Traktorer och processorer

investera i processor till traktorn?

202 inlägg 97412 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: investera i processor ??

molnia  
#125146 Hypros hjulgående är ju lite smidigare än en hel huggarvagn att dra med sig på stickvägarna. men jag tycker ändå att den känns knölig. Med processorn på lyftarmarna behöver man inte hålla koll på vagnens ramstyrning.
Det var ju inte helt ointressant lösning dom hade gjort där med styrbara hjul. Kan tänka mig att den är synkad med styrningen till framhjulen. Dock kan man inte lika smidigt bromsstyra med bakhjulen .

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

erik__j  
#129762 Ska du sälja stegmataren Stefan?

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

stefan andersson  
#129911 Ja kanske, kollar intresset iaf, Har lite andra saker på G

   TS
Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

erik__j  
#129930 Skördade ?

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310848 Vad börjar ett gallringsaggregat på för montage på vagn? Ingen stegmatare utan ett med rullar, ingen extra hydraulpump, bara aggregatet och ventilpaket.

Användarvisningsbild

Re: investera i processor ??

Seb macahan  
#310854 Vet ej om det finns? Men Jag har Hypros prislista och 300'an borde gå att vagnsmontera. Men jag tror det blir bökigt med en stor vagn med sig i backen. 300'an kostar ~300tsk.

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310863 Skogsolle finns för vagnsmontering. Jag vet att det är lite bökigt men är mest lite fundersam över vad aggregatet kostar och vad det är som är så dyrt i det. Valsmotorerna kostar en del det gör dom och även sågmotor och svärd men i övrigt borde det inte vara så många dyra prylar på ett. Nu inser jag att dom inte täljer guld med träskniv för då skulle det finnas en massa märken av dom vilket det inte gör.

Användarvisningsbild

Re: investera i processor ??

Seb macahan  
#310878 Processorn är inte så mycket mindre komplicerad än en skördarprocessor. Till en början så är mätsystemet ett kapitel för sig som kostar en hel del med "dator" mm. Sen kostar kvistknivarna en hel del samt som du nämnde motorer både till såg och drivhjul. Bara matarhjulen i sig kostar mellan 8-15tsk/st. Sen ska allt detta styras med ventiler som ska styras elektriskt via något styrdon. Kvistknivarna har inte ett fast anhåll utan puls öppnas/stängs under kvistning. En ventil till ett skördar aggregat kostar säkert runt 150tsk. Givetvis är en typ Hypro enklare uppbygg men grundprincipen är densamma.

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310887 Men om vi tänker oss enklast möjliga. Ett aggregat för massaved läs ved. Längden är inte så viktig så ögonmått duger gott. Det ska ju ändå bara bli halvmeterbitar.
Kvistknivarna trodde jag låg med ett konstant tryck men det gör dom alltså inte.¨
Kunde man skippa all elektronik så borde det bli billigare.

Användarvisningsbild

Re: investera i processor ??

Seb macahan  
#310895 Ja utan elektronik hade det nog blivit billigare, men då hade hydrauliken blivit dyrare då hydraulfunktioner som nu elstyrs fått skötas med ackumulator och annat inbillar jag mig. Jag har ett gammalt skördar aggregat som jag bygger om till grensåg. Det är ingenting som påminner i det jämfört med det aggregatet som sitter på skördaren. Det är stor skillnad.
Men Hypro 300 skogsolle, är nog det billigare alternativen o bygga på.
Jag köpte inte skördaren för att det fanns så många billiga alternativ o välja på till traktorn :wink:
Men Hypro 755 var ju anledningen att det blev så.
Jag tror nog att det är den dystra sanningen, vill man komma billigare undan så är det stegmatare som gäller, vilket i sig inte alls är så dumt.

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

Tosca  
#310898 Vill du skippa elektroniken så finns det en färdig maskin för detta redan.
Den heter Rottne Snoken.

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310907
Seb macahan skrev:Ja utan elektronik hade det nog blivit billigare, men då hade hydrauliken blivit dyrare då hydraulfunktioner som nu elstyrs fått skötas med ackumulator och annat inbillar jag mig.


Vad ska du ha ackumulator er till? Dom är väl i huvudsak tänkt att öka effekten under kort tid precis som tanken i en kompressor är?

Seb macahan skrev:Jag har ett gammalt skördar aggregat som jag bygger om till grensåg. Det är ingenting som påminner i det jämfört med det aggregatet som sitter på skördaren. Det är stor skillnad.


Utveckla!

Seb jag har följt din tråd till och från.
I ditt fall handlade det ju om att köpa en komplett maskin med allt vad det innebär och inte bara själva aggregatet. Jag är ute lite efter att bryta ut aggregatets kostnad. Det verkar som det handlar om 300kkr dvs i klass med en ny Volvo.

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

patruna  
#311027 Hej
Accumulatorerna är nog till matarrullarna för att hålla konstant tryck mot stammen eftersom stammen smalnar av.Kvistknivarna ligger nog inte med något speciellt hårt tryck mot stammen(mot stammen men inte mera)Fyra elstyrda ventiler har jag tänkt använda i mitt agg som är under konstruktion,den 5:e funktionen (tilten) tar jag från rotatorns uttag till gripcylinder.I mitt fall skall det användas uteslutande till klena gallringar med medeldiameter 15-17cm och 90% Tall och Gran (mycket lättkvistade).Jag har använt mig av klippning(giljotin)pga.den klena dimensionen på virket och för att slippa mycket underhåll av sågkedja mm.

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311055 ok till rullarna, det låter rimligt. Kan man skippa dom om man har ett lastkännande system?

Skulle man inte kunna ha enkelverkande cylindrar och kraftiga fjädrar också?
Fjädrarna drar rullarna mot stocken och vill man sära dom så använder man cylindrarna.

Patruna om jag fattar dig rätt så ska du inte använda en kran till utan vinsch alt ha ett extra ventilpaket som kommer ifrån en kran?

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311061 Någongång ibland ligger någon Vimek G30 på blocket, billiga rullmatat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).