Sida 2 av 3

Re: Belarus 820- köpa eller inte köpa

Postat: ons 03 nov 2010, 21:16
av Victor -60
Har en fråga angående växellådan på Belarus 820.

Vad jag förstått så kan dom ha 2 olika modeller av växellådor.

En som har vridknopp o läge framåt o bakåt och en annan typ, vilken jag inte riktigt vet hur den ser ut.
Är det någon som vet hur den typen av låda ser ut, alltså hur är spakarna i den?

Snabbväxeln kan oxå skilja, ena modellen har pedal på golvet, den andra spak under ratten.

Är det någon som vet hur växelschemat ser ut på dom två olika lådorna?


Tacksam för hjälp i vilsen Belarus djungel!!!

Re: Belarus 820- köpa eller inte köpa

Postat: ons 03 nov 2010, 21:56
av massa-ved
Pedalen på golvet är inte en snabbväxel utan en reduktionsväxel.
Det är samma växellåda på alla 80, 82 och 820 från mitten på 70-talet till mitten av 90-talet.
Däremot 3 olika varianter på växelspakar på 80/82 sitter spaken rätt ner i lådan på 820
finns 2 varianter med länksystem med spaken till höger.
Finns även en synkrolåda men den kom nog först på 920.
Kan skicka över en bild på de olika varianterna om du vill.

Re: Belarus 820- köpa eller inte köpa

Postat: tor 04 nov 2010, 10:46
av Victor -60
Okej. Tackar.

Så pedalen på golvet eller som på en del spaken under ratten är en reduktionsväxel.

Det är alltså typ två hög - låg växellådor, typ lika som Case Ih XL serien, 844, 955, 956, 1055, 1056 modellerna.
Där är högläget i reduktionslådan, direktväxel sedan i lågläget reduceras farten ca 20% o blir då en lägre växel.

Ja, jag menade modellerna med spakarna till höger.

Den ena modellen är väl den med vridknopp o bara läge framåt o bakåt?
Hur ser den andra typen ut?

Vore väldigt tacksam för bilder o gärna växelläges-scheman på dom olika typer av växellådor.

Jag letar efter en 820 runt 94-96.
Hur pass svårväxlade är dom, det lär man väl märka när man provkör :???:

Tack på förhand// Victor..

Re: Belarus 820- köpa eller inte köpa

Postat: fre 05 nov 2010, 22:47
av JF
Finns det nån anledning att du letar efter 820? Jag har en 572 och jag har inte kunna listat ut vad det är för skillnad mellan 562, 572 och 820, 920. Å andra sidan har jag inte ansträngt mig speciellt mycket för att ta reda på det heller.. Du kanske vet vad skillanderna är?

Re: Belarus 820- köpa eller inte köpa

Postat: lör 06 nov 2010, 00:38
av massa-ved
572 är efterföljare till 562 de är rätt lika med 820 skillnaden är ca 15 hk mer i 820 och 6l mer flöde i servopumpen
562 har förkammardiesel osäker på om 572 har det efter 572 kom 592
920 är i stora drag en 820 fast nyare i mitten på 90-talet kom dom tydligen på att det gick att ha
synkadväxellåda även i en traktor så när 920 kom fanns den med den lådan inte nog med det
man flyttade även stoppreglaget från att ha haft ett spjäll i insugsröret som ströp luften blev det ett reglage på insprutningspumpen samma system som västerländska traktorer hade redan på 50-talet efter att sedan starten efter andra världkriget haft insatsfilter
till bränslet försågs 920 med spinn-on filter

Re: Belarus 820- köpa eller inte köpa

Postat: lör 06 nov 2010, 01:33
av JF
Kul info, tack för den!
Jag misstänkte att 572 var ganska lika 820. Instruktionsboken är för både 820 och 562.

Re: Belarus 820- köpa eller inte köpa

Postat: lör 06 nov 2010, 03:30
av stegmaster
JF skrev:. Å andra sidan har jag inte ansträngt mig speciellt mycket för att ta reda på det heller..

Va fasen er detta för en attityde?? :mrgreen:

Re: Belarus 820- köpa eller inte köpa

Postat: lör 06 nov 2010, 07:33
av Victor -60
Det ända anledningen att jag letar efter en 820 är motorstyrkan. 86hk.
Trevligt med många hästar i stallet. :lol:

Då kanske du har bilder på växelläges-schema i din bok, JF
Jag undrar hur växellådans växlar är uppdelade?

