Traktorer och processorer

Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

281 inlägg 91718 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Rolfo  
#41517
stegmaster skrev:problemet med niab og hypro + andre aggragat av denne type er at de blir litt tunge på såpass små trakorer ca 1200kg inkl utstyr
Det finnes brukt av og til på finn.no, men mest er det på blocket.se hvis du har mulighet og handle i sverige
Her er en på finn
http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... T.svl=Link
her noe billigere
http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... .svl=Bilde
enda en
http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... T.svl=Link
Det var en stegmaster lik min tilsalgs for en stund siden på finn til kr 95000,-
, men den er visst solgt
Men lykke til , håper du finner noe du kan bruke
Tror forresten ikke en ny stegmaster koster "mer" enn litt over 100 store


Takk skal du ha for tips. Vet du noe om Patu 30 og / eller Wimek TP 5-40? Begge er jo interessante på sin måte. Hvis jeg kjøpte en ny stegmaster og foreløpig hengte den opp i frontlasteren evt trepunkten bak, så kunne jeg senere få meg en kran som kunne bære den. Det er jo også et alternativ.

Ok, vi høres.

Rolfo

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
Rolfo  
#41550
stegmaster skrev:problemet med niab og hypro + andre aggragat av denne type er at de blir litt tunge på såpass små trakorer ca 1200kg inkl utstyr
Det finnes brukt av og til på finn.no, men mest er det på blocket.se hvis du har mulighet og handle i sverige
Her er en på finn
http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... T.svl=Link
her noe billigere
http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... .svl=Bilde
enda en
http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... T.svl=Link
Det var en stegmaster lik min tilsalgs for en stund siden på finn til kr 95000,-
, men den er visst solgt
Men lykke til , håper du finner noe du kan bruke
Tror forresten ikke en ny stegmaster koster "mer" enn litt over 100 store


Takk igjen;

Jeg funderer på om jeg skal skaffe meg et grave aggregat som jeg nok trenger likevel til skogsveger etc. Ca 35000 tror jeg. Så sparer jeg opp til en Naarva stegmaster som jeg kan bruke på graveaggregatet, eventuelt venter på et gunstig kjøp. Et graveaggregat kan bære mer vekt enn en liten skogskran, ikke sant?

Rolfo

   TS
Användarvisningsbild
stegmaster  
#41665 Jo jeg tror du har helt rett i at et graveaggregat er både sterkere og er mer robust enn en skogskran. Hva slags graver har du tenkt på, 3pkt eller rammefeste? Jeg hadde en hymas 21 før jeg kjøpte minigraveren, og den fungerte bra som graver, selv om en ikke kan sammenligne den med en rundtomsvingende graver.PS Det du må tenke på hvis vil henge en stegmaster i graveren senere er at du kjøper en så du får nok løftehøyde( den bør altså ikke ha for kort bom) ellers må du kjøre med graveren på full lengde for at den skal løfte høyt nok( stegmaster + rotator + lenk blir ca 2meter høyt)

Avatar Fallback
Rolfo  
#41735 Takk igjen, skal tenke på det. Vil bruke litt tid. Har som sagt også bruk for en graver. Tror du det går å forlenge med extra bom (1,5 m) som fester der skuffa vanligvis er og so ha rotatoren i enden på denne?
Vet du om noen brukte graveaggregater?

Rolfo

   TS
Användarvisningsbild
stegmaster  
#41772 Hei, å forlenge stikka med 1,5m på et graveaggregat hørtes mye ut.
Jeg har en forlenger på ca 80cm på min 4,5t minigraver og det blir tungt nok
selv om den er sterkere enn et graveaggregat. Løftekraft minsker veldig raskt
ved forlengelser på alt av løfteutstyr.Husk at det blir vekta av naarvaen ca300kg + rotator+ forlenger ca150kg, og så skal du ha noen hundre kilo`s
løftekraft til selve treet. 3pkt monterte graveaggregat pleier ikke ha en løftekraft på mer enn ca 400-550 kg på strak arm uten forlenger.
Så til selve kjøpet av graver. Av brukt så må du følge med¨på finn.no
under diverse utstyr. Siden du har en Kinesisk traktor, så har du sikkert
ikke så mye fordommer om utstyr derfra heller. Firmaet Wee gruppen selger
nye aggregat til ca 30000,- for det største, se her
http://www.wee.no/?tmpl=butikk&a=produc ... _id=453227

Avatar Fallback
Rolfo  
#41796 Hei, du er en mester i å finne ut ting..

Ja, jeg kan godt tenke meg en kinesisk. Må nok skifte ut ventilblokken med kontrollene, men det er overkommelig. De bruker mm mål på sylindre, så pakninger etc.. går fint å skifte.

Jeg deler din oppfatning av lengden på ekstra bom på stikka. Kraft på enden minsker med kvadratet av lengdeøkningen, ikke proporsjonalt, så man bør vel være nøktern der. Tenker at gravearm pluss stikke er ca 4 m, pluss evnt forlengelse, la meg si en meter da, pluss stegmateren og rotator. Får prøve meg fram. Går det ikke, så kutter jeg ekstra bommen.

