Sida 1 av 2

Lampor på 705:a

Postat: sön 09 nov 2008, 16:43
av John.S
Tjenare :) Har lite funderingar på o bygga på extra lyse på traktorn (Valmet 705 -88). Men hur många kan man hänga på innan generatorn sackar? skulle tro att det är en 65 ampere:s generator. Nu sitter det bara originallysen på. Tack på förhand // John.S

Postat: sön 09 nov 2008, 17:07
av mixter1
extraljus är ingen fara att sätta dit om du bara har orginal ljusen. rent teoretiskt så ger 65 A 780 watt och det är rätt skapligt med lyse det. skulle gissa att din traktor även är förberedd för extraljus. min 305 a är i alla fall det. fans en tom plats för en till lysknapp på instrument panelen samt en framdragen kontakt under instrument panelen som det bara var att trycka fast på lysknappen det fans även en tom relä plats bredvid det befintliga hel och halvljusrelät, samt att kablaget var framdraget och klart från fabrik, var bara att lyfta på taket och fiska fram ändarna som låg i lådan bakom radion. nu är det ju en del som skiljer 305 från 705 men är det förberett från fabrik på en 305 a så borde det ju även vara det på en valmet 705. jag satte två arbetsstrålkastare på framkanten av taket med två 55w h3 lampor i varje strålkastare, och det är i alla fall inget problem att driva.

Postat: sön 09 nov 2008, 17:52
av Slurfi
Sätter du Xenon behöver du ju inte så många watt, 35w X4st blir 140w
och det borde ju gå som en dans.

Postat: mån 10 nov 2008, 20:56
av gnisten83
På 505-905 är de orginalmonterat 2 st framåt och 2 bakåt, men du ville ha fler eller?
Praktiskt får du inte glömma att du har 2 st fläktmotorer i panelen för värme/vent och ev 2 till för vent i radiopanelen.
Dom är rätt sugna på ström om du blåser på för fullt :wink:
Xenonen är dyrare(finns lite olika priser) men ger mer lyse för mindre ström.
Jag slängde ut min orginalgenerator på 805an och petade in en 90A ist och har 8 lampor varav 4 st är med dubbla lampor, men de kunde vara fler :lol:
Om du byter generator måste du ha en med W uttag till att driva varvräknaren med 🧠

Postat: fre 14 nov 2008, 22:16
av John.S
Okej tack för alla bra svar :D En liten föjldfråga då, var ska man placera döm för bästa effektivitet?

Postat: fre 14 nov 2008, 22:17
av Slurfi
Kan man lägga dem på taket och göra ett skyddsräcke ovanför?

Postat: sön 16 nov 2008, 18:32
av gnisten83
Ska man ha belysning runt om så är det nog enda möjligheten att bygga en skyddräcke och sen hänga dom i skyddet sen om dom ska hålla

Postat: tis 18 nov 2008, 03:26
av Torparn79
kan man bygga in eller på annat vis skydda lysena så skulle jag försöka sätta 2 st på bakskärmarna och 2-4 på taket, det är väl bakåt du har största behovet misstänker jag.

framåt skulle jag flytta ner dom så man har 2 vid positios/blinkers, vinklade utåt samt 2 i fronten, på så vis slipper du huvbländning alternativt lacka huvplåtarna mattsvart..

Postat: tis 18 nov 2008, 15:39
av gnisten83
På valmeten sitter orginalen bakåt/framåt redan under taket och huven är redan svart.
Men placeringen är alltid möjlig att labborera med till man är nöjd.
Körde snöröjning med min i 7 år med orginalmonteringen och tyckte de funkade bra framåt, övrig bel används mest för skotning.

Re: Lampor på 705:a

Postat: fre 09 jan 2009, 20:30
av Swinto
Har lite lyseproblem på Valmet 305. Extraljus fram och bak helt slock. Jag har 12 volt fram på kontakterna under taket när
helljuset är på och extraljusknappen är på, men ändå lyser inte lamporna?! Provade med jordningen från radion men det hjälpte inte. Kan det vara något som hindrar att strömmen räcker till?

Re: Lampor på 705:a

Postat: fre 09 jan 2009, 23:33
av gnisten83
Är det en 2 polig kontakt vid lamporna så du mäter både + o - vid kontakten och får 12V?
Har du spänning även om du har en lampa som last?
Är det så måste de antingen vara brått på kabeln i lampan eller har alla lampor gått sönder!
Många lampor gick för mej när jag välte en gång :oops:
Vet inte om det är så på 305 men på 505-905 kan det bli så att arbetslampor fram inte går att tända alls
om den ena halvljuslampan går sönder, reläet jordar genom glödkroppen!

Re: Lampor på 705:a

Postat: lör 10 jan 2009, 18:36
av Swinto
Hittade orsaken idag:
Säkringen för extraljusen (gemensam för fram och bak 16A) var hel men det var dålig kontakt på ena
sidan av säkringshållaren, typ lite svetsloppor eller oxid mellan. Så trots att jag kunde mäta 12V ute vid lamporna
räckte nog inte strömmen vid belastning till när det var så dålig kontakt. Det blev som en strömbegränsare då sjunker ju spänningen.

Re: Lampor på 705:a

Postat: lör 10 jan 2009, 22:23
av mixter1
Ja, det är nog ett rätt så vanligt problem på 305 i alla fall, jag har problem på min 305a att spänsten försvinner i säkringshållarna, brukar få klämma i hop hållaren och byta säkringen ca 2 ggr per år.

Swinto skrev:Hittade orsaken idag:
Säkringen för extraljusen (gemensam för fram och bak 16A) var hel men det var dålig kontakt på ena
sidan av säkringshållaren, typ lite svetsloppor eller oxid mellan. Så trots att jag kunde mäta 12V ute vid lamporna
räckte nog inte strömmen vid belastning till när det var så dålig kontakt. Det blev som en strömbegränsare då sjunker ju spänningen.

Re: Lampor på 705:a

Postat: lör 10 jan 2009, 22:45
av Swinto
Jaha, där ser man. Då vet jag var jag ska börja kolla nästa gång det blir mörkt...tack!

Re: Lampor på 705:a

Postat: sön 11 jan 2009, 00:01
av totte
Ganska typiskt problem vid felsökning med instrument, instrumentet tar så lite ström så det visar full spänning även om det inte kommer fram praktiskt taget nånting vid belastning. Rätta sättet att felsöka är att mäta spänningen med full belastning inkopplad, och sen koppla ur belastningen. Om det då är ingen eller låg spänning med last och full spänning utan last så har man just nåt sånt här kontaktfel nånstans.