Traktorer och processorer

Vad kör ni med?

2087 inlägg 1153397 visningar 301 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18054 Så här ser vårat ekipage ut...

Belarus 820 -89 med farma T9 -07 med FMV 230 cc från -88...
ångrar dock att vi inte köpte en värre kran... vi fick denna av farbrors svärfar, funderar på att byta traktor å kran...
Bromsarna på belarusen tar knäcken på mej... får se om det blir nått nytt under våren...


här kommer en bild tagen idag

Bild

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18055 Jag kör med en Valmet 604 -83 med en Broaryds kärra efter med 500 hjul och en Ilsbo kran 5,10 med utskjut :) tar sig fram i stort sett överallt :) har kört ut allt virke efter Gudrun och Per med den :)

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18075 Vilket lass..XD Det är ett riktigt eka bonna lass :D Haha..
Har själv en valmet 604 med en farma 9 ton med 400 hjul :wink:

Avatar Fallback
lassel  
#18403 Det här är vad vi kör ut med i skogen. En valtra 6800 med kjedjor runtom som inte är gjorda för så breda däck men vi är lite för snåla för att köpa nytt då de funkar hyffsat. Kran och vagn är en nokka hakki som förhoppningsvis blir utbytt till något med drift och lättare hydralbord(servo).

Bild


Här för större storlek om ni inte ser: http://home.aland.net/lasselofman/skogsforum/6800.JPG

Har behövt ha hem den eftersom vagnsstyrningen gick sönder för någon dag sen. Ännu ett skäl att byta :D

Lasse

Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18420 Fint ekipage där Lasse :) men funkar Nokkan bra? för har hört lite skit om Nokka nämligen?


Jonas

Avatar Fallback
lassel  
#18427 Har oxå hört skit om nokka, men inget jag har upfattat. Den är ju betydligt lättare än konkurenterna. Så därför kan inte kran lyfta ett halvt ton på fulllängd. Den här har 6,7m räckvidd och jag lyfter till mig de stora stockarna först och sen upp på vagnen. Sen är jag för lavettbenen, är aldrig rörda och man står stadigare än med teleskop anser jag.

Det som är klenast är just svängen, men nu skall det vara tillsvetsat så de håller i 20år :D

EDIT, sen får du vara försiktig att du inte bultar till lyftkolven till bomen, men man måste ju köra som folk...
Lasse

Avatar Fallback
krille99  
#18438 har en valmet 604 med en farma 9tons vagn.

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18439 Har en valmet 705 med vagn från vreten 1400 samt kran från våran gamla 12 tons mowivagn. Går mest i mindre slutavverkningar och utkörning av fröträd. Kör även gallringar med den men anlitar oftast skotare.

Avatar Fallback
MF 165  
#18497 själv körm an med styrka vaselin å 165a.

Avatar Fallback
MF 165  
#18498 de e för jävla smidigt med frontlastare. har en ganska bred skopa så stoppar ja kubben där i så får ja lite tyngd fram med.

Avatar Fallback

Ett timmerlass

anders  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19325 Här är en bild på vårt ekipage. En Valmet 705 med en 7,5 tons Farma vagn.

Avatar Fallback
muddyman  
#19594 edit
Senast redigerad av muddyman fre 11 jun 2010, 12:32, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19669 haha lyssnar du på Ronny & Ragge - köra fort som fan när du kör me fårrden? :P
Fin traktor o vagn iaf =)

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19686 Har beskrivit mitt ekipage tidigare och här kommer en bild på min hembyggda drivkärra med styrning. Kranen (Farma 6 m) sitter lite för högt beroende på att den är placerad där den gamla Limakranen satt, som var lite lägre från plattan till bomfästet.

Framför drar en David Brown 1212 med hydra shift. Kan vara lite trixit med driven eftersom jag måste starta på lägsta växeln och sen tar det en stund innan jag kommit till den växel som stämmer med drivningen. Min gamla 1200 var bättre.

Avatar Fallback

Zetor ekipage

Fredrik i Uppsala  
#20227 Jag kör med en Zetor 7245 och en ny KTS vagn. Fungerar bra men man får ta det försiktigt när man backar med olastad vagn och kraftiga utslag på ramstyrningen. Annars går den i backen...
Har grävtillsats till kranen för lite rensning av igensatta diken. (Och plantering av fruktträd!)

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).