Traktorer och processorer

Kranhängd mot trepunktshängd processor

153 inlägg 47374 visningar 34 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

mikael_s  
#459369 Jobu med kombinerad steg- och rullmatning skulle gå på 215 fick jag höra på Elmia.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

källefall8  
#459503
Anders_S skrev:Var på skogselmia igår och kollade för skojs skull på några små aggregat.
Biojack hette ett och kostade ca 300 papp.


För två sådana så får jag en Alstor eller en välutrustad V90.
Vad är det som är så jävla dyrt?

Längdmätning och diametermätning. Tre hydraulmotorer och lite ventiler.
Sedan en stålskelett förstås.


Man kan undra varför dom klipper videon så att man inte får se när den sista kvistiga biten....

Avatar Fallback

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

källefall8  
#459533 Vill minnas att det har diskuterats tidigare i nån tråd men hur "illa" är det med kran i trepunkten om man sätter i vantskruvar å strävar? Är det att koppla på/av som är stora nackdelen eller blir det inte fortfarande inte stadigt nog för kranhängt aggregat? Letade fö lite på Ölmstads hemsida men hittade inget om deras kranfäste.

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

Seb macahan  
#459591 Tror inte de har någon oficiell information om kranfästet än. Gällande trepunkts kran så står där en hel del i tråden Tapio 350. Men jag vill inte rekomendera det trots att jag sent om sido fick ge upp mina visioner.....jag lyckades i alla fall inte.

Avatar Fallback

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

ÅsaNisse  
#459601 Jag håller med Källefall. Varför visas bara fällning och aptering av i stort sett kvistfri tall. Hur fungerar det med risig gran?

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

källshult  
#459675 fick i dag offert på styrsystem till en kesla 40 lf o bygga om till automatik o längdmätning

Avatar Fallback

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

Byggarn1979  
#459676 Spännande. Får man fråga vad det skulle kosta?

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

Seb macahan  
#459684 Har du kollat med Kesla vad det kostar?

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

källshult  
#459687
Seb macahan skrev:Har du kollat med Kesla vad det kostar?

nej . dom har väl inte automatisk matning och längd förval. det är väl bara el spak som man styr procssorn istället för flerspak

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

källshult  
#459688
Byggarn1979 skrev:Spännande. Får man fråga vad det skulle kosta?

Försökte lägga upp offert får inte det att funka när man använder skogsforum app men det verkar funka går in på skogsforum via webben. Prisuppgifter som jag fick är 4921.05 euro

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

källshult  
#459691 Det är från syketec från Finland som bygger jobo st 75c stegskördare

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

JohannesG  
#459692
ÅsaNisse skrev:Jag håller med Källefall. Varför visas bara fällning och aptering av i stort sett kvistfri tall. Hur fungerar det med risig gran?

Är troligen för att det just inte funkar så bra. Är många som gör på detta viset. Bättre vore om de tydligt visade vad som går och vad som inte går att mata igenom.

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

Seb macahan  
#459700 Enl. Lars-Erik på TH-maskin var detta en av anledningarna att han rekommenderade Tapio (stegmatare) istället för de små rullmatade aggregaten 2015. Men på mässan sa han att nu har även de små aggregaten blivit bättre. Han syftade nog främst på AM300. Dock är de fortfarande mest lämpade för homogen gran och tall bestånd och man ska inte tro att de funkar till så mycket annat än 1:a gallring (enl. honom).
För min del så har jag på tok för lite 1:a gallring för ett sådant aggregat. Fördelen med stegmataren Tapio eller Arbro är för min del o kunna ta både 1:a & 2:a gallring själv samt även vindfällen och små avverkningar när det finns tid.
Jag tror att Sykeharvesteri har kommit på detta "fenomen" med sin Jobo ST 75C combi (rulle & steg). Men med sina 25-30cm blir det för litet för mig.
Hade vikten tillåtet hade jag gärna haft ett aggregat som klarade mer. Ofta har man problem med rotbenen. Det är lätt o tänka att så grov skog kommer jag inte hugga, men @Gnisten83 tipsade mig om detta för länge sedan. Det är oftast där som problemen uppstår.
Men man kan ju alltid manuellfälla :surp: Det får man ju ändå göra med trepunktshängda utrustningarna.

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

källshult  
#459706 Tittade på hypro 755 vagns monterat den har kapacitet och sätter man på hypro fälhuvud på kranen behöver man inte fälla med motorsåg . Den kvistar 50 cm och då klara man 1 o 2 gallringar och mindre slutavverkningar . Processor kostar 330000 kr enligt Tommy på hypro . Det priset är utan pump och tank . Får använda pump och tank som man har på vagnen

Avatar Fallback

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#459709 Skulle varit kul att jämföra kvistningskraften mellan lite olika aggregat vid de rekomenderade tryck o flöderna för att få lite bättre koll.
Stegmatarn har bra kraft till lågt flöde, men har inte koll på hur tex Nisula 325 står sig mot tex Tapio eller Arbro 350?
Ska nog kolla på de nån kväll

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).