Traktorer och processorer

Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

281 inlägg 92026 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#47650
totte skrev:Jag är i stället upptagen med ännu mindre maskiner :lol: Men jag läser alltid era diskussioner, det är mycket intressant att följa era byggen, tyvärr har jag inte mycket att tillföra diskussionen, eftersom jag inte har varken traktor eller grävmaskin. Men som sagt det är väldigt roligt att läs, har alltid tyckt det är jättekul att bygga saker själv och se sådant som andra bygger.


Hei totte, veldig roligt å dele erfaringer. Jeg så dine bilder, vakre. Vesterbotten er naturskjønn. Jeg likte din FWT vedvagn :) Skal lage meg en sånn.

Rolfo

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

totte  
#47656
Rolfo skrev:
totte skrev:Jag är i stället upptagen med ännu mindre maskiner :lol: Men jag läser alltid era diskussioner, det är mycket intressant att följa era byggen, tyvärr har jag inte mycket att tillföra diskussionen, eftersom jag inte har varken traktor eller grävmaskin. Men som sagt det är väldigt roligt att läs, har alltid tyckt det är jättekul att bygga saker själv och se sådant som andra bygger.


Hei totte, veldig roligt å dele erfaringer. Jeg så dine bilder, vakre. Vesterbotten er naturskjønn. Jeg likte din FWT vedvagn :) Skal lage meg en sånn.

Rolfo


Jo en FWT är inte alls dumt, efter att ha använt den några veckor nu så måste jag säga att den blev en fullträff. Mycket bra också att den är rätt hög, man behöver inte böja sig när man skall lyfta av vedkorgarna, perfekt för min dåliga rygg! Om du kan så försök att få tag i lite bättre kvalitet på hjul, dom här är på gränsen, väldigt dåliga kullager, men vad får man för 89 kr st 8) . Jo, Västerbotten är fint, jag är ju från Småland ursprungligen, men jag har bott häruppe sen 1981 och jag saknar inte Småland numera.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

stegmaster  
#47663 [/quote]
De nye kvisteknivene, de er vel slipt slik at de kvister både på inn- og utsteg om nødvendig?[/quote]

Det er bare knivegg på den ene siden, da en bare kan kviste på utsteg( det er det samme på alle denne type aggregat)
Men hvis du vil kviste samme plass på stammen 2 ganger, kan du åpne kvisteknivene ved innsteg så ikke treet følger med ,og deretter forsette som normalt.Men de er godt slipt på den siden som brukes, dette er forresten viktig og slipe en gang iblant for å holde de skarpe.
Kan selvsagt bruke vinklesliper til dette, men det går også fint med en vanlig motorsagfil(den runde), dette gjøres på 2 min.
Min erfaring er at det er lurt og åpne kvisteknivene noen ganger under kvistning(spesielt gran), da noen av de små kvistene kiler seg imellom kniven og treet, og dermed blir det en liten åpning mellom tre og kniv så kvistningen blir dårligere. Det jeg bruker å gjøre hvis kvistningen ikke blir så bra som ønsket, er å kjøre igjennon treet motsatt vei, synes dette er både greiere og raskere.Dette er igunnen bare ved gran at dette kan være et problem.Det har også mye og si når på året du hogger, ved frost er alt mye sprøere og kvistningen går mye bedre.
NB Rolfo har du lest disse bloggene til totte og andre, jeg hadde ikke lest disse før et par uker siden, det er bra avkopling og lese dissse, kan absolutt anbefales. Roligt av fölga din opppussing av Gilson Totte, spesielt när man brukar bilder til.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

totte  
#47664 Trevligt Stegmaster att du gillar det :grin: ! Jag mekar som sagt en hel del, men i lite mindre skala, jag har inte dom resurserna som krävs för de grövre donen och har inte heller användning för dom. Men det är det som är så roligt med det här forumet, här kan man snacka om det mesta och det finns alltid någon som har lite tips och funderingar och så finns det ju massor att läsa från tidigare.

Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#47666
totte skrev:Trevligt Stegmaster att du gillar det :grin: ! Jag mekar som sagt en hel del, men i lite mindre skala, jag har inte dom resurserna som krävs för de grövre donen och har inte heller användning för dom. Men det är det som är så roligt med det här forumet, här kan man snacka om det mesta och det finns alltid någon som har lite tips och funderingar och så finns det ju massor att läsa från tidigare.


