Traktorer och processorer

NIAB 1501 kopia hydraulikfråga

12 inlägg 8785 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

NIAB 1501 kopia hydraulikfråga

beronius  
#474830 Hej! Jag har köpt en hemmagjord kopia på niab 1501. Jag har provkört lite och jag tycker den kvistar dåligt. Vad jag förstår så ska trycket på kvistknivarna vara lägre när bommen går ut. Kanske det inte är de rätta hydraulkomponenterna är monterade.
Bild1]T rör på bomcylinder som är sammankopplad med kvistcylindrarna(stäng)
Bild2 Trör från kvistcylindrar(öppna) till fri retur. Vad har den långa 6kanten för funktion?
Bild3 någon sorts reglering till bomcylindern.
Har skruvat på den men jag tycker inte det blir någon skillnad. Är det någon som vet hur det är tänkt att fungera?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: NIAB 1501 kopia hydraulikfråga

Erre  
#474841 På min så går det olja till kvistknivarna när man kör ut, för att knivarna ska krypa ihop mer och mer och följa stammen.
Man kan genom att trycka ner knoppen på en av spakarna göra kvistknivarna trycklösa. Behövs ibland när stammen är krokig, eller när det är väldigt många grova grenar.

Den långa 6 kanten som du säger kan vara en backventil.

Avatar Fallback

Re: NIAB 1501 kopia hydraulikfråga

beronius  
#479691 Hej igen, Är det någon som vet vilken typ och fabrikat det är på hydraulventilerna i ventilblocket?

   TS
Användarvisningsbild

Re: NIAB 1501 kopia hydraulikfråga

Seb macahan  
#479832
beronius skrev:Hej igen, Är det någon som vet vilken typ och fabrikat det är på hydraulventilerna i ventilblocket?

Hur ska vi veta det? Du har ju bara visat bilder på kopplingar än så länge. Lägg ut bild på ventilen kanske någon av oss känner igen sig.

Avatar Fallback

Re: NIAB 1501 kopia hydraulikfråga

beronius  
#479852 Det finns inget ventilblock på denna, endast riktningsventiler. Hittar ej heller något foto på nätet där man kan se beteckningarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: NIAB 1501 kopia hydraulikfråga

Seb macahan  
#479937 Hej igen.
Med den infon du gett oss är det i princip helt omöjligt o hjälpa dig. Rita upp ett hydraulschema så blir det lättare o förstå. En bild på en hemmabyggd pryl säger ingenting. De kan ha konstruerat den fel från början eller kopplat på ett annat sätt än original förebilden.
Men utan o sett din maskin så är nästan alla stegmatare konstruerade så att när slaget går ut så släpper knivarna lite lätt för o kvista, när du slår in så ska de gripa tag för o mata in. En del har omvänd funktion.
Men dina bilder. Sexkantiga är troligtvis en backventil (släpper alltså bara olja åt ett håll och motverkar chocker i systemet), Bilden med vredet är en stryp/flödesventil där du kan ställa flödet (mängd olja) kan också vara en strypbackventil men funktionen är densamma fast en strypback är både en strypventil och en backventil.

Avatar Fallback

Re: NIAB 1501 kopia hydraulikfråga

beronius  
#479950 Hej. Den hydraulik som finns på denna niab 1501 kopia än nog inget att gå vidare med. Jag kan inte hitta något hydraulshema, endast bilder på hur slangarna är dragna. Det som skulle hjälpa mig var om någon hadde ett hydrulschema till en niab 1501. Det enda schema jag hittat till stegmatare med rundpumpning är niab 15-5, men det kräver utbyte av riktningsventil.

   TS
Användarvisningsbild

Re: NIAB 1501 kopia hydraulikfråga

Seb macahan  
#479953 Kan du inte rita ett själv? Hur det är kopplat.

Avatar Fallback

Re: NIAB 1501 kopia hydraulikfråga

Torrtallen  
#532140 Har köpt en Niab 1501 där elkablarna blivit avryckta, och jag är osäker på hur det ska va kopplat.
Ska det ligga plus från kopplingsdosan till spolen på ventilblocket och minus på spolen till kontakten i toppen av manöverspaken för utskjut, eller ska det va någon mer funktion inkopplad som jag saknar.

Användarvisningsbild

Re: NIAB 1501 kopia hydraulikfråga

Erre  
#532155 @Torrtallen
Ur minnet låter det rätt. Det är så du ska kunna släppa på knivtrycket när du kvistar.
Har du radiostyrd vinsch eller längdmätning?

Avatar Fallback

Re: NIAB 1501 kopia hydraulikfråga

Torrtallen  
#532169 Maskinen har ingen längdmätning men fjärrkontroll till vinchen är det.
Den är också trasig och kommer att ersättas med en sån enhet som sitter på nyare Niab.

Avatar Fallback

Re: NIAB 1501 kopia hydraulikfråga

Torrtallen  
#537701 Någon som har flödesschema för hydrauliken på Niab 1501. Får inte rätt tryck till kvistknivarna. Trycket växlar men ligger på 60 vid kvistning och 20 vid frammatning, borde vara tvärtom. Om någon har varit med om detta eller har kunskaper i ämnet är jag tacksam för tips.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).