Traktorer och processorer

investera i processor till traktorn?

202 inlägg 97688 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: investera i processor ??

Christer j  
#78793 Jag har nu kört lite mer under en tid med kombiekipaget och är faktiskt förvånad över hur bra det funkat än så länge.
Det funkar att ha kvar frontgrind vid processorarbete,skymmer bara marginellt.

Original så sitter processor lite för nära kran för att smidigt lägga i trädet men nu sitter den på rätt avstånd.
På och av montering för att skifta mellan upparbetning/utkörning tar realistiskt 10-15 min.

Varför byggde inte patu på detta vis från början i stället för det där jycklet med tre punkts upphägning.
Kärran är lite vinglig vid förflyttning med processor på mot när man kör den som griplastarvagn men när
stödfötterna är nere står det stadigt.

Körde tidigare niab men när man skulle ta vara på vindfällen/vincha i stenig teräng så hängde sig alltid
trädet på något,nu kan man lyfta med kran.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

Naders  
#78813 Kul att det funkar för dig.
Hur är det med bredden av stickvägar med vagnen bakom vid gallring?
Läste att du även kört Niab innan så jag tänkte att här är en som kan skillnaden mellan saker och ting.
Personligen tycker jag att det kan vara lite "bökigt" med en Niab bakom då denna blir bredare än man kan tro inne i en plantering. Jag menar, på vagnen har du ju vagnstyrningen som gör att den följer i traktorns spår så det skulle kunna bli smidigare.
En annan grej som kan tyckas lite negativt för det gröna monstret. Jag tycker att virket hamnar på tok för nära vägkanten. Hade ju inte gjort något om man kunnat skicka det ytterligare en halvmeter till in i skogen.
Hur funkar det med Patus lösning?
Om jag inte är helt ute å reser så ska väl din processor även kunna hängas i 3-punkten eller har jag fel?

Användarvisningsbild

Re: investera i processor ??

Christer j  
#78887 Alldeles riktigt,den gröne tog mer plats i sidled. Eftersom niab sitter i trepunkten så kunde man ge sig fan på att
precis när man passerade ett träd så dinkade den iväg åt det hållet fast stabiliseringsstagen var åtstramade
så det blev ett märke i gran.
Nu när man har vangsstyrningen så går det alltid att slingra sig förbi på nått vis så därför så tycker jag att denna är smalare,dock så är den ju mycket längre
Att ha en kärra efter sig går över lag mycket mjukare att rulla omkring med än att ha 1000 kg i trepunkten ute
i skogen.
Niaben har ju en tendens att lägga virket lite i ena julspåret i bland men patu kapar man ju när man är ute max om det finns plats så det är sällan problem,dessutom så har man ju kran att lyfta undan virket med.
Och så ska vi ju inte tala om smidigheten att kunna upparbeta virke från båda sidor.
Nu kan man ju gallra allt på en gång i en stickväg mot tidigare köra en sida,köra ut virket ,köra andra sidan.
Tidigare hade jag två traktorer,en griplastarkärra och niab i skogen=550000
Nu har jag patuåket med en gammal mf 575=300000
Man ska helst ha eget hudraulystem till den (90 min liter)

Jag provade att ha patukran med processor i trepunkten först men det blev så tungt att tillomed niab var smidigare.(ca 1700 kg)

Men man ska inte ta ifrån niab att den klarar både grövre stock och kvist,patu är inget för slutavverkning
(max 40 cm) men det finns ju dom som klarar det bättre med riktiga maskiner.

Ni får ursäkta alla Niab förespråkare här på forumet men jag tycker att den är något överskattad och lite gammalmodig i sin konstruktion,saknar den inte.

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

Naders  
#78904 Jotack, det låter ju smidigt att kunna upparbeta från bägge hållen.
Däremot kan det bli lite jobbigt att få ner träden på backen i en 1:a-gallring åt båda hållen.
Själv kör jag ett stråk med Niaben, fäller in i det gallrade beståndet, sen kör jag ett till parallellt med detta och åt samma håll.
Visst, det blir inte maximalt stickvägsavstånd som man ska kunna ha och som är ett starkt försäljningsargument men det struntar jag i.
På det viset kan jag gallra färdigt innan jag hänger av Niab och kopplar på Patu-vagnen.
Det beror ju iofs hur objektet ser ut. Inte alltid man kan köra som man tänkt :roll:

Men du får väl springa lite ut och in i traktorn för att vinscha lite, annars kan du ju bara ha max 12 meter mellan stickvägarna?
Och kapaciteten i vinschen kan väl inte mäta sig med Niabens, eller?

