Traktorer och processorer

Valmet 355-4

10 inlägg 22308 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 355-4

Tallkada  
#148 Hej! Är det någon som har erfarenhet av denna traktor, altså en Valmet 355, 4WD??? Jag har fått nys om en som kanske blir till salu och behöver en traktor i skogen. Det jag vet är att den är på 61hk, fyrhjulsdriven etc.
Även om ni inte kan nåt om modelen så är alla synpunkter om valmet och så intressant.

Hälsar Tallkåda



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#152 Se upp med 80 talarna-de har problem med cylinderfodren som kan bli rätt så kostsamt att åtgärda.
Vad jag vet i övrigt om Valmet är att de är skamligt dyra beg och har oftast gått mycket.
Fattar inte att de går att sälja en tidig 90 talare med 5-10 000/h på mätaren för pengar mellan 150-200 när man kan plocka loss en ny -05á för 260?.
Annars så tror jag att det är en förbaskat bra traktor för skogen,,, kanske tom bland de bästa.

Lycka till//

Avatar Fallback
Fredrik  
#155 Hej Tallkåda och Skogshuggarn,

Jag kan inget om 355, men håller med dig Skogshuggarn, det är sjukt vilka priser det kan vara på beg-sidan.

Skogshuggarn:
Kan du informera en Valmet-novis om lite mer info?
Typ, varför är de så populära i skogen?
Är det Valmet som numera är Valtra, eller?
Är det Volvo BM som blev Valmet?

Ja, det vore intressant att veta, jag har som sagt ganska dålig koll detta traktormärke, men trots den dåliga kollen skulle jag inte tacka nej till den här:

Bild


MvH Fredrik

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#157 Är ingen expert jag heller.

Har jobbat en del runt bekantas Valmetekipage och även haft inlejt för körning i egen skog och det är väl därigenom som man tagit intryck och bildat sig en uppfattning om vad de går för.
Vettig hytt-bra markfrigång-liten vändradie-smidighet och bra kvalitet mm, är väl de som gör märket populärt.

Jag menar då den gamla 400 serien typ 405/455.

Vidare så är servicenätet bra eftersom det är Lantmännen/Granngården som har Valmet och det är nog ett tungt argumnet i sammanhanget,,,specielt för de som bedriver kombinerat jord/skogsbruk.

Historisk så köpte väl finska Valmet upp Volvo BM som i dessa dagar kallas för Valtra?, men någon annan kanske kan historiebiten bättre än jag.

Avatar Fallback
Tallkada  
#158 Hej! tack för svaren (snygg traktor på bilden). Det där med fodren är ju lite oroväckande och jag har hört detta från fler håll, det kan banne mig bli dyrt om det börjar läcka där :? dessutom vet jar inte om 355 blir lite liten det skulle nog va bra att ha ett tiotal hästar eller mer under huven iallafall om man inte har drivning på kärran och ska skota lite grövre timmer och samtisigt få flyt i det hela, tack för svaren skogshuggarn och fredrik

   TS
Avatar Fallback
Tallkada  
#162 Hej igen Fick tag på en riktig valmet expert via granngårdden här hemma. det kostar 2000kronor per cylinder att byta fodren mot nya med tre tätningsringar i, det blir ju då inte så farligt eftersom den är 3cyl. skulle det bli affär kan man ju byta i förebyggande syfte? styrlederna totallt 4st i framvagnen är också en svaghet, viktigt att kolla innan köp. Annars var det inga svagheter direkt som han visste, en bra sak var att det gick att köpa en snurrplatta till stolen och få den runtsvängande plattan kostade inte mycket. är det nån som har nåt annat att säga om traktorn???

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#169 2 lax per hål lät billigt, var det inkl/exkl arbete och övrigt mtrl?,.
Vidare så passar man nog på, att åtminstonde byta kolvringar när man likaså byter foder,,,, sa dom inget om det på Granngården?.
(Se förallandel till att få "fast pris", på verkstadsjobbet!).

Fråga:

Vad kostade snurrplattan till Valmetstolen?,,, en kompis håller på att bygga om sin traktor för skogsbruk (annat märke), och letar efter en platta för vettiga pengar.

Avatar Fallback
Tallkada  
#173 hej jag vet inte riktigt detta om priset, det enda han sa var att det var skapligt billigt att bytta i förebyggande syfte 2000kronor per cyl, det blir bra mycket dyrare om vattnet får göra sitt i oljetråget. kanske bara var materialet och då så sticker det ju iväg, de sa inget om kolvringar. Han visste inte exakt pris på snurrplatan, jag skulle ringa butiken för exakt pris men det har jag inte gjort, det enda han sa var att han visste att den var billig om man jämför med andra typer av reservdelar/tillbehör. jag får gå vidare och kolla detta om det närmar sig affär, det är långt i från klart.

tack för svaret skogshuggaren
/Tallkåda

   TS
Avatar Fallback
Tallkada  
#174 hej igen kollade på den hemsidan som bilden kommer från ovan, som fredrik lagt in. det slog mig, hur i hela friden kan man som skogsbonde räkna hem en sådan makapär???? han som säljer den ska ha 1,8miljoner för den, och det är tydligen det han gett för den också. jag menar hur kan man räkna hem en sådan maskin bara på egentligen gallringar???? det är ju smidigt att först skörda med en stegmatat aggregat för att sedan kopla på en klo och skota med en vagn, men agregatet tar ju max 30cm och sedan är ju kvistningen ganska långsam om man jämför med ett konventionelt aggregat med rullar. man kan ju aldrig konkurera i tid per kubikmeter med en skördare????? visst man kan använda traktorn i jordbruket om man har sådant, men jag tycker ändå att det måste vara svårt att hämta hem investeringen, är det nån som har erfarenhet?????

   TS
Avatar Fallback

Cylinderfoder

JN  
#258 Hej
Har tittat på en 505 med 4000 h på mätaren. Jag tog upp disk ang foder med verkstadspersonalen och de menar att endera gick tätningarna sönder direkt eller före 1500 timmar, annars höll de. De säger att det i så fall beror på annat(?) om fodertätningarna går sönder senare. Priset för att byta fodren preventivt om jag köper traktorn är 25000:- med allt.
I övrigt håller jag med om prisbilden men hur räknar man hem en traktor för 400000:- om man har en mindre skogsbruksfastighet?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).