Javisst, mkt nyttig og bra info i disse fora, og mange trävlige mennesker :)

Obama vil nok avskaffe tum gänger, believe me 8)

Ellers steg, ta vare på de gamle kvistknivene, du kan få bruk for dem på retursteget somewhere, enten på baksiden av de ordinære eller på de små gripklørne (nå tenker jeg høgt :???: )

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

stegmaster  
#47669
totte skrev:Trevligt Stegmaster att du gillar det :grin: ! Jag mekar som sagt en hel del, men i lite mindre skala, jag har inte dom resurserna som krävs för de grövre donen och har inte heller användning för dom. Men det är det som är så roligt med det här forumet, här kan man snacka om det mesta och det finns alltid någon som har lite tips och funderingar och så finns det ju massor att läsa från tidigare.


Etter va jag läst uta av dina meddelanden, så har du mycke erfarhet med mange maskiner upp gjennom åren.
och erfarhet er som kjent inte något man kan kjöpa. Er alltid roligt at höra på någon som kar kjört en maskin, och inte pratar om va dom tror har hendt med grannens maskin.

Rolfo, jeg har tenkt på noe av det samme som du sier her med kvisteknivene( så de ligger oppbevart på hemmelig sted) :lol:
Men jeg synes egentlig det fungerer bra som det gjør, så derfor har det blitt med tanken.
Husk på at dette er samkjørt, slik at kvisteknivene og de små klørne åpner og lukker aut., alt etter om det er steg ut eller inn.

Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#47751
stegmaster skrev:
totte skrev:Trevligt Stegmaster att du gillar det :grin: ! Jag mekar som sagt en hel del, men i lite mindre skala, jag har inte dom resurserna som krävs för de grövre donen och har inte heller användning för dom. Men det är det som är så roligt med det här forumet, här kan man snacka om det mesta och det finns alltid någon som har lite tips och funderingar och så finns det ju massor att läsa från tidigare.


Etter va jag läst uta av dina meddelanden, så har du mycke erfarhet med mange maskiner upp gjennom åren.
och erfarhet er som kjent inte något man kan kjöpa. Er alltid roligt at höra på någon som kar kjört en maskin, och inte pratar om va dom tror har hendt med grannens maskin.

Rolfo, jeg har tenkt på noe av det samme som du sier her med kvisteknivene( så de ligger oppbevart på hemmelig sted) :lol:
Men jeg synes egentlig det fungerer bra som det gjør, så derfor har det blitt med tanken.
Husk på at dette er samkjørt, slik at kvisteknivene og de små klørne åpner og lukker aut., alt etter om det er steg ut eller inn.


Spare kvistknivene i alle fall. Kan komme til nytte :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

stegmaster  
#47762 Idag var jeg igang igjen med hogging med stegmasteren, og det var fint å la motorsaga få hvile litt for å si det på den måten.
De nye knivene fungerte utmerket og bjørka gikk igjennom fint. Merker at det var mye bedre å kviste nå når det er kuldegrader, sammenligent med de jeg kvister på videoen på youtube, som jeg tok i sommer, med mye sevje i trærne.

Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#47768
stegmaster skrev:Idag var jeg igang igjen med hogging med stegmasteren, og det var fint å la motorsaga få hvile litt for å si det på den måten.
De nye knivene fungerte utmerket og bjørka gikk igjennom fint. Merker at det var mye bedre å kviste nå når det er kuldegrader, sammenligent med de jeg kvister på videoen på youtube, som jeg tok i sommer, med mye sevje i trærne.


Godt å høre at det virker. Mitt aggregat er under produksjon og blir levert om 10 dager tror jeg. Og graveren skal visstnok komme i neste uke..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

stegmaster  
#47772
Rolfo skrev:[Godt å høre at det virker. Mitt aggregat er under produksjon og blir levert om 10 dager tror jeg. Og graveren skal visstnok komme i neste uke..

Det blir juleaften tidlig på deg i 2009 med andre ord. :lol: :lol:
Håper du holder oss godt orientert når du kommer igang. Er veldig spent på den armen du har laget. Håper det lykkes bra.

Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#47894 Maskinen kommer på Søndag og jeg er i Berlin.. (En venn tar i mot den :wink: )

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#48296 Maskinen er kommet, sett den så vidt. Ser OK ut. Den står hos en venn som skal hjelpe meg med hydraulikken. Så lang ser det ut for at det er fotpedal til PTO (ekstrahydraulikken). Det har vært rototilt en gang på den her maskinen, hver spake har 4 knapper og det er en 10 polig kontakt framme på stikka (armen) slik at det forhåpentligvis er strøm der til splittventilen som lager to doble uttak for rotator og aggregat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

stegmaster  
#48323 Godt og høre at du har fått den til gards.Hvis det knapper på spakene så er det sikkert ikke noe problem å få strøm til en splittventil. Jeg har nevnt dette tidligere i denne tråden om dette med fotbetj. vs håndbetj.Min mening er at det er bedre med styring av aggregatet med hånd, da det er mye enklere å være nøyaktig i bevegelsene. Dette er spesielt viktig ved kvisting av kroket virke, da en må finkjøre åpning og lukking av kvistekniver.Jeg har ihvertfall ikke samme finfølelse i foten som i hånden, men det kan også delvis skyldes av fotpedalen er ganske kronglete og betjene. Jeg bruker spaken for åpning/ lukking av skuffen
for all kjøring av rotator og aggregat og da blir det veldig enkelt og finkjøre når det er nødvendig, samt at bevegelsene blir fine og jevne, og minst mulig rykkete. Håper du kommer med litt bilder etter hvert hvis du har tid til slikt? :lol:

Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#48353
stegmaster skrev:Godt og høre at du har fått den til gards.Hvis det knapper på spakene så er det sikkert ikke noe problem å få strøm til en splittventil. Jeg har nevnt dette tidligere i denne tråden om dette med fotbetj. vs håndbetj.Min mening er at det er bedre med styring av aggregatet med hånd, da det er mye enklere å være nøyaktig i bevegelsene. Dette er spesielt viktig ved kvisting av kroket virke, da en må finkjøre åpning og lukking av kvistekniver.Jeg har ihvertfall ikke samme finfølelse i foten som i hånden, men det kan også delvis skyldes av fotpedalen er ganske kronglete og betjene. Jeg bruker spaken for åpning/ lukking av skuffen
for all kjøring av rotator og aggregat og da blir det veldig enkelt og finkjøre når det er nødvendig, samt at bevegelsene blir fine og jevne, og minst mulig rykkete. Håper du kommer med litt bilder etter hvert hvis du har tid til slikt? :lol:


Javel, høres greit ut. Vil satse på samme løsning, bare at jeg vil bevare skuffetilten til å betjene t ekstrabommen. Da trenger jeg en trevegs splitt ventil, uten knappetrykk tilter den på vanlig måte, knapp1 inne så roterer aggregatet, knapp2 inne så går oljen til Naarva'n. Da har jeg tre spørsmål: Er det med knapp2 jeg åpner /lukker kvistesknivene? Og resten betjenes med det elektriske treknappspanelet som følger med Naarva'n? Hvor fester du treknappspanelet, på høyre joystikke det også? Håper du ikke hat tatt kveld tidlig :)

Rolfo

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

stegmaster  
#48367 Skal prøve å besvare dine spørsmål. Vil først bare si at jeg tror det blir tungvint å måtte bruke trykknapp til velgerventil og samtidig velge funksjon til naarva`n( da må du altså betjene 2 trykknapper samtidig med joystick). Det er absolutt en fordel å få det til slik at oljen i utgangspunktet går til naarva`n, da det er denne som brukes mest når den er påkopplet graveren
1. Du bruker ingen knapper når du åpner/ lukker kvisteknivene( først lukkes de store nedre gripklørne og deretter kvisteknivene., og motsatt når de åpnes)
2.Det er 4 knapper på panelet til naarva`n. Denne har jeg montert på venstre joystick.Så jeg velger funksjon med venstre hånd og kjører funkjsonen med høyre hånd.

oppsummering.Naarva`s panel. Når oljen i utgangspunktet går til naarva`n
ingen knapp: store gripklør + kvistekniver åpner /lukker
knapp 1:Stegmating frem +tilbake ( her lukker/åpner de små gripklørne og kvisteknivene aut. i bestemmt rekkefølge)
knapp 2 dobbel fart stegmating frem, vanlig tilbake( holdes inne samtidig med knapp 1under fremmating)
knapp 3 kapping (giljotin)
Knapp 4 tilting av naarva`n

Bare moro og kunne hjelpe. :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).