Har ingen hast for meg, men jeg liker å fundere som svenskene sier. Dette blir jo ingen superløsning, men kanskje en som er tilstrekkelig for meg (avansert hobbybruker :))

Takk igjen,

Rolfo

   TS
Användarvisningsbild
stegmaster  
#41811 ja som du sier så er det beste mange ganger og prøve seg frem,og ikke minst ta seg god tid, så blir det som regel en løsning til slutt.
Jeg er også bare en hobbybruker men har brukt mye penger på min hobby(alt for mye vil mange si) , men det er jo litt morro når en lykkes med å lage ting selv også, derfor er det fint med det her forumet så en kan få litt "input" så det så fint heter :wink:

Avatar Fallback
Rolfo  
#41813
stegmaster skrev:ja som du sier så er det beste mange ganger og prøve seg frem,og ikke minst ta seg god tid, så blir det som regel en løsning til slutt.
Jeg er også bare en hobbybruker men har brukt mye penger på min hobby(alt for mye vil mange si) , men det er jo litt morro når en lykkes med å lage ting selv også, derfor er det fint med det her forumet så en kan få litt "input" så det så fint heter :wink:


Hei igjen, Jeg så litt på hypro 300 på youtube. Den var jo kjekk og enkel. Ble litt kvist rundt beina på operatøren :) Den eller lignende traktorprocessor er den alternative løsningen jeg tenker på istedet for gravemaskinarm og stegmater. Men ingen hast. Så også din video da du fikk stegmasteren. Bra!. Snakkes senere.

(Ad hobby, ja jeg har brukt flere hundre tusen, men det er en fin hobby og man holder seg i form!! Og mye moro!

Rolfo

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

stegmaster  
#41870 Hypro er ikke dumt, mer har du sjekket priser?
Jeg husker jeg spurte på priser for ca4 år siden hos Ab landbruk og da tror jeg prisen for 300
modellen var ca 210000,-nok
Det er ganske dyrt etter min mening, men vet jo ikke hva de koster idag(men neppe mindre)
Men vekta er jo "bare" 700kg så det burde gå på traktorerer som våre.
Hvis du ser nøye på videoen så det jo ikke rare greiner på de trærne de kvister med der, så har
du litt grov kvist så tror jeg det er dårlig egnet( du skal ha et ganske stort rullematet aggregat for å oppnå samme kvistekraft
som et med stegmaterprinsipp), men fort går det jo.

Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#41879 Hei Stegmaster, ja jeg sjekket for ei tid tilbake og tror det var 170' pluss mva. Jeg har nok skjønt at stegmaterprinsippet er best for kvistig bjørk og lignenede løvtrær. Treet ligger i ro og all kraft går til kvistingen ved utskjutssteget, og på retur trekkes treet med. Flott. Andre stegmatere (patu 30) beveger treet samtidig som kvistingen gjørs, og det krver mere kraft. Men patu 30 får bra kritikk. Jeg er i en fase der jeg funderer og finner ut ting. Sjekket kina graveaggrgatene. Wee's model 8 er samme som NorDigg's 80, Nordigg påstår å ha bedre ventilpakke. Det løfter 5-600 kp på stark arm (enden av skuffa håper jeg) med trykk 160 bar. Trykk kan nok økes til 180 tror jeg. I worst case kan løftesylinderen endesnues hvis du skjønner. Men jeg tar tida til hjelp. En separat skörder ville jo vært tingen. Jeg har bra med bjørkeskog, så noe kan jeg vel greie etter hvert. Foreløpig er alt hobby, men om tre år blir det mer alvor :) Du jobber vel med andre ting, tror jeg og har skogen i tillegg?

Rolfo

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

stegmaster  
#41884 Det er ikke bare bjørk, men også furu som har mye grov kvist(ihvertfall her i sør). Jeg har nettopp avirket ca 40cm3 med furu
på ca 35cm rotdiameter og ca 20m lange(disse ble felt med motorsag ) . Det skulle vært moro og sett den minste hypro`n i denne settingen.
Hele treet veier kanskje opp mot 1000kg og med rullemating skal du dra hele treet samtidig som du skal ha kraft til å kviste.
På en traktorprocessor som ikke har egen kran har du heller ikke mulighet til og løfte treet fra bakken og kunne bevege det sideveis, det er mange ganger en fordel hvis det kiler seg imellom andre trær
Men alt blir egentlig et spørsmål om hvilket behov man har, og hvor mye penger en vil/kan bruke
Når det gjelder graveren nordigg 80 fra Lassinanttis Maskin så visste jeg om den ventilpakken du nevner(det var også en video av denne graveren på en zetor på deres webside,men den er visst fjernet), men prisen er jo også¨
46000,-sek ca 41000,-nok , så flink som du er med disse ting fikser du dette billigere selv???
Kjøp graveren til 30000,- , funker ikke ventilpakken har du ca 11000,- til å skaffe en bedre, det burde bli en bra ventil pluss penger til overs.

Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#41927 Javisst, gode betraktninger. Kom over samme graveren hos www.polarprod.se til 30000 SEK levert Narvik. Skal bare sjekke litt til. Betaler man moms i Sverige eller ved fortollingen i Norge?

Rolfo

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41928 Man betalar moms vid tullen,inte i inköpslandet.

Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#41978 Takk så mye Bengt :)

Rolfo

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

stegmaster  
#41993 rolfo, har du sett på Mikrus graveren som selges av http://www.borglandbruksmaskiner.no/
Disse er vel produsert i polen tror jeg, de 2 største her ser ganske ålreit ut .
Disse selges med rotator og klo som ekstrautstyr da de er bygget for god løftehøyde, samt at de har hydraulisk utskyt.
Har også en løftekraft på 850/1100kg
Bild

Her er en brukt til 30000,- på finn.no. Dette er største modellen
http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... T.svl=Link

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).