Traktorer och processorer

Kranhängd mot trepunktshängd processor

153 inlägg 46926 visningar 34 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453516
källshult skrev:
molnia skrev:Slaglängden på stegmataren borde påverka hur "effektiv" den är. Förutom pumpkapacitet mm.
Har jag förstått rätt att;
niaben 1,5m
kesla 1m ?

Ja niab stegar 1.5 m kommer inte ihåg vad kesla hur långa slag den gjord har för mig att det gick att justera slag längden på den jag hade den stäld på 1 m

Läste just att Kesla 40LFe har en slaglängd på 1,25m ställbar till 1m.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

Seb macahan  
#453517 Varför skulle slaglängden bestämma effektiviteten? Det handlar väl om matningshastigheten. Om man läser på de olika aggregaten om deras matningshastighet så har de aggregat med kortast slaglängd snabbaste matningshastigheten.
En 55 som är 60cm är rätt besvärlig även med endast grip. Men visst går det o dra den till sig för att i närområdet lyfta den dit man vill ha den. Beror ju givetvis också på vilken typ av kran man har.
Det verkar som traktorn ska bli klar till Elmia. Den fraktas från fabrik till Ölmstad nu denna veckan. Jag kommer nog dessvärre få se maskinen först på Elmia. Så kran och aggregat kommer o hänga på för syns skull. Lite synd...

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

stegmaster  
#453520
källshult skrev: Klara en kran hängde processor att lyfta undan en 55 med diameter på 60 cm

Kan bara tala för min del, och svaret på din fråga er nei.
Inte för att grävmaskinen inte klarer lyfta den, fast en sådan stock skulle väga ca 1200-1400kg, men min Naarva tror jag inte klarer greppa något så grovt.
Men jag flytter ganske grova rotstockar då grävmaskinen har högre lyftkraft enn en griplastare, och Naarvan har 2 grova gripklör i samband med klippen.
Så alt den klarer greppa lyfter den undan, så kanske en ca 45cm stock eller så.
En sådan stor stock som 55 med diameter 60cm er det mange griplastare ochså som skulle slita med att lyfta tror jag.
Jag kör ochså en del som er för grovt för Naarvan, men kapar man av första 5,5m stocken manuelt, brukar resten gå igjenom.

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

stegmaster  
#453521
Seb macahan skrev: Om man läser på de olika aggregaten om deras matningshastighet så har de aggregat med kortast slaglängd snabbaste matningshastigheten.

Och hur går detta til?? :surp:
Alla dom mindre stegmatare kör vel med en 40mm kolv (förutom Tapio 160 som har klenare, och Kelsa lf40 som kan leveras med 50mm kolv som tillval), så fatter inte riktig va annat en oljeflödet som skulle skilja på hastigheten :???: .
Det enda aggregat som faktisk har en liten fördel i detta er vel just et Naarva s25 som har " snabbväxel" (ca dubbel hastighet och halva kraften) på steg ut för klenare virke och virke med klena kvistar. 8)

Edit, hadde skrivit fel, ska vara Naarva s25, inte rs25.
Senast redigerad av stegmaster tor 04 maj 2017, 08:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

Seb macahan  
#453523 Vilken typ av ventil som sköter stegen är en orsak samt hur man sköter vändningen. Jag vet inte hur det funkar på alla aggregaten men tittar man på Abro och Tapio har de en rejält tilltagen ventil samt att återgång i stegen sköts elektroniskt med ändlägesgivare till en mikrodator eller plc som manövrerar ventilen. Snabbt och tillförlitligt. Kesla har du 1m slaglängd och matar 0.38m/s. Tapio 350 har knappt 80cm slaglängd och matar 0.8m/s. Niab är lite luriga de anger matningen i slaget men räknar inte med returen. Jämför vi dem likt de andra är det 0.5m/s. Arbro anger ingen hastighet men utav egna studier på "tuben" innan jag bestämde mig för Tapio så ligger de lite över Niab och lite under Tapio i kapacitet gällande matningshastighet. Handlar ju också om vilket hydraulsystem man har på Tapio och Arbro. Men skickar man på för mycket börjar systemet "spika" istället för o bli snabbare. Skulle tro detsamma gäller för kesla/patu då man sällan sett de gå snabbare än majoriteten av visningar och filmer.

Avatar Fallback

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453527 Kan tro att @källshult skryter hur stora träd han har =))
Sånna stockar tror knappt Arbron greppar rakt av men de brukar gå o trixa endel.
Annars har jag huggt mej genom Gudrun o Per o fan hans mormor på samma vis, rotkapning (om de inte ligger lätt till) kapa nån bit om de är grovt med motorsågen och om de är tall kanske ta nån grov gren i toppen.
Sen är de bara köra igen dom o kapa i rätt högar sen, de blir oftast mkt ris att köra i men inget bland virket

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453534 Ni som kan lite om aggregat:-)
Skulle det gå att montera aggregatet på en flyttbar balk runt centrumröret på kärran? Med en kolv som kan flytta aggregatet typ 1m.
Då menar jag såklart ett aggregat med winsch. För att lätt kunna parera o undvika skador på kvarvarande träd.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

JohannesG  
#453538 Det där med spridda vindfällor är ju lite intressant, då vill åtminstone jag i många fall få med mig allt med en gång.