Hehe, jag förespråkar inte Niab. Men jag tycker den passar mitt skogsbruk, enkelt uppbyggd och relativt billig.
En liten nackdel är väl att den kvistar inte helt rent de lite klenare stammarna men det har kanske med knivarnas skärpa att göra :roll:

Förresten, vad kostar Patus stegmatare?

Mvh Anders

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

valmet-patu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80723
DSC00362.JPG
värmländsk gôrtall.JPG


Hej!

Jag uppmanades komma med en film från jobbet med den här gallringen häromdan. Tyvärr är det inte så lätt att
filma när man är ensam o kör. Jag har följt resonemanget mellan Christer o Naders med stort intresse, mycket
intressant att höra vad ni säger om att jobba med olika maskinkombinationer. Förra säsongen som var min första med keslas stegmatare körde jag med processorn ca en månad innan jag ställde av stegmataren o hängde på kärran
för att skota med kranen i trepunkten. Det var inte roligt! Fruktansvärt osmidigt att ha en kran som pekar rakt bakåt i varje sväng när man är van att ha kranen på kärran. Vid sidlut var den dessutom uppe i träden o härjade! Andra
huggningsetappen fick bli lite längre o nästa gång det skulle skotas var det jag som flyttade kranen till kärran.
Emellertid innebär det alltför mycket jobb för att kännas riktigt bra. Därför har även jag funderat starkt på att flytta stegmataren till kärran, ett montage som många verkar föredra. Nu kan jag för mitt liv inte begripa hur man tar sej igenom ett tätt bestånd med en kärra hängande efter, eller backar man då också? Med stegmataren bakpå traktorn får man ett ekipage som är det närmaste en skördare man kan komma. Man kan trycka eller dra ner träd som är svårfällda, fälla åt båda hållen lite hur som helst, når man bara toppen med kran är det bara att hala o dra. Jag tycker att det går så bra att jag tar jobbet med att skruva en hel dag när det skall skotas ,eller kanske köper jag en mindre kran till kärran... Förresten tycker jag att det räcker med snö nu,det går till knäna i gläntorna, det är jag inte van vid.

Användarvisningsbild

Re: investera i processor ??

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80736 Om det skulle gå så är vi alla sugna på en film!!

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80763 Bara för att du har kranen på traktorn betyder de inte att du inte kan fälla ner den på kärran.
Jag har min fastmonterad på traktorn och lägger alltid ner den på lasset vid skotning.
På min har jag monterat flytläges ventiler på sväng,lyft o rotator o det funkar nästan klockrent.
Visst ibland om de är riktigt ojämnt kan gripen slå dit på lasset.

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

valmet-patu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80771 Faktum är att jag har också flytläge på kranen, dock ej på rotatorn. Har allt försökt använda mej av det, men kanske är kranen för tung ,eftersom den äter sej ner i lasset, särskilt om det är klen massaved tex. Det kunde tom hända att den höll på att välta av lasset när traktorn krängde över en stubbe eller något. När man kör i terrängen med kranen stående på lasset måste flytläget ta upp stora rörelser mellan traktorn o kärran. En mindre kran är nog linte så besvärlig men 203T är både lite för lång o för tung för att stå stadigt eller ligga bra utom när man kör på jämnt underlag,

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80776 Jag har ingen lätt liten kran men mitt montage gör de kanske lättare att ha den bakåt då min är takmonterad strax framför bakaxeln och den står bättre sen jag köpte en större grip.
Har en FMV 390 som väger ca 1 ton med grip.
Flytläge på rotatorn är nog nödvändigt för annars vrider gripen sig ner i virket, i synnerhet om man svänger mkt med vagnsstyrningen oxå.
Gick åt lite slangar innan jag satte dit flytläge på rotatorn oxå....

