Sida 4 av 4

Re: Insprutningspump Valtra A75

Postat: lör 09 dec 2017, 09:28
av Skogshuggarn
Kört maskinen i omgångar igårkväll. Inget missljud ("Ta i trä"). 🙏

Re: Insprutningspump Valtra A75

Postat: lör 09 dec 2017, 10:25
av Skogshuggarn
Fråga: Kan man bara klämma dit "torra filter" på Valtra och ändå få det att gå?. Jag börjar ju fundera om så är fallet i mitt fall ifall verkstadsmeken har fallerat m att fylla filtrena

Re: Insprutningspump Valtra A75

Postat: lör 09 dec 2017, 10:57
av Skogshuggarn
1512809565_20171209_094700.jpg

Re: Insprutningspump Valtra A75

Postat: lör 09 dec 2017, 18:48
av Skogsola
Skogshuggarn skrev:Fråga: Kan man bara klämma dit "torra filter" på Valtra och ändå få det att gå?. Jag börjar ju fundera om så är fallet i mitt fall ifall verkstadsmeken har fallerat m att fylla filtrena


Kan man kanske men den börjar i vart fall inte gå förrän det är soppa i filtren och att fylla med den usla handpumpen är minst sagt segt.

Re: Insprutningspump Valtra A75

Postat: sön 10 dec 2017, 01:14
av Skogshuggarn
Dag 2. Nja,,,, lite ljud från pumpen första 3-5 sek, Bort med finfiltret och "toppat" det igen. Nu gick det "bara" i 0.5 dl så förmodligen hade jag kvar lite luft sedan demonteringen av stigarröret. Loss med spridarreturbanjon på huset och nu kommer det faktiskt diesel när man pumpar. Den usla bygeln på matarpumpen känns dessutom som det ska göra - "stummare". Avluftningen till tanken?,,, är det den man ser i påfyllnadsröret "kl 12"?. "Galvningen i röret är mist sagt usel". Ser bättre ut i min 40 år gamla 650. Har dom gett kvalitetsansvarig på Valtra sparken?.

Re: Insprutningspump Valtra A75

Postat: sön 10 dec 2017, 09:20
av Skogsola
Om anslutningen till filtret inte är lufttät då kan du hålla på sådär i evighet. Det blir inte bättre för det. Jag slängde bort skiten och köpte en filterhållare från Olsson i Ellös med ett vanligt CAV filter som inte kostar många kronor när det ska bytas.

Re: Insprutningspump Valtra A75

Postat: sön 10 dec 2017, 09:34
av Skogshuggarn
Skogsola skrev:Om anslutningen till filtret inte är lufttät då kan du hålla på sådär i evighet. Det blir inte bättre för det. Jag slängde bort skiten och köpte en filterhållare från Olsson i Ellös med ett vanligt CAV filter som inte kostar många kronor när det ska bytas.


Är det skillnad kanske på filterfabrikat.?. (Enbart själva filtret- ej hållare). Hurpass bra är egentligen AGCO?, Vill minnas att jag sett ngn A 75 med "Donaldsson" filter. Har ditt tips i stark åtanke.

Re: Insprutningspump Valtra A75

Postat: sön 10 dec 2017, 10:33
av Skogsola
Hela konstruktionen med bajonettfattning på filtren i kombination med att matarpumpen ska suga uppåt bortåt en meter är fullständigt åt fanders. Hade soppan runnit med självtryck hade det funkat. Det är faktiskt mera konstigt om det finns Valtror av den här årgången som inte krånglar.

Re: Insprutningspump Valtra A75

Postat: sön 10 dec 2017, 11:20
av Skogshuggarn
Jag skulle helst vilja ha "spin-on" filter.slamglas är iofs kanon men jävklar vad man har rapplat med den där "tripp-trapp" konstruktionen ibland. Mest pga av dåliga eftermarknadsfilter och usla packningar. Därav frågan om AGCO. Tycker att gummipackningarna är mer av "plastkaraktär" i dom. Någon som kör på annat fabrikat?.

Re: Insprutningspump Valtra A75

Postat: sön 10 dec 2017, 12:26
av Skogsola
Finns det andra så är väl det bra men AGCO har väl sett till att undvika konkurrens genom den egensinniga konstruktionen. I värsta fall så har de mönsterskyddat dem så att de kan ta så löjligt mycket betalt.

Re: Insprutningspump Valtra A75

Postat: sön 10 dec 2017, 18:16
av Skogshuggarn
1512922428_r40-t604_039.jpg

Re: Insprutningspump Valtra A75

Postat: ons 13 dec 2017, 00:52
av Skogshuggarn
Uppföljning till den lilla men ack så värdefulla skara människor som kommit med input runt problematiken.

Startat/kört i omgångar utan åtgärder. Man hör ett svagt "tickande" (bråkdelen av tidigare ljud) några sek eft start (kall), men det försvinner. Jag är relativt övertygad om att det är kallstartfunktionen som ligger på vilket oxå omtalas i "Skogsolas", tråd. Maskinen har dessutom stått stilla nu i snart 2 dygn så den verkar inte heller släppa tillbaka bränsle även om en backventil kanske vore på sin plats eft sugledningen LMM då?,,,som påpekat fel i den dyraste änden av bränslessystemet. De känns inte längre som ett gediget och trovärdigt alt vilket jag även framfört. Det här ska vara expertis på allra högsta nivå och slutledningsförmågan räcker inte ens till att kolla det mest "basala". Ännu värre är det med maskinkedjan som utfört service på maskinen. Man har i princip misslyckats på alla servicepunkter. En av dessa blev inte ens utförd trots att den togs upp skriftligt i AO. Bara dra på sig blåstället och fixa själv, men kanske lika gott det?. Tänkte dock se om det finns någon "håg till gottgörelse" för allt man har fått jävlas med själv i flera dgr tack vare den urusla servicen. Detta i rykande snöstorm och när vi behövde maskinen som allra mest- men tvivlar!!!.Service gör man ju för att säkerställa/förbättra funktionen på det man äger -inte tvärt om.