Traktorer och processorer

Vad kör ni med?

2087 inlägg 1154142 visningar 301 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

jonathanA  
#184834 Japp som gnisten säger så sitter det bara på ett hjulpar, och jag tror det är en ekonomisk fråga. Vagnarna blir helt enkelt för dyra med navdrift runt om! (för dyra med 2 oxå)
jag provoserade fram en fastkörning i en backe idag och lade i driften och då tuffade ekipaget på framåt utan problem!
Tyckte driften gick långsamt och ringde en kille på Mowi som sa att jag ska köra på 1000pto och satan vad fint det gick då! Pumpen skall ge 112l/min vid tusen varv, så kör jag med 1000pto och 1000varv på motorn så kommer pumpen ge runt 50-60liter/min Trevligt! valmeten gav väl 18liter på fullgas kan jag tänka mig! :mrgreen:

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184865 PÅ 705-805 ska väl pumpen ge ca 46lit på maxvarv

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

jonathanA  
#184869 Ja det stämmer säkert men jag misstänker att min är något sliten.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Magnuc  
#184874 Hur kan du/man veta/meta att den är sliten?

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

volvo_buster  
#184910 Äntligen!!!

Precis fått i spakarna efter hemkomsten igår. Modifierat fästet då vi har 5-spak! Blir El-hydrauliskt till keslan, pga enkelt att ta bort/sätta dit. Vi måste också bygga en liten bakrutekil för att få tät hytt till vintern.

Ursäktar de otydliga bilderna då jag endast hade min mobilkamera med idag.

Bild



EDIT!
Denna traktor numera ett minne blott! Efter hemkomsten blev traktorn väldigt varm i bakaxeln samt ett "kaffekvarns liknande ljud uppstod varvid köpet hävdes! Idag har ny traktor inhandlats, blev en BLÅ ;) Fullt skogsutrustad med lastare så den gamle MF565:an får stryka på foten tyvärr.
Senast redigerad av volvo_buster mån 17 sep 2012, 15:03, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

mbtrac  
#184943 du behöver väl inte bakrutekil med elhydraulik elkablarna tar inte ytrymme har sådan själv ,nackdel med bakrute kil mkt snö vintertid på rutan sämre sikt har sure grip elspakar funkar mb trac ,john deere 6330 .weimer 14 rdm

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

volvo_buster  
#184965
mbtrac skrev:du behöver väl inte bakrutekil med elhydraulik elkablarna tar inte ytrymme har sådan själv ,nackdel med bakrute kil mkt snö vintertid på rutan sämre sikt har sure grip elspakar funkar mb trac ,john deere 6330 .weimer 14 rdm



Nej det behöver jag ju inte men till kranen har vi 5-spak, så därför behöver vi kilen.
Till stegmataren så kommer vi att byta ut det ventilpaketet till ett med el-hydraulik, eftersom vi inte kan ha 2 paket monterade då vi kör med stegmataren monterad på skogsvagnen. Blir ju smidigt att koppla dit och av med el-propp.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

mbtrac  
#185004 ja mkt smidigt ,

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

land cruiser  
#185243 kör en valtra a85 med en kesla patu 9t vagn med en 202t kran

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

OlaE  
#185610 Lite fler bilder än dem på sidan 11... :)

Ursäkta kvalitén, inte den bästa med min f.d. mobilkamera på ett par av bilderna.

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

jonathanA  
#185612 Mycket trevligt ekipage! Har du twintrac? Jag har planer på att byta upp mig till 6000-serien och vill gärna höra lite åsikter?

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

OlaE  
#185613 Tack!

Japp, det är TwinTrac på Valmeten, turbinkoppling, plåtar undertill, skogsdäck och grenavvisare.

Jag har bara kört i skogen med gymnasiets skogsekipage, en Valtra 6200 m Moheda 120 4WD, så mina jämförelsemöjligheter är begränsade.

Traktorn har gått snart 12 000 timmar, men det enda vi har egentligen har gjort är normal service med oljor och filter.

Men den är pigg, går mjukt och fint, har riktigt bra hydraulik jämfört med gårdens lastartraktor, som är en CaseIH 5140++.

Den är även riktigt snål att köra.
Senast jag körde ut virke åt en granne, tankade jag fullt före och efter körningen, och jag mätte upp ca 4,2liter diesel i timmen i förbrukning.

Visst hade jag inte sagt nej till knappkoppling och den moderna skogshytten, men detta är en riktigt bra skogstraktor. :)

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

jonathanA  
#185644 Vad krävs för plåtar undertill på 6000-serien? på sidorna om tanken under hytten?

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

OlaE  
#185648 På vår traktor sitter det en plåt extra under tanken, och på sidorna under hytten.

En gång lyckades jag peta loss en av växelväljarna med en bokegren, så helt perfekt är det inte, men det ska mycket till för att det ska hända något.

Annars är traktorn nästan helt slät undertill. :)

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

OlaE  
#185666 Ett par bilder till, för att visa på räckvidden och frigången.

Betänk nu bara att det sitter mindre däck på traktorn än original.
Senast redigerad av OlaE tis 11 sep 2012, 05:49, redigerad totalt 1 gång.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).