Sida 1 av 1

Turbinkoppling på Fendt

Postat: ons 17 dec 2008, 21:49
av JD_1110
Hej

Hur hållbara är turbinkopplingar?

Funderar på att köpa en gammal traktor med turbinkoppling så finns
det några tips hur man kollar att den är okej?

Eftersom det är en Fendt jag funderar på så undrar jag lite vad det finns för svaga punkter på en
dom (om det finns några)?

Re: Turbinkoppling på Fendt

Postat: tor 18 dec 2008, 00:36
av Famag
Beror på årsmodell, men lyssna om slutväxlarna åtgärdade.

Re: Turbinkoppling på Fendt

Postat: tor 18 dec 2008, 00:46
av Volvo sm868
Hei
Hvilken type fendt er det du funderer å kjøpe ?
Jeg har to stk En 311 lsa 86 mod 11500 t En 308 lsa 85 mod 9500 t Har skiftet olje på turbin to ganger Det er enkelt å sjekke om den er iorden Legg inn høyeste gir brems slik at traktoren står stille da skal turtallet komme opp mellom 1150 - 1200.

Re: Turbinkoppling på Fendt

Postat: tor 18 dec 2008, 16:27
av JD_1110
det är en 307 -88

Ursäkta min dåliga danska men du menar att när jag ska bromsar upp den ska varvtalet stanna runt 1150-1200. Vilken växel? hur mycket gas?

när du säger att du bytt olja vad innebär det?


Famag skrev:Beror på årsmodell, men lyssna om slutväxlarna åtgärdade.

Vad menar du med slutväxlar?

Re: Turbinkoppling på Fendt

Postat: tor 18 dec 2008, 17:15
av patrol85
Turbin kopplingar är i princip underhållsfria. man skall byta olja i dem ca var 4000 timme. Det är vanligt ATF-olja ("rödolja")

Har en Case-IH 1455 med turbinkoppling och det är suveränt att kunna smyga iväg utan en massa ryck.

Det man kan märka om turbinkopplingen börjar att ge med sig är: yttre oljeläckage en massa klet och "rödolja som droppar från traktorn.

Inre oljeläckage. - Då måste man kolla det sk stall-varvet. Med det menas vid vilket varvtal som kopplingen blir stum, dvs låser.

Det kollar man genom att lägga i högsta växel på traktorn, bromsa fast traktorn med fotbromsen släppa upp kopplingen och trampa gasen i botten. OBS!(Denna prossedur får inte fortgå längre än ca 10-15 sek därefter riskeras varmgång i turbinen).

Under tiden tittar man på varvräknaren- den skall stanna kring 1200 varv. DVS det varv som traktorn orkar varva upp till innan kopplingen låser. Detta är det sk stall-varvet. Det kan man justera med hur mycket olja man har i turbinkopplingen. Mer olja lägre stall-varv. Mindre olja högre stall-varv.

Det viktiga är att motorn inte ökar i varv under de 10-15 sek man kontrollerar stall-varvet. Om motorn går upp till 1200 varv i början på perioden och ökar i varv mot slutet indikerar detta på att det är ett inre läckage i turbinkopplingen. Då finns det inte så mycket mer att göra än att byta kopplingen.

Hoppas att denna beskrivning hjälpte lite.

Re: Turbinkoppling på Fendt

Postat: tor 18 dec 2008, 17:34
av JD_1110
Nu tror jag att jag har lite koll...

Risken för dolda fel är minimal om man kontrollerar den enligt dessa instruktioner om jag förstått rätt. Det låter ju bra!

Inga andra konstigheter på en såpass gammal traktor? är problem med 4-hjulsdrift eller växelåda vanligt?

Re: Turbinkoppling på Fendt

Postat: fre 19 dec 2008, 00:47
av Volvo sm868
Lyftkolven i kroppen kan läcka olja , Det sjekker du med at se hur mycke olja som är på kroppen och om den är mineralolja . Tar ca 7 t at fiksa.Pakka om pressstång . Annars är det en traktor som går mellan 12000 - 15000 t . Jeg er ikke dansk men norsk.

Re: Turbinkoppling på Fendt

Postat: fre 19 dec 2008, 01:04
av JD_1110
ursäkta mig

då är jag dålig på norska också...

Tackar för alla bra svar!!

tyvärr är traktor såld till någon annan säkert lycklig människa