Lite funderingar:
Med vagnsmonterad processor måste denna monteras bort före lastning, hur lång tid tar detta cirka? Finns det möjlighet att göra detta i skogen och få med sig allt hem, både virke och processor?
Med trepunktsburen processor får man inte med sig någon vagn alls, om man inte är två och kan ta varsin traktor, en med processor och en med skogsvagn.
Med kranhängt aggregat i typ jakefäste kan man få med sig vagnen och sedan ställa av denna i skogen tills det är dags att skota. Sedan kopplar man på vagnen och byter till grip ganska snabbt. Skulle aggregatet sitta i kranen på skogsvagnen bör det väl heller inte ta så lång tid att bara byta mellan grip och processor. Sen bör det väl inte vara några problem att få med sig aggregatet hem ovanpå lasset? Skulle det i nödfall gå att lasta med processorn?

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

källshult  
#453539
JohannesG skrev:Det där med spridda vindfällor är ju lite intressant, då vill åtminstone jag i många fall få med mig allt med en gång.

Lite funderingar:
Med vagnsmonterad processor måste denna monteras bort före lastning, hur lång tid tar detta cirka? Finns det möjlighet att göra detta i skogen och få med sig allt hem, både virke och processor?
Med trepunktsburen processor får man inte med sig någon vagn alls, om man inte är två och kan ta varsin traktor, en med processor och en med skogsvagn.
Med kranhängt aggregat i typ jakefäste kan man få med sig vagnen och sedan ställa av denna i skogen tills det är dags att skota. Sedan kopplar man på vagnen och byter till grip ganska snabbt. Skulle aggregatet sitta i kranen på skogsvagnen bör det väl heller inte ta så lång tid att bara byta mellan grip och processor. Sen bör det väl inte vara några problem att få med sig aggregatet hem ovanpå lasset? Skulle det i nödfall gå att lasta med processorn?

Det beror på hur man har gjort med installationen jag kunde plocka bort den i skogen och det tog ca 10 minuter. Sen med vindfällor så körde jag runt med fyrhjulingen och rot kapa sen är det inte sagt från mig att vagns monterat processor är det bästa delar bar med mig om mina erfarenheter när jag hade en sådan

Avatar Fallback

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453553 Tar kanske 15 min o byte från de ena till de andra med koppla vagnen.
Däremot så byter jag inte så utan jag hugger tills de klart på fastigheten eller ett större område innan jag byter till grip o vagn.

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

molnia  
#453576
Seb macahan skrev:Varför skulle slaglängden bestämma effektiviteten? Det handlar väl om matningshastigheten. Om man läser på de olika aggregaten om deras matningshastighet så har de aggregat med kortast slaglängd snabbaste matningshastigheten

Jag skrev att det borde påverka effektiviteten om man bortser från hydralpump. Dvs pumpkapacitet.
Tar du lika grov kolv och samma hydralikkapasitet och en hydralkolv som är säg; 3m och en som är 1m. 1metaren behöver då ta omtag 2gg på samma sträcka. Inte returen, det behöver båda alternativen göra men 1m behöver greppa och släppa 2ggr fler.
Så ja, jag säger att det borde påverka effektiviteten om man bara ser dessa faktorer.

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

källshult  
#455381 Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Arbro Stroke skördaraggregat http://www.blocket.se/vi/73305608.htm hittade den här på Blocket verka vara bra pris. Men ska man kunna utnyttja den effektivast så är nog det bästa att ha kranen på traktorn på typ jake fäste. Jag funderar mycket på att ha traktor processor igen och det är mellan att ha en i kranen eller en kesla på vagn. Är lite tveksam till att ha kran på traktorn det kommer bli ett högt marktryck på bak hjulen . Har Mossgallringa som ska göras

Avatar Fallback

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#455391 Du har möjligheten att risa körstråket ordentligt på hela bredden med kranhängt aggregat.
Konstigt nog har jag inte sänkt traktorn på mjuk mark när jag huggt utan de har hänt vid skotningen istället. Har rätt stora sulor bak 580/70-38

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

JohannesG  
#455444 Annonsen är borta nu. Var den så snabbsåld mån tro? Bra pris var det i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#455451 Om de inte helt slut överallt var de billigt, ingen bild på styrsystemet heller så de var nog en med Arbromat som är enklast och de var väl mäthjul på den så de funkar bra

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).