Är det vridknopps modellen på båda typer av växellådorna eller är den andra typen nån form av H-mönster som vanliga växellådor?

562 ifrån 1983-92 hade förkammardiesel, motorn hette då D60.
Sen 1993-96 kom 562 XL o sen 1997 kom 572 dom har samma motor, D 242 men dom är vanliga insprutade dieselmotorer, men det kan skilja mer än bara att det är 65hk i 562 o 72hk i 572, det vet jag inte.

Vad jag läst i Traktorkalendern så ska 572 modellen ha synkad låda oxå.

Motorn i 820 o 920 heter D 243.

Re: Belarus 820- köpa eller inte köpa

Postat: lör 06 nov 2010, 20:04
av massa-ved
Växellägena är lika oavsett spakplacering det är länksytem ut till spaken när den sitter till höger.
Finns ingen bild på den tredje varianten den är lika den med spaken rätt ner i lådan
men det blir rätt långa växellägen i och med länksystemet. Har den typen i min 820.
Synkade lådan är lite annorlunda.
1 och 2 längst till höger är 1 o 2 fram och 1 o 2 back

Re: Belarus 820- köpa eller inte köpa

Postat: lör 06 nov 2010, 20:24
av massa-ved
572 gjordes mellan -92 till -96 den hade också 65 hk efter den
kom 592 med 72 hk samtidigt kom 920 de hade synkad låda.

Re: Belarus 820- köpa eller inte köpa

Postat: lör 06 nov 2010, 22:12
av Lövnäsen
Konstigt, Massa-ved.

För kollar man i Traktorkalendern eller på ATL-Bonus så stämmer det som Victor -60 säger med årsmodeller o allt. :surp:

592 kom -00

Re: Belarus 820- köpa eller inte köpa

Postat: lör 06 nov 2010, 22:29
av massa-ved
Då gjordes den mellan -92 och -99 den finns med i verkstadshandboken från -93 som jag har
fast där står det att effekten är 61 hk
562xl tillverkades nog samtidigt med 572 några år
Det finns över 120 olika modeller. Uppgifterna i västerländska kalendrar är inte 100 %iga
för informationen från Minsk har inte vart den bästa framför allt inte på modeller före
Sovjets upplösning.

Re: Belarus 820- köpa eller inte köpa

Postat: lör 06 nov 2010, 22:32
av Victor -60
Tackar Massa-ved för bilden på växelspakar o växelläges schema.
Nu är man lite klokare på hur växlarna ligger, verkar inte vara så knöligt stegat ändå, som jag hört att det skulle vara.
Lite hit o dit som på många andra traktorer. :lol:

Har läst att det ska vara helt omöjligt att växla den lådan med vridknopp, så det lutar väl åt att leta efter den andra lådan som du har.

Ja det kan nog stämma bra, Massa-ved.

Re: Belarus 820- köpa eller inte köpa

Postat: lör 06 nov 2010, 23:21
av massa-ved
Alla växlar utom 9an går att växla utan skrap om man är försiktig.
Nians växel får man vara lite försiktig med motorvarvet så går även den att växla skrapfritt.
Min är en -94 föregående ägare körde den utan vatten det tålde inte motorblocket
så jag köpte en fabriksny 920 motor och satte i den.
Vridspaken var före den varianten som jag har men jag vet inte vilken årsmod det byter.
Timräknarna räknar timmar vid 1800rpm till skillnad mot Ford och MF tex som räknar vid 1500rpm
och de är ganska lågvarvia så 1000 timmar på mätaren betyder i praktiken lite mer i verkligheten.
På en dag i skogen med huggarvagnen tuffande på 900-1000 varv rör sig mätaren inte mycke.

Re: Belarus 820- köpa eller inte köpa

Postat: sön 07 nov 2010, 19:02
av Victor -60
Okej låter bra, det verkar vara som att köra vilken osynkad traktor som helst ungefär. Brukar handla om vana o lite lirkande.
Jag letar efter en 820 94-96 så det borde bli samma spak som din.

Det är nian som bara går att få i när reducerväxeln ligger i låg, dvs om den är spärrad fortfarande. :?: :lol:

Räcker det varvet för att få bra fart på kranen?
Alltså 900-1000 rpm.

Är dom 3 spakarna fram på sidan av panelen till hydrauluttagen fram o bak och sen én av dom till hydraularmarna?

Det är 3 spakar men är det inte 3 dubbelverkande uttag på dom, 2 fram o 1 bak, är dom fram seriekopplade på nåt vis?