Sida 2 av 3

Postat: tis 09 sep 2008, 07:33
av Morgan Nordin
gnisten83 skrev:Är de någon som provat att sätta en hydralmotor för att driva det drivhjulsberoende kraftuttaget, dvs köra in kraften fel väg och ha växeln i neutralläge ist??
Funderade på detta när jag hade 650 innan.....


Inget nytt. Gjordes redan på 60-talet på bl a BM Boxer fast då i "kommunalkörning" dvs sopning och snöröjning om jag kommer ihåg rätt.

MVH
MN

Postat: tis 09 sep 2008, 20:03
av Raffe
Det här låter ju intressant :P Ett enkelt sätt att få möjlighet att köra bakåt. Styrningen kan man säkert få att fungera hydrauliskt med en ratt baktill. Är det helt ok att sätta en hydraulmotor på kraftuttaget? håller grejerna? hurdan hydraulmotor bör det vara?

Re: Angdubbelkommando Valmet 705

Postat: tis 11 nov 2008, 16:46
av Ljursken
Valmet Rollo skrev::) Hej har en Valmet 605 som är utrustad med dubbelkommando.
Variabel frontpump som driver krypväxel istället för snabbväxel.Använder lågväxlarna.Pedal i golvet både bak och fram där körriktning väljs.
I stolen har tvåspakssystem installerats som sköter styrning lyft samt tre dubbelverkande uttag.Är proffsbyggd och är som jag tycker helt outstanding i skogen.


Hörrni! Det stannade av lite detta...
Ville gärna se lite bilder och lite mer info om lösningarna. Även ni andra som hade andra lösningar och idéer. Lägg in bilder m.m.

Re: Dubbelkommando i Valmet 705

Postat: mån 21 sep 2009, 23:11
av Andreas B
Finns det någon som kan lägga upp lite bilder av olika lösningar på dubbelkomando? Både fabriks och hembyggda lösningar kan vara intressant

Re: Dubbelkommando i Valmet 705

Postat: sön 20 jan 2013, 20:38
av molnia
Har lite bilder på en demonterad valmet rollo 605, som vi var och tittade på 2010. Blev inte något köp. :sad:
100823_7816.JPG

100823_7824.JPG
100823_7826R.JPG
100823_7839R.JPG
100823_7838.JPG

100823_7830.JPG

100823_7832.JPG
100823_7850.JPG
100823_7862.JPG
100823_7854.JPG

Re: Dubbelkommando i Valmet 705

Postat: mån 21 jan 2013, 13:53
av molnia
Man växlade mellan hydrostatiskt drift och mekanisk drift genom att trycka ner kopplingen och låsa den i nedtryckt läge med en spärr. Då kunde man köra på hydrostatisk drift. Hydralmotorn gick inte köra när kopplingen inte var spärrad.
Är det någon som har en teori om hur urtrampningslagret karade denna påfrästning? eller hade de även gjort om något där också?

Re: Dubbelkommando i Valmet 705

Postat: mån 21 jan 2013, 14:00
av Slurfi
Jag har sett en lösning på en lastbil där man tryckte ett gummihjul mot kardanen
som drevs med en hydraulmotor.
Alternativt kan man ju ha robson-drift direkt på traktorns ena bakhjul.

Re: Dubbelkommando i Valmet 705

Postat: mån 21 jan 2013, 14:19
av molnia
Angående lastbilen; Då går man ju inte genom växellådan och kör hydrostatisk med växellådan i neutral eller?

Ska man göra liknande på en valmetx05 så blir det ju som gnisten nämnde någon gång. Att gå på kardan till framaxeln och bakvägen driva bakhjulen. Han var dock osäker på om det skulle klara påfrestningarna.

Re: Dubbelkommando i Valmet 705

Postat: mån 21 jan 2013, 15:16
av Slurfi
Nej precis, man lägger i neutralen och driver med hydraulmotorn kardanen.
Används vid asfaltläggning.

Re: Dubbelkommando i Valmet 705

Postat: tor 24 jan 2013, 22:54
av gnisten83
Lite tveksam att köra in effekten på framkardanen till att driva resten av traktorn, klokopplingen till framhjulsdriften klara kanske inte att hålla att driva resten av traktorn?

Re: Dubbelkommando i Valmet 705

Postat: ons 26 nov 2014, 21:35
av molnia
någon som är sugen på en valmet med dubbelkomando från danska Rollo?
inte ett ord om hum mkt den gått..

Fin skogstraktor med genialiska Rollo dubbelkommando systemet.
Utbyggd baktåt för bättre plats för pedaler och styrspak.
Två dubbelverkande och en enkel samt fri retur + Bromsventil.
Nokia skogsdäck.
Rejäla bukplåtar och grenavvisare.
Sepson bärgningsvinsch i fronten.
En överlägsen traktor i skogen, som bör provköras.
Perfekt för skogskärra eller processor.
Pris 195.000:- + moms.



http://www.blocket.se/alvsborg/Valmet_8 ... ?ca=18&w=3
valmet rollo.jpg

valmet rollo2.jpg

valmet rollo3.jpg

valmet rollo4.jpg

valmet rollo5.jpg

Re: Dubbelkommando i Valmet 705

Postat: sön 21 okt 2018, 19:49
av JohannesG
Någon som har en uppfattning om vilken dragkraft det blir med hydrostatdriften?

Re: Dubbelkommando i Valmet 705

Postat: sön 21 okt 2018, 20:15
av gnisten83
De hänger väl helt o hållet på hur stora grejer man mäktar få dit

Re: Dubbelkommando i Valmet 705

Postat: mån 22 okt 2018, 08:04
av JohannesG
Sant. Men vad är rimligt?

Re: Dubbelkommando i Valmet 705

Postat: mån 22 okt 2018, 09:24
av gnisten83
Tja vad kostar drift o pump o ventil till en vagn?