Vad kör ni med?

FTG mini
 Svara  1609 inlägg  702852 visningar  224 följer
Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

#491428 Jag hade flytläge, men ville ha lite tyngd fram för bättre bett i framhjusdriften. Med gripen fram blev viktfördelningen perfekt och dragförmågan mäktig.

Mowi

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
hlb skrev:Fint ekipage Seb, har du räknat ut något totalpris. Har också haft grip på traktorn en gång i tiden. Bra att kunna byta vagn, jag körde gödsel, grus, höbalar med olika vagnar. Tyckte det var lite jobbigt att svänga fram gripen till nosen vid flytt, särskilt vid gallring med smala vägar och ömtåliga träd.

Finns hjälpmedel mot de, flytlägesventil på sväng, huvudbom o rotator.
Har de på min och lägger sällan fram kranen, möjligen om de är väldigt ojämnt när jag lastat fullt.
300kg järn i nosen hjälper :mrgreen:

Användarvisningsbild

#491430 En annan fördel var att, om man körde fast, kunde man lasta av, lyfta upp vagnen med gripen, och lasta på igen. Allt utan att hoppa av och bli blöt om fötterna, om man nu körde i trätofflor.

#491433 Ja det finns många positiva fördelar att ha kran på traktorn till många andra användning områden än bara i skogen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Annonser