Traktorer och processorer

Niab Traktorprocessor

108 inlägg 63834 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Niab Traktorprocessor

stegmaster  
#418135 Ja, kan bara hålla med andra här.
Bjôrk funkar inget vidare i nån aggregat (tror dock dom aggregat som kan backa kvisthuvudet och kvista med har en fördel, men det tar ju tid).
Just av denna årsak med dårlig kvistning har jag slutat köpa björk til vedproduktionen från skogsbolagen.
Jag ser ju samma problem med mitt Naarva aggregat ochså, dock er ju detta aggregatet tänkt för mindre träd, typ ca 20cm, så knivarna slutar bättre rundt stammen enn et aggregat som jobbar best med 40cm träd.
Dessutan har jag noterat av filmer jag sett, att flera aggregat öppnar kvistknivarna lite varje gång kvisthuvudet vänder på väg "ut", vilket jag inte tycker er bra på löv, då kniverna heller bordet sluta til rundt stammen och inte öppna,
Men hur som helst er björk svårkvistad och spesielt krogiga.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418200 Sen vi snackar stegmatare så måste dom öppna lite när dem matar fram o kvistar.
Arbron har med problem med krokigt och när de är runt 10cm är de lätt att jag drar av trädet med om jag inte är med och öppnar knivarna mer i krökarna

Användarvisningsbild

Re: Niab Traktorprocessor

stegmaster  
#418230
gnisten83 skrev:Sen vi snackar stegmatare så måste dom öppna lite när dem matar fram o kvistar.

Varför måste dom det menar du??
Vil man kvista snyggt bör kniverna ligga ann mot stamm tycker jag, men detta beror even på hur " aggresivt" man slipat kniverna.
Att man får öppa när man kommer til en krok er självklart, men det vil jag heller styra själv.
Min Naarva er tillverkat så att den slutar kniverna helt rundt stammen om jag kör "steg inn" helt mot stopp(så det bildas lite tryck så kniverna blir kvar på stammen hela stegets längd), stanner jag precis innan stopp när jag vänder, så blir det lite gläpp mellan kniv og stam, när jag sen kör " steg ut".
Trädet smalner ju av, dock inte jättemycket på 1m, men lite er det, och vil man det ska kvista snyggt så gillar jag att kniverna ligger ann mot stammen hela tiden.
Såg en video på Youtube just, var et aggregat öppnade kniverna så mycket at man säkert kunne peta en finger mellan stam och kniv, då blir det inte snyggt kvistat.(spesielt inte på löv).
Ska se om jag hittar igjen den filmen.
Dock gillar jag patentet til Jobo där fasta kniven er fjädrad, så skulle det kunne vore på min Naarva ochså.

Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418237 Jo jag menar att något måste knivarna öppnar annars skulle bara kvistknivarna stånga mot hålknivarna.
Men inte så du får in fingret imellan

Användarvisningsbild

Re: Niab Traktorprocessor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418266 Då kan jag alltså fortsätta fantisera om en Niab, vilken skulle vara dess hårdaste konkurrentmaskin?
Alltså inom samma investeringsrymd.

Användarvisningsbild

Re: Niab Traktorprocessor

stegmaster  
#418268 Att inte någon har nappat på denna Kesla 2015 modell 40 Lfe?? :surp:
Endast körd 200m3 och el,styrd med endast 1 prop,spak. (så inga tunga krångliga paket inn i hytten).
Om jag inte redan haft ett aggregat, hadde jag köpt det tilsamman med vagnen.
95tkr mot nypris på 165kr, verkar som en rejäl rabatt.
Billigare nästan nytt aggregat tror jag du ska få leta efter.
Va säger du Slurfi?? Montera i 3pkt, eller direkt på skogsvagnen. :grin:

http://m.finn.no/b2b/agriculturetools/a ... e=83248835


Ca 2:30 inn i denna filmen syns styrningspaken. Och sluten visar hur man kpplar av den.


Användarvisningsbild

Re: Niab Traktorprocessor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418287 Snyggt och elegant, vad är största skillnaden mot en Niab enligt dig?

Användarvisningsbild

Re: Niab Traktorprocessor

stegmaster  
#418296 Niab`n har längdmätning, det har inte Kesla.
Niab kan endast monteras direkt på traktor(inte på vagn).
Kesla kan jobba åt båda hållen, det kan inte Niab.
Niab har egen pump/tank, det går even att få til Kesla, men finns inte til den i annonsen ovan, så kesla`n kör på vagnens hydraulik eller traktorens.
Sen har Niab vinch, kesla får du vincha med kranvinchen.
Niab kan inte jobba tilsammans med kran, som man kan/måste göra med Kesla.
Sen klarer vel Niab snappet grovre träd, upp til 50cm, mens det vel er 40cm på Kesla.
Kesla`n kör du med en prop, spak från traktorhytten, ¨Niab körs med flerspak ute på maskinen.

Men jag har inte provat någon av dessa maskiner, så kan inte uttala mig hur dom funkar i praktisk läge.

Användarvisningsbild

Re: Niab Traktorprocessor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418392 Det såg lovande ut, enda direkta skillnaden är att Keslan kräver en rejälare traktor än Niab
för hydraulikflödets skull och att Niab ser rejälare ut?

Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

haltegarden  
#418395 Ja skall keslan inte stå på kärra utan hänga på kranen i trepunkten behövs nog betydligt rejälare traktor, framförallt för viktens skull. Egen separat pump kan ju bägge ha.
Jag har min Niab på en Valmet 465 och det funkar bra.
Valde mellan Niab och Kesla och ville helst inte släpa med mig skogskärran.

Användarvisningsbild

Re: Niab Traktorprocessor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418650 Högintressant, hur värderar du kapaciteten och användbarheten mellan Niab vs Kesla?
Jag tänker att du sett båda och kan bedöma.
- Kan man ha klipphuvud i gripen och fälla smått åtm direkt?

Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

snurra  
#419793
DSC_9922.JPG
Här körs det både stort och smått, även rakt och krokigt, i snö och regn, varför kan man inte ha kärran med sig med sågar, dunkar, brytjärn, när man ändå skall dit med den för att hämta det man huggit ?

Användarvisningsbild

Re: Niab Traktorprocessor

Erre  
#498931 Någon som har en instruktionsbok till en 5-15 B som går att ladda upp? Eller länk?
En bekant är i behov av den.

Användarvisningsbild

Re: Niab Traktorprocessor

ROP  
#498968 Den finns att ladda ner på
www.forsmw.se

Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

Robertberg  
#513967 Vad är det för svärdsinfästning på Niab?

Har beställt kedjor, .404 1,6 mm 64 dl.
Men inget svärd ännu. Tänker att det är bra att ha i reserv.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar