Nybörjarfråga: Reggad eller inte

Söderberg Haak
 Svara  18 inlägg  5602 visningar  3 följer
Avatar Fallback

Nybörjarfråga: Reggad eller inte

 
#33358 Har tittat på små kina traktorer (Jinma, Foton m.fl).

Vissa är EEC certifierade andra inte.

Vad är den praktiska skillnaden?

Försäkringar, köra på väg mm?

   TS
Söderberg Haak
Användarvisningsbild
 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33367 EEC certifieringen är igentligen inte ett skit värt. Det som är intressant är om den är reggad eller inte. För att kunna rega en traktor idag så behövs bland annat EEC dokumenten plus mycket mera såsom slagtestad båge, godkända bromsar bullermätningar osv osv

Såvit jag vet så finns det idag ingen kinatraktor som går att rega.

Sen till fråga om man skall bry sig om reggningen eller inte.
Jag tycker att det är ganska så vicktigt att fordonet är reggat.
1. Du kan inte försäkra den, Jävligt jobbigt den dagen nått händer.
2. Du får inte köra med den på väg (igentligen inte i skogen heller men det är sällan poliskontroller där)
Finns säkert flera anledningar men jag kommer inte på dom.

Användarvisningsbild

Min är försäkrad.

 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33374 Jag har en Jinma traktor med skogsvagn och den är försäkrad som transporterande skogsfordon.
Det räckte att ange chassie nummret, vikten, årsmodellen och priset. :)
Senast redigerad av Mikael fre 15 aug 2008, 20:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33387 Synd att behöva berätta detta för dig då, men den försäkringen täcker inte ett skit.
En Jinma är en traktor och inget annat (tror ni mig inte så kolla vägverkets traktordefinition) att då försäkra den som nått annat hjälper inte, försäkringsbolaget skulle garantera om det händer nått slå ifrån sig med att det är en traktor och inte ett skogsfordon.

Så i ditt fall så skulle du likaväl kunna skita i försäkringen.

Användarvisningsbild
 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33389 Tack för informationen :shock: :twisted:

Jag tittade lite på vägverkets sida men jag vet inte vad jag ska söka efter för att hitta mer information om traktorer. :?:

Användarvisningsbild
 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33397 Jag hittade denna på blocket så än finns det hopp om att regga !!! :D
http://www.blocket.se/vi/16870755.htm?ca=17_s

Avatar Fallback
 
#33454 Vad jag har förstått så går det att vägregga Polarprods EEC Jinmas, med inte de traktorer som Jinma Sverige AB säljer!!???!! Kellfri säljer Foton som jag också tror går att regga. Möre Maskiners Foton vet jag inte om det går.

Lite tillbaka till huvudfrågan: vad tar jag för risk om det inte går att regga? Läste Defenders inlägg, men här istan ser jag jättegräsklippare som kör på gatan utan att vara reggade, dom har i alla fall ingen regskylt?

   TS
Avatar Fallback
 
#33472 Frågan om regning på traktorer har blivit en princip fråga hos försäkringsbolagen. Det har funnits så många lyxsökare innom kina traktor importen och deras noname företag har försvunnit när det börjat bli frågan om ansvar för reservdelar mm. Från början var det inga problem att försäkra både med maskinskada och annat. Nu är det bara att visa seriösetet från dom som finns på marknaden och inte bara ösa ut maskiner utan en fungerande organisation.

Användarvisningsbild
 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33475 Att jämföra med en gräsklippare går inte, det är klassat som en redskapsbärare inte en traktor, olika regler alltså.

En traktor är en traktor och måsta alltså vara reggad för att kunna försäkras.

Om man läser vv (eller smps) definiitioner av olika fordon så ser man att det är ganska så tydligt vad som är vad. Jag gör inget försök att samanfatta reglerna då dom är både långa och krångliga utan ni får helt enkelt lita på mig :), eller läsa själva.

Avatar Fallback
 
#33476
Defender skrev:Att jämföra med en gräsklippare går inte, det är klassat som en redskapsbärare inte en traktor, olika regler alltså.

