Re: Otäck olycka med traktor.
Postat: tis 18 jul 2017, 11:01
Jag använder själv en traktorregistrerad UTV (JCB workmax max 40 km/h, traktor A) och vill för allt undvika att högeffekts ATV traktorklassas som B-traktorer bara för att kunna köras fort på allmän väg och därigenom ofelbart ge upphov till mer reglering (efter de "händelser" som kommer att ske men som vi tydligen inte får spekulera om ).
Vad gäller att framföra traktor B på B-kort så håller jag nog på min linje att detta är synnerligen olämpligt (ja, jag har allt utom A i mitt körkort och kan konstatera att ytterst få traktorer har de hjälpsystem som en modern lastbil har vad gäller kontrollerad retardation i utförsbackar). Bara 10 km/h fortare innebär 56 % högre rörelseenergi för given bruttovikt (kvadraten på relativ hastighetsökning). Kanske en mycket lyckad lobbyism fixade detta. Om jag jämför med reglerna för personbil och släp blir det i vart fall inte logiskt... Där kan nyinköpt bil med 5 kg högre totalvikt innebära att man inte får köra sitt gamla släp med B-kort pga att man passerar 3500 kg gränsen (3505/3500 innebär en ökning av rörelseenergin med 0,14%, linjärt i detta fall).
Jag kan hålla med om att lantbruket inte behöver ytterligare regleringar. Det största problemet är dock regleringen av vad vi gör på åkrarna och i skogen. Reglering på vad vi gör på allmän väg får vi nog tåla.
Vad gäller att framföra traktor B på B-kort så håller jag nog på min linje att detta är synnerligen olämpligt (ja, jag har allt utom A i mitt körkort och kan konstatera att ytterst få traktorer har de hjälpsystem som en modern lastbil har vad gäller kontrollerad retardation i utförsbackar). Bara 10 km/h fortare innebär 56 % högre rörelseenergi för given bruttovikt (kvadraten på relativ hastighetsökning). Kanske en mycket lyckad lobbyism fixade detta. Om jag jämför med reglerna för personbil och släp blir det i vart fall inte logiskt... Där kan nyinköpt bil med 5 kg högre totalvikt innebära att man inte får köra sitt gamla släp med B-kort pga att man passerar 3500 kg gränsen (3505/3500 innebär en ökning av rörelseenergin med 0,14%, linjärt i detta fall).
Jag kan hålla med om att lantbruket inte behöver ytterligare regleringar. Det största problemet är dock regleringen av vad vi gör på åkrarna och i skogen. Reglering på vad vi gör på allmän väg får vi nog tåla.