Användarvisningsbild

Re: investera i processor ??

Christer j  
#80779 Det är ju klart att lite smidigare är det allt att jobba med processor utan att ha en kärra som är i vägen men vad göra
när ens traktor ville gå på bakhjulen.
Jo man får backa in i beståndet och ta träden bakom kärran vilket funkar hyfsat.
Jag är ju av den sorten som vill hugga ett par tre dagar och sedan köra ut och då är vangsmonteringen ganska vettig.

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

Naders  
#80836 Jo,det är väl tanken med Niab:en med att fälla stickvägen å sen backa in på den å upparbeta allt eftersom.
Då jag inte har TwinTrac (vilket står högst upp på min önskelista) kan det vara rätt så tråkigt både för rygg å nacke att sitta snedvriden å backa hela tiden.
Därför har jag börjat med en annan metod:
Jag fäller stickvägen och även den sida som ska gallras.(Niab har sina begränsningar).
Träden som hamnar över vägen skär jag av en massavedsbit på och drar den åt sidan å vips har jag möjligheten att köra framåt längs stickvägen.

Jag vill hellre fälla i några timmar och sen processa dessa.
Detta för att undvika att ha en massa träd hängandes överallt. Det är ju inte alltid så lätt att få ner dem på backen direkt. Detta för att undvika olyckor i högsta mån.
Lyckades dock inträffa en incident härom veckan; farsgubben fällde fast en gran , ca 15cm dia i brösthöjd, lät den hänga å gick till nästa gran. Flötsligt kom den farande när han stod något framåtlutad å slog av honom hjälmen. Han slog i backen men reste sig direkt. Segt virke i den gubben.

Men oftast är vi 2 personer i skogen när vi hugger (min far å jag).
Och enligt mig så borde det vara lag på att vara 2 man när man hugger med Niab.
Det går ju så mycket smidigare å snabbare på det viset. En som går framför och fäller samt hugger stickvägen så kommer jag efter å bara upparbetar. Visst, det är 2 som ska ha lön för mödan men tycker det går 3 gånger bättre med 2 personer.

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

BM 35  
#80860 Hur gick det ,,,,har du köpt någon processor? Har inte orkat läsa allt som skrivits,

Jag personligen tycker att har du råd och vill ha en så köp en,,,, skit i vad andra tycker det är så många som ska tycka så mycket inte har något att göra med,,,Har man tid och vill hålla på med sin egen skog så gör det

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

valmet-patu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80861 Det var nära ögat! Tur att det gick bra!
Det kan alltid hända saker i skogen, oavsett om man är en eller två som jobbar. Här hemma har jag alltid huggit ensam,
utom vid vår värsta storm, som var hösten 1969. Då var far med o högg någon vecka, tills det blev lite grann att skota ut.
Det skulle nästan vara lite nervöst att ha en att hålla reda på när man fäller. Som anställd har jag huggit i lag, ock det har ju sina fördelar, inte bara med tanke på säkerheten, det är ju trevligt också!

Användarvisningsbild

Re: investera i processor ??

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97104 Stefan andersson, Har du kört mycker med keslan nu?? Bilder?

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

stefan andersson  
#97123 Goddag! Jo jag har kört en hel del under vintern. Runt 400 fub skulle jag tro. Böjade hugga i en första gallring och sen i 50-60årig tallskog det funkar riktigt bra .Var ute och tiita förra veckan o det märks knappt att en maskin gått fram. Senare under vintern var jag i Björk som var på gränsen att man klarade av att lyfta i agrigatet, Gick ganska bra att kvista men i det grövre grenarna gick jag bet fick då ta till motorsåg. Har huggit barkborre gran, det gick smidigt men fick då kapa första stocken då de var grova. stegmataren går bäst i rak o lagom grov skog, är det krokig björk så går de oftast av vid den första kvistkniven.
Ska montera den i kranen nu till hösten! Har haft den på kärran förut! nackdelen med det är man måste köra framåt o då lär man hugga vägen fri först. Har dåligt med bilder men kan ta några o lägga ut när man börjar härja i skogen till hösten. På önskelistan står en lite större valmet med twintrac :grin:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).