En traktor är en traktor och måsta alltså vara reggad för att kunna försäkras.

Om man läser vv (eller smps) definiitioner av olika fordon så ser man att det är ganska så tydligt vad som är vad. Jag gör inget försök att samanfatta reglerna då dom är både långa och krångliga utan ni får helt enkelt lita på mig :), eller läsa själva.


Thanks!

Har försökt prata med bl.a. Länsförsäkringar med då vill dom ha ett reg nummer å de har jag ju inte. Hönan och ägget....

   TS
Avatar Fallback
 
#33504 Egentligen, vad har man en oreggad traktor till?

Om man inte får köra på väg eller ens i skogen..

Måste väl gå att försäkra ett fordon till det andvändandet den är till för, åkning på egna marker eller så?
Får man inte lov att färdas på väg som leder till och från mellan markerna

Eller är det något med skatten jag är inne på nu? minns att det var något man kunde välja när jag skrev över Terriern på mig.

Användarvisningsbild
 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33512
Fisketorp skrev:Måste väl gå att försäkra ett fordon till det andvändandet den är till för, åkning på egna marker eller så?
Får man inte lov att färdas på väg som leder till och från mellan markerna


Enkelt svar Nej. Men sen kan du fuska som många gör och försäkra den som terängfordon, redskapsbärare osv osv (finns massa klasser där det inte krävs någon registrering av fordonet). Problemet uppstår den dagen du orsakar eller råkar ut för en olycka. Då kommer det ganska så snabbt att uppdagas att det är en traktor och då är inte din försäkring värd ett skit.

Alltså dom kinatraktorera jag har kollat på är inte dumma alls. men detta med regningen är ett problem. Om jag skulle köpa en idag så skulle jag vara noga på denna punkten och också kontrollera så att den är reggad som traktor och inget annat! Kollade upp en Jinma med regskylt för några år sedan, och den var regad som terrängvagn har jag för mig.

Avatar Fallback
 
#33527 jaha, det var det jäkligaste..

Men regler är regler som är till för att brytas (säger vissa)

Men denna regeln verkar då bra att följa då det inte är roligt den dan man råkar snudda grannens bil eller välta ute i skogen med kroppsdelar i kläm.
Ännu värre ifall någons unge är med på färden.

köp hellre en registrerad eller en fyrhjuling istället så som man har försäkringen som skyddar även fast en olycka aldrig är trevlig så har man ju lite hjälp från f-bolaget.

Avatar Fallback
 
#33536
Defender skrev: Kollade upp en Jinma med regskylt för några år sedan, och den var regad som terrängvagn har jag för mig.


Jäkla falskt! Tänk om då precis som Defender säger råkar ut för nåt åsså gäller inte försäkringen som man trott man haft.

Toppen Defender, jag skall ha STORA ögon öppna om jag går vidare med kina spåret.

   TS
Användarvisningsbild
 
#33540 Försäkringssnacket är till en viss del sant. Men om man kör med en sak som är trafikförsäkringspliktigt (traktor, skoter, mc osv) och en olycka händer och man inte har tecknat en giltig trafikförsäkring så går trafikförsäkringsföreningen in och betalar. Jag körde en enduromc för 15 år sen och krachade och bröt div ben osv. Den var avställd och oförsäkrad. Då trädde trafikförsäkringsföreningen in och betalade tom min egen kroppsskada. Dvs den gäller precis som en trafikförsäkring men med en något högra självrisk, tror det var 6 loppor då. Så helt oskyddad blir man inte även utan trafikförsäkring.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Nybörjarfråga: Vad är en rågång? av Pan - sön 09 feb 2014, 19:50
i Skogsfastigheter

12
17 svar
11669 läst
av Peteflamingstar     
tis 11 feb 2014, 18:41
Nybörjarfråga angående hydraulik ÖSA 250 EVA av Överlass - mån 21 sep 2015, 07:33
i Skördare
2 svar
1574 läst
av skogsjan695xl     
mån 21 sep 2015, 12:06
Annonser