetvis bara som lastmaskin jag vill såga jbr,som traktor är nog en jbr bäst.Fast det vete katten om det inte till nöds skulle gå att plöja med en lastare o 3-p fäste?
Undrar vad grannarna skulle säga om man drog ut med en L70 på vårplöjet? Frontplog är ju lite inne nu..

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Tips på nya jordbrukstraktorer!

sjodin  
#55027 5R serieren som JD kommer med nu i maj ser lite lockande ut, men prislappen är ju förjävlig att titta på? 460 + moms. Vad tror ni om kinestraktor, som europrad?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).