Traktorer och processorer

investera i processor till traktorn?

202 inlägg 97872 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

stefan andersson  
#66425 Har inte fått den ännu, Prioventilen har inte kommit än, Har en pump o växelåda från wiemer på prov för att se om jag slipper jordbruksdraget men det blev trångt iallafall mellan draget o pump. Denna skulle ge 70l vid 1200varv så det vore en höjdare om det funkat. Har du bakrutekil på 665an ?

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

Naders  
#66442 [quote="stefan andersson"]Nu har jag investerat i processor :grin:
Blev en Kesla stegmatare[/quote]
Först vill jag vara gratulera till köpet.
Sedan skulle jag bara vilja dela med mej av mina egna funderingar.
När jag köpte mina föräldras gård med ca 150 ha skog insåg jag snart att gå igenom alla gallringar med sågen var bara att glömma.....
För det första så med ett jobb vid sidan om och 2 små barn blev det inte så mycket tid över.
Nu går det ju inte så enormt mycket snabbare med processorn jämfört med sågen.
Innan köpet var det många funderingar på om det skulle löna sej eller inte.....
Vad som avgjorde saken var att med en dylik maskin skulle man spara RYGGEN för vad kan vara mer påfrestande än att gå framåtböjd i en förstagallring i 8 timmar.
För mej med lite ryggproblem sen innan stod saken snart klar.
Visst, lite pengar kostar de allt men hur mycket är hälsan värd måste man fråga sej.
Då blir valet rätt enkelt i slutändan.....
Valde att köpa en Niab och är helnöjd med den.....

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66448
stefan andersson skrev:Har inte fått den ännu, Prioventilen har inte kommit än, Har en pump o växelåda från wiemer på prov för att se om jag slipper jordbruksdraget men det blev trångt iallafall mellan draget o pump. Denna skulle ge 70l vid 1200varv så det vore en höjdare om det funkat. Har du bakrutekil på 665an ?


de problemet hade vi också när vi hade köpt 605an, de är ingen höjdare att ha de i jordbruksdraget.vi kapade av öglan ogjorde den 10-15 cm längre o de har gått bra sen dess :smile:

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

stefan andersson  
#66476 hur gjorde ni när ni förlängde dragöglan? Har funderat mycke på om det gått och bygga om draget så det blir planare i framändan o inte så fyrkantigt om ni förstår vad ja menar!

   TS
Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66487
stefan andersson skrev:hur gjorde ni när ni förlängde dragöglan? Har funderat mycke på om det gått och bygga om draget så det blir planare i framändan o inte så fyrkantigt om ni förstår vad ja menar!


vi körde till en som är riktigt bra på o svetsa och jävlas, jag vet inte riktigt hur man ska förklara hur han gjorde heller för jag va inte med där. kan ta en bild på hur de ser ut ifall det är till nån hjälp.

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

stefan andersson  
#66509 Bilder vill jag gjärna se på lösningen. Mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66535
100_1015.JPG


där är en liten lutning på öglan med som kanske inte syns så mycke från denna vinkeln.. hoppas de är till nån hjälp

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

stefan andersson  
#66549 Vilken diameter är det på draget?

   TS
Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66556 ska se ifall jag hinner mäta imorgon, hinner jag inte de eller inte kommer ihåg så får du vänta en vecka på svaret, ska ut o resa lite :smile:

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

Mikael A  
#66580
stefan andersson skrev:Får den monterad nästa vecka så den är helt ny! Har några barkborregranar som jag ska prova på när jag får den!
Ja det kanske blir mycke skruvande om man ska växla huggning/skotning. Ska testa o ha den på vagnen nu o se om det
funkar bra. Synd att man inte har tusen varv på kraftuttaget, skulle det funka o sätta en växellåda på kraftuttaget montro eller blir det för trångt? Har fått huggning åt den redan åt en kompis, ca 150 fub med björk ca 25cm i brösthöjd , så nu är frågan
hur mycket man kan ta betalt för det? Ska man ta timpris eller för huggen kubik o hur mycket ?
Fler frågor kommer säkert efter man börjat köra :grin:


Jag hade kört på kubikpris i början. Eftersom det är en kompis vill du ju inte skinna honom, och då kan du ju dessutom i lugn och ro lära dig arbetstekniken och se hur produktiv du är per timme.

Låter som ett kul projekt med din processor. Lycka till!!

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

Aberg31  
#66613 Hur stor traktor bör man ha för en niab? Någon som har några bra förslag?

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

Naders  
#66652
Aberg31 skrev:Hur stor traktor bör man ha för en niab? Någon som har några bra förslag?

Har en Belarus 920 och den räcker och blir över...... :smile:

Användarvisningsbild

Re: investera i processor ??

stegmaster  
#66659
Naders skrev:
Aberg31 skrev:Hur stor traktor bör man ha för en niab? Någon som har några bra förslag?

Har en Belarus 920 och den räcker och blir över...... :smile:


Du har inte blivit smygfilmat? :wink:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3MOZCVnKu20[/youtube]

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

Aberg31  
#66660 Jag har en valmet 205 tror att den kan va i minsta laget

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

stefan andersson  
#66675 Ja det kanske är i minsta laget det, hur mycke väger den?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).