Traktorer och processorer

investera i processor till traktorn?

202 inlägg 97376 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

investera i processor till traktorn?

stefan andersson  
#40540 Hur mycket skog ska man äga och hur mycket ska man hugga för att en processor till traktorn ska bli någorlunda försvarbar att köpa?
Funderar på att köpa en nu i vinter, har mycket gallringsskog som ska huggas o göra allt manuellt blir tungt. Vilken processor ska man köpa ?
Alternativet är att ligga på soffan o leja bort allt arbete.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40587 Vad har du för traktor? om du har lite större traktor kanske det här kan va något allternativ?

http://www.blocket.se/vi/19068423.htm?ca=17_s

http://www.blocket.se/vi/19063591.htm?ca=17_s

http://www.blocket.se/vi/19063591.htm?ca=17_s

Avatar Fallback
stefan andersson  
#40605 Jag har en valmet 665 80hk med en kesla/patu huggarvagn med drift.
Spanar blocket varje dag så jag har full koll som finns där :D
Hypron är nog den efektivaste traktorprocessorn men lite dyrare än de andra
De som är på blocket nu är verkligen intressanta..

   TS
Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40606 jo hur mycket får den max kosta? Hur grova träd måste den kunna ta? Hur mycket skog äger du?

Avatar Fallback

Processor?

simon  
#40637 Intressant detta här. Har själv börjat att titta på om man ska skaffa en processor. Själv har jag drygt 40h skog men har även tänkt att kunna leja ut mig och en ev. maskin för gallrings jobb och mindre avverkningar. Frågan är om det är lönsamt och vad man kan ta i timpeng. Det börjar ta på ryggen.

Avatar Fallback
getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40670 har kännt likadant. dock innan vi köpte en. 50 hektar skog. mycket gallring, dock en del grövre också. och mera skog skall på nå sätt tillkomma. hjälpa andra är något som verkar mycket intressant när den egna skogen är genomgådd.
en niab var nog det enda som var intressant för oss, och så blev det, är inte den snabbaste men den klarar grövre kvist, krokiga stammar och grövre stammar än något i samma pris och storleksklass.

Avatar Fallback
stefan andersson  
#40699 Jag har tagit över föräldragården på 223 hektar skog, mestadels är ungskog som är i 40-60 åldern
mycke gallring o lite slutavverkning...
Söker först o främst en bättre beg maskin! 200tusen känns lite för mycke att investera men mellan 80 -120 tusen känns rimmligt tycker jag
Vill ha hypro men niab är inte dum! finns oxå kesla stegmatare 0 skogs olle

   TS
Avatar Fallback
T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40701 Kanske lägga ett bud på någon av dom här?

http://www.pettersson-son.se/?page=netauction&id=4774
http://www.pettersson-son.se/?page=netauction&id=4775

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40703 tycker inte du ska skaffa någon patu eller kesla det finns ju ingen längd och diameter mätning på dom.

Avatar Fallback
Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40706
Mowi skrev:tycker inte du ska skaffa någon patu eller kesla det finns ju ingen längd och diameter mätning på dom.


Finns längdmätning, iaf på Patun, om än en primitiv sådan..

Avatar Fallback
stefan andersson  
#40723 Ja det är synd att det inte är diameter mätning på kesla/patu stegmataren, blir lite chansning när man hugger timmer o klentimmer, massaveden blir ju lättare.

   TS
Avatar Fallback
stefan andersson  
#40725 Finns det nån som har erfarenhet av den svarta niaben ? finns ju två på auktion på blocket ifall man skulle lägga ett bud!

   TS
Avatar Fallback
getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40761 vi har den äldre. kan räkna med att få byta nån slang och nåra nya bussningar på dom kan jag tro. radiostyrningen är väl det på dom äldre som inte är klockrent, finns väl 3 varianter på den och finns väl nackdelar med alla 3. men ofta så behöver man inte använda radion så ofta, då avstånden att gå inte är så långa.

Avatar Fallback
HN  
#40764 Hej Jo jag har haft en svart niab efter min valmet 665. Men den var för tung för den, ca 1000 kilo väger den, Men om man inte har så kuperad teräng så funkar det nog. En annan nackdel tyckte jag det var att när man vincha stammarna så skada man rötter och stånde träd. När man väl hadde trädet i klon så funkade den bra efter att ha tränat ett tag. Numera lejer jag bort gallringen till en lämplig (mindre) maskin och kör fram det själv.Mindre områden blir det motorsågen som sedan blir ved.

Användarvisningsbild
stegmaster  
#40782 hn har nog rett i at hypro og niab blir lite for tunga på en 665,
når du har huggarvagn kan du jo montera et mindre aggregat som
arbro, bjm, tapio eller stegmaster direkte på kranen istelletfor gripen
Dessa passer på træd opp til ca 30cm dim.
Jag hadde en sådan ekvispasj forut ,och det funkade rett bra
Her er någon bilder(se oljepumpen monterat på 3pkt 85l\min)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).