Traktorer och processorer

investera i processor till traktorn?

202 inlägg 97370 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311064 G30 ska inte vara nå bra vad jag har hört.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311076 De är möjligt men enkel, att bygga eget själv och få de rätt tar sin tid med

Användarvisningsbild

Re: investera i processor ??

sundelius  
#311082 Vad tror ni om denna ?
Har varit och tittat på den men känner mig lite osäker på hur jag ska göra då jag inte är så mekaniskt kunnig :oops: och eftersom den är hemmabyggd så finns det ju inga manualer osv
http://www.blocket.se/alvsborg/Skogsmas ... ?ca=16&w=1

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311092 Måste säga att på bilderna ser den fin ut, såg de seriöst byggt ut i verkligheten med?
Lite lurigt med hemmabyggen för man hade behövt en lista på var alla olika prylar är komna ifrån sen när man behöver reparera sen framöver.
De är lite prylar som midjan o styrning o drivning till vagnen hur de är löst, annars traktordelen var ju en Fiat så där finns delar och framaxeln är inte ivägen mer :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: investera i processor ??

sundelius  
#311095 Ja jag tycker allt såg ordentligt ut annars hade jag inte övervägt.
Har beslutsångest :roll:

Användarvisningsbild

Re: investera i processor ??

Seb macahan  
#311102 Jag ska försöka utveckla mitt tidigare inlägg.
i mitt gamla aggregat finns i princip ingen el alls men en massa olika kopplingar hydrauliskt. Bla så sitter retur av sågsvärd med en liten tryckluftstank som har ett konstantryck på 10bar. När sågen går ut så komprimeras detta för att när sågcylindern släpper tryck så ska svärdet hem. Detta är bara ett exempel. Det känns som man har löst många funktioner med specialventiler och funktioner.
I mitt "moderna" aggregat på skördaren så sitter där egentligen bara en stor ventil. Visst så finns där en o annan korskoppling hydrauliskt men det mesta styrs via datorn. I grund och botten funkar de nog ungefär lika. Men JAG skulle inte ge mig på o bygga ett eget från scratch av någon av modellerna. Det finns säkerligen de som klarar det men jag är nöjd om jag kan hitta eventuella fel på en färdig konstruktion. När man tittat i flödesschemat så inser jag hur mycket kunskap som ligger inbakat i ett aggregat. Är själv en "hobby fixare" som anser att det mesta är möjligt men, nja. Möjligt är det givetvis men absolut inte enkelt och det blir nog ganska dyrt också.
Imponerande patruuna med eget bygge ^:)^ Helt klart imponerad. Hoppas det funkar bra.
Jag har tänkt i dessa banor tro mig, men i bland så ser även en sann optimist som jag sina begränsningar.

Användarvisningsbild

Re: investera i processor ??

Seb macahan  
#311103
sundelius skrev:Vad tror ni om denna ?
Har varit och tittat på den men känner mig lite osäker på hur jag ska göra då jag inte är så mekaniskt kunnig :oops: och eftersom den är hemmabyggd så finns det ju inga manualer osv
http://www.blocket.se/alvsborg/Skogsmas ... ?ca=16&w=1


Frågade du varför "hen" ska sälja den efter bara 300timmar? Har man byggt den med allt vad det innebär så vill man väl köra lite mer med den. Jag syftar inget men den frågan hade jag ställt mig själv och säljaren.

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311104 Kan förstå de, var en slant och klart många egna lösningar men Fiaten o Tapion o vinchen går få fram manualer på sen resten får du väl intervjua sälgaren ordentligt om o skriva o skriva ner allt för minnet är kort :shock:

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

Tosca  
#311107 Lite mindre pengar, 115.000:-+moms, men ganska mycket mer maskin i mitt tycke.
http://www.blocket.se/kalmar/Snok_Rottn ... m?ca=9&w=3

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311109 Mycket mer vikt för pengarna. .....

Användarvisningsbild

Re: investera i processor ??

sundelius  
#311110 Säljaren är 78 år och sjuklig därav försäljning

Användarvisningsbild

Re: investera i processor ??

Seb macahan  
#311114 Ja en sak är jag helt säker på. Rottne snok är nog en jättebra maskin om man ska fälla grov skog. Det där är inget o köra i skogen med, den använder man för att ta bort skogen ev. till vindfällor. Har själv tittat på en tidigare och det är ingen liten smidig maskin direkt. Det är nog därför som priserna på dom ofta är låga?

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311233 Patruna << du får väl starta en tråd om ditt aggregatsbygge :)

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

patruna  
#311414
Anders_S skrev:Patruna << du får väl starta en tråd om ditt aggregatsbygge :)

Jo jag får väl göra det,så fort jag får lite substans i det(bygget).Hitintills har jag bara gjort matarrullarna och en del mindre detaljer,mest ritat och funderat läst och sökt lösningar på nätet.Man kan få en hel del uppslag på andra forum som inte alls har med skogsmaskiner och dylikt att göra!
Jag tror man kan bli lite hemmablind(gäller alla brancher).Jag ritar i "Sketch up" förvånansvärt enkelt att animera vilket man måste kunna för att se att alla komponenter kan samarbeta(inga krockar och dylikt)
Samtidigt har jag en fråga till någon moderator om det finns någon slasktråd att använda när man vill prova att lägga in bilder och dokument för att se hur det blir(man vill ju inte sabba trådarna i onödan)
mvh/p

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

patruna  
#311423
Seb macahan skrev:Jag ska försöka utveckla mitt tidigare inlägg.
i mitt gamla aggregat finns i princip ingen el alls men en massa olika kopplingar hydrauliskt. Bla så sitter retur av sågsvärd med en liten tryckluftstank som har ett konstantryck på 10bar. När sågen går ut så komprimeras detta för att när sågcylindern släpper tryck så ska svärdet hem. Detta är bara ett exempel. Det känns som man har löst många funktioner med specialventiler och funktioner.
I mitt "moderna" aggregat på skördaren så sitter där egentligen bara en stor ventil. Visst så finns där en o annan korskoppling hydrauliskt men det mesta styrs via datorn. I grund och botten funkar de nog ungefär lika. Men JAG skulle inte ge mig på o bygga ett eget från scratch av någon av modellerna. Det finns säkerligen de som klarar det men jag är nöjd om jag kan hitta eventuella fel på en färdig konstruktion. När man tittat i flödesschemat så inser jag hur mycket kunskap som ligger inbakat i ett aggregat. Är själv en "hobby fixare" som anser att det mesta är möjligt men, nja. Möjligt är det givetvis men absolut inte enkelt och det blir nog ganska dyrt också.
Imponerande patruuna med eget bygge ^:)^ Helt klart imponerad. Hoppas det funkar bra.
Jag har tänkt i dessa banor tro mig, men i bland så ser även en sann optimist som jag sina begränsningar.

He He Seb ! Jag hoppas också att det kommer att funka!Kanske inte första provturen men kanske 4-5 .. Nu är det så att det är min största hobby tillika arbete att jobba med metall och bygga allehanda saker(intresset har hållit i sedan tonåren och jag har passerat halva enmeterstumståcken så jag har inte tid att ta hänsyn till mina begränsningar : )
Ha en bra dag

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).