Traktorer och processorer

Skruvdubb..

12 inlägg 23134 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skruvdubb..

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52264 Är det någon här som har erfarenhet av såna här dubbar, som man skruvar ner i ribborna på traktordäck..?
Sitter dom kvar i däcken någe så när vettigt eller slits dom bort..? Och gör dom någon väsentlig skillnad på greppet på vägen..?
Har lite vägtransporter samtidigt som jag har lite skogskörningar och känner att det är tråkigt att kränga av och på snökedjorna med jämna mellanrum..
Inte lajbans att kuska några längre sträckor med broddkedjor.. :roll:
Så då funderade jag på en "gyllene medelväg"... skruvdubb.
Är det någon som har testat..?
Mvh. Ulf



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Skruvdubb..

Torparn79  
#52265 jag har provat skruvdubb och jag tyckte att det var att slänga pengar i sjön.
det blev knappt märkbar skillnad i grepp på min traktor när jag plogar snö.
jag satt 3 st på varje ribba på en JD 4240 men det var dom tidiga varianterna, vet inte om dom som kommit på senare år är bättre, dom liknar ju en dubb mera, dom jag har ser ut som en "hylsa"...

Avatar Fallback

Re: Skruvdubb..

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52270 Ja vill bara säga att dubben ersätter inte kedjor om man nu fått för sej det!!!
Jag har själv 2 sorters dubb i hjulen på 2105an å ja är MKT nöjd, det driver på extremt mkt bättre än att vara utan, å Jag jämnför INTE med kedjor... så efter väg med trailern efter så hjälper dubben till mest på våren när det är fläckvis halt, men annars om det är snö så har ja enklare/lättare kedjor... I skogen märker du nog ingen skillnad att ha dubb eller att köra utan... jag har förövrigt dubben kvar i däcken året om, efter som ja inte kör så mkt efter väg på sommarn...
Fördelen med dubb mot kedjorna är att det går så mkt tystare å mjukare än med kedjor, å att det håller i lite mer i sidled än att vara helt utan nått i eller på hjulen...
Jag har 3-5 dubbar per "klack/ribb" å eftersom ja testat 2 olika sorter så har ja en sort på insidan hjulen å en annan på utsidan... märker dock ingen större skillnad på hålbarhet...

Har följande dubb:

Maxi grip
http://www.locknersbilochmc.se/index.ph ... ts_id=4167
Är lättare att skruva i å ur



best grip:
http://www.best-grip.se/Shop/Applicatio ... e=1900.jpg

Är lite mer aggresiv, "vassare" dubb

Avatar Fallback

Re: Skruvdubb..

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52320
nutte skrev:Ja vill bara säga att dubben ersätter inte kedjor om man nu fått för sej det!!!
Jag har själv 2 sorters dubb i hjulen på 2105an å ja är MKT nöjd, det driver på extremt mkt bättre än att vara utan, å Jag jämnför INTE med kedjor... så efter väg med trailern efter så hjälper dubben till mest på våren när det är fläckvis halt, men annars om det är snö så har ja enklare/lättare kedjor... I skogen märker du nog ingen skillnad att ha dubb eller att köra utan... jag har förövrigt dubben kvar i däcken året om, efter som ja inte kör så mkt efter väg på sommarn...
Fördelen med dubb mot kedjorna är att det går så mkt tystare å mjukare än med kedjor, å att det håller i lite mer i sidled än att vara helt utan nått i eller på hjulen...
Jag har 3-5 dubbar per "klack/ribb" å eftersom ja testat 2 olika sorter så har ja en sort på insidan hjulen å en annan på utsidan... märker dock ingen större skillnad på hålbarhet...


Nää..att dubben inte skulle kunna ersätta kedjor var jag på det klara med..Tänkte mer som en fördel för vägkörning..
Väglaget har varit extremt dåligt tidvis, med riktigt mycket is på grusvägarna plus att det har fallit snö ovanpå..
Skogskörningen funkar trots allt rätt så hyfsat utan broddkedjorna på...Men på vägen har det varit kälk-åkning med traktorn..både uppför och framför allt nerför.. :grin:
Kollade på några dubbar från Nordpost..Fanns lite olika längder på dubben..å så såg dom ganska kraftiga ut..Dom säljer ju även Maxi-grip..
Ska nog beställa en omgång och i alla fall prova..
Tack för infon Torparn79 och nutte..
Mvh. Ulf

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skruvdubb..

Knegarn  
#52323 vi skruva i dubbar bak på 8550´n i höst, jag kan inte säga om jag märker nån skillnad tyvärr :???:

Användarvisningsbild

Re: Skruvdubb..

Valmet860  
#53550 Vi har sånna här lätt kedjor på våran Valtra 6650 och de tycker jag fungerar välldigt bra, känns inte alls när man kör efter vägen och ger bra fäste på is, kanske inte som riktiga broddkedjor i djup snö men tillräckligt när man har fyrhjulsdrift.
Och sedan så är dom lätt att sätta dit och ta av. Men jag har funderat på att sätta dubbar i framhjulen för att få bättre styrning när man har något tungt på bak.

Användarvisningsbild

Re: Skruvdubb..

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101013 Några nya synpunkter på skruvdubb kontra ringkedjor på traktor för snöröjning (inte skogskörning)

Avatar Fallback

Re: Skruvdubb..

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101043 På en liten 2-hjulsdriven traktor får man nog endast marginell effekt av dubbar tror jag tyvärr.

Har testat köra hjullastare med skruvdubb och visst får man effekt men jag fick intrycket att dubben inte ville sitta kvar värst länge. Andra typer av däck ("sajpade") gav bättre resultat tyckte jag då.

Användarvisningsbild

Re: Skruvdubb..

Elias  
#101056 Vi kör med skruvdubb på våran traktor, mestadels för att slippa kedjor. I skogen så kvittar det men på vägkörning när kedjor känns sådär är effekten över förväntan. De flesta sitter kvar än så länge iaf så de skruvas ur när sommaren kommer.

Användarvisningsbild

Re: Skruvdubb..

Torparn79  
#101103
Uvskogen skrev:Några nya synpunkter på skruvdubb kontra ringkedjor på traktor för snöröjning (inte skogskörning)

till din Nuffe ska du ha kedjor, utan tvekan..
den är på tok för lätt för att dubben ska göra någon nytta..

jag köpte ett par såna här ifjol och är kanonnöjd hittills..
lätta att hänga på trots att det handlar om stora hjul, 20.8-38
Bild

http://bonnet.se.digihelmtest.net/list_ ... aktor+7+mm

Avatar Fallback

Re: Skruvdubb..

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101116 Håller också på några nätta piggkedjor.... Ringkedjor är inget vidare efter väg och om de är fräscha så blir det inte så snyggt efter dem........

Användarvisningsbild

Re: Skruvdubb..

Kse  
#101167 Drog i en uppsättning i fyrhjulingen.
Förväntade mig inga under men jag törs nog lova att det inte blev sämre fäste iaf.
Vi får se när det blir dax att ploga snö.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).