Köra traktor

Söderberg Haak
 Svara  13 inlägg  2680 visningar  3 följer
Användarvisningsbild

Köra traktor

#460499 Hej! Någon som vet säkert om jag som 14 åring får köra traktor själv till ett skifte som inte är så långt bort?
mvh :grin:

TS
Söderberg Haak

Re: Köra traktor

#460503 Ja, om du åker raka vägen och inga omkrokar..

Användarvisningsbild

#460504 Moster ringde polisen och frågade samma sak åt mig när jag var där å jobbade.

Jag fick köra till och från ägorna.

Men det var 20 år sen. :shock:
Så idag?

Användarvisningsbild

#460505 Ja det får du

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... r/Traktor/

Nån gång har jag för mig det stått om 13 år men jag kan inte hitta det.

Sen när du fyller 15 tar du moppekord (AM) för då får du köra traktor på det från 15 års ålder och du spar 300 kr i dispansansökan :)

Du kan även öva lite samhällskunskap och läsa här:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980488.htm i körkortslagen. Sök på traktor så hittar du det mesta av intresse.

En kortare sträcka definieras väl ungefär av att ingen märker det om ingenting händer och händer nånting så är 50 m för mycket....

Be att få se försäkringsbeviset för traktorn bara, bara för att lära dig att kolla det ibland... så du har trafikförsäkring på vägen.

#460510 Dock får inget arbete utföras av den som är minderårig enligt AFS 2012:3, förutom vid vissa undantag. I princip betyder det att man måste gå lantbruk-/skogsbruksgymnasie för att kunna börja tidigare.
Sen att det inte går till så i verkligheten är en annan sak, men det är föräldrarnas/arbetsgivarens ansvar om något händer.

#460511 Han ska nog bara flytta traktorn åt mamma, resten är nöje :)

#460512 Jo, lite hyckleri är det allt när man pekar på regler om detta... :)

Användarvisningsbild

#460635 läste lite i AFS en och om den minderårige gör arbete på eget initiativ räknas det inte som arbete står till och med i början https://www.av.se/globalassets/filer/pu ... 2012-3.pdf
Vi är nog många som har hjälpt till hemma på gården. Var rädd om dej och använd den skyddsutrustning som finns

Användarvisningsbild

eqlazer skrev:Dock får inget arbete utföras av den som är minderårig enligt AFS 2012:3, förutom vid vissa undantag. I princip betyder det att man måste gå lantbruk-/skogsbruksgymnasie för att kunna börja tidigare.
Sen att det inte går till så i verkligheten är en annan sak, men det är föräldrarnas/arbetsgivarens ansvar om något händer.

Nja...
2§ allmänna råd: Föreskrifterna gäller om någon låter minderåriga utföra arbete. Föreskrifterna gäller inte mot
den minderåriga själv om denne utför arbete på eget initiativ.

Se således till att komma på allt själv som behöver göras :-)

Användarvisningsbild

maltejonsson skrev:Hej! Någon som vet säkert om jag som 14 åring får köra traktor själv till ett skifte som inte är så långt bort?
mvh :grin:

Ja du får köra. Däremot kan jag inte tro att du kommer undan att faktiskt veta trafikreglerna (som är applicerbara). Som sagt AM-kortet kan vara ett alternativ vid 15-års ålder så du kan börja plugga lite redan nu.

#460854 Tror inte farbror blå accepterar att en yngling under 15 år framför en traktor på allmän väg, dessutom utan att inneha gällande behörighet = traktorkort som man TIDIGAST kan erhålla vid 15 års ålder. Mitt svar blir ett obetingat NEJ.
Å andra sidan, det ingen vet om far de heller inte illa av.
Problemet uppstår vid en eventuell kollision, du som är under 15 går straffri medan tanten troligtvis får böterna - problem med försäkringsbolag, en självklarhet.

Användarvisningsbild

#460932 "För traktor a och äldre traktorer (enligt ovan) gäller traktorkort, körkort med AM-behörighet eller högre. Gäller det kortare sträckor på väg, till eller från en arbetsplats, mellan en gårds ägor eller liknande krävs inget körkort för traktor a." https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... r/Traktor/

Det finns ingen angiven åldergräns för att köra traktor.

Användarvisningsbild

jannee skrev:Tror inte farbror blå accepterar att en yngling under 15 år framför en traktor på allmän väg, dessutom utan att inneha gällande behörighet = traktorkort som man TIDIGAST kan erhålla vid 15 års ålder. Mitt svar blir ett obetingat NEJ.
Å andra sidan, det ingen vet om far de heller inte illa av.
Problemet uppstår vid en eventuell kollision, du som är under 15 går straffri medan tanten troligtvis får böterna - problem med försäkringsbolag, en självklarhet.

http://www.landlantbruk.se/uncategorize ... id-ratten/
Farbror blå får nog ge sig om en 14:e-åring är på väg till/från ett skifte ("som inte är så långt bort" som Malte skrev).

Däremot som du säger blir det problem med försäkringen, åtminstone hos länsförsäkringar, vid olycka på vägen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Köra traktor -frågor från nybörjare av Uvskogen - fre 27 aug 2010, 15:23
i Traktorn i skogen

1 ... 141516
231 svar
79633 läst
av Uvskogen     
tor 16 feb 2017, 16:58
Köra ut till väg av zalimoon - lör 28 aug 2010, 14:18
i Gallring
3 svar