Traktorer och processorer

Kranhängd mot trepunktshängd processor

153 inlägg 46938 visningar 34 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465226 De är lite vanskligt att flytta traktorn utifrån, du MÅSTE ha kontroll över bromsarna med så den inte rullar ifrån dej eller på DEJ

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

Jim_90  
#465228 Tänkte mest att man kan flytta snabbt traktorn lite när man sitter bakåt utan att svänga stolen och inte har twintrac. Men det är klart har man processor som ska styras ute vid processorn så är det för farligt.

Annars hur tror ni detta skulle funka med en kranhängd processor. En mindre styckegodskran kostar ju nästan inget och en framaksel från lastbil med hydralcylinder så man kan hjälpstyra.

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

JohannesG  
#465234
Jim_90 skrev:Boggin brukar ju vara flyttbara. Fästen där för att sätta dit hydraulcylinder så har man hydraulisk flyttbar boggie.
I combination med broms på vagn så har man dendär halvmetern att parera plus möjlighet att jucka sig längre :grin:

Fast sitter processorn på en vagn använder du kranen. Förstår inte varför du skulle vara ute och springa annat än för att vinscha.

Avatar Fallback

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

Jim_90  
#465246 Det snackades ju om att ha processor på vagn för att mata denna med kranen.

Och ett av problemen var ju att det blir mycket flyttande fram å bak på grund av att processor och kran inte är på samma ställe.
Du ritade ju själv en ilustration på problemet. Utan twintrack så är det lite trixande att ta ett fällt träd dra inn denna mot vagnen, flytta fram ekipaget en meter och mata in trädet i processorn.

Tanken med flyttbara boggien var att med hjälp av den flytta sig lite för att få in den i processorn ennu bättre om man har robsondrift och kan flytta sig lite med denna

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

JohannesG  
#465250 Jaha, då förstår jag hur du menar. Bromsar tillsammans med hydrauliskt flyttbar boggi funkar om man inte har drivning. Dock är det inte bara att sätta dit en kolv, blir väldigt stort glapp mellan centrumrör och boggi. Har man någorlunda plats i hytten går det dock ganska fort att snurra. Om man nu behöver det för att flytta traktorn.

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

JohannesG  
#466040
Jim_90 skrev:Tänkte mest att man kan flytta snabbt traktorn lite när man sitter bakåt utan att svänga stolen och inte har twintrac. Men det är klart har man processor som ska styras ute vid processorn så är det för farligt.

Annars hur tror ni detta skulle funka med en kranhängd processor. En mindre styckegodskran kostar ju nästan inget och en framaksel från lastbil med hydralcylinder så man kan hjälpstyra.

Har på något sätt lyckats missa detta inlägg.
Det ser ju ut att fungera bra i videon, men där är de ju hela tiden på plan mark och inte inne i skogen. Men det bör ju vara smidigare än kran på kärra bakom, exempelvis Hypro 755HB. Kanske ledhjul skulle funka, eller blir det problem? Bygget i videon du länkade till bör vara enklare och stadigare att köra eftersom det inte blir någon extra vridpunkt bakom traktorn och att hjulen blir medstyrande, men saknar pendling och tror det är risk för att det blir klumpigt i skogen. Fast inte klumpigare än en processor i trepunkten. Men konceptet är intressant. Sedan är jag tveksam på hur en styckegodskran lämpar sig för skogsbruk, rörelseschemat är väl inte det bästa för ändamålet?


En helt annan fundering jag har:
Hur vore det med en modern gripprocessor? Liknade den som var uppe i Amerikatråden, fast mindre. Tänker att det borde inte vara så avancerat att ta en mer eller mindre standardgrip och montera knivar, matarhjul, kapsåg, längd och diametermätning. Inte som ett alternativ till engreppare. Men kanske ett alternativ till trepunkts eller vagnsmonterad processor, fortfarande tvågreppare, men med större flexibilitet. Och beroende på form och storlek så skulle man om man använder kranen på vagnen kunna arbeta upp några träd för att sedan greppa högen och lägga den direkt på kärran. Liknande tänk som en drivare, fast de fungerar ju sådär har jag hört, men traktor och skogsvagn är redan även den en kompromiss i många avseenden.

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

JohannesG  
#473585 Kom att tänka på en sak gällande vagnsmonterad processor, alltså monterad på vagnen, typ Kesla 40LF eller hypro 755VB.
Bara kranen orkar bör det inte vara några större problem att ta ett träd som ligger tvärs över en väg och lyfta i det i processorn. Behöver möjligen backa samtidigt, men det är inte så svårt. Jämfört med en trepunktsburen processor där trädet måste komma in från sidan. Även en Hypro med kran får problem då den först måste trycka iväg trädet för att sedan lyfta in det i processorn. Möjligen att Niab 5-15 även kan börja mitt på ett träd. Men den har ju å andra sidan ingen kran heller.

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

källshult  
#473595
JohannesG skrev:Kom att tänka på en sak gällande vagnsmonterad processor, alltså monterad på vagnen, typ Kesla 40LF eller hypro 755VB.
Bara kranen orkar bör det inte vara några större problem att ta ett träd som ligger tvärs över en väg och lyfta i det i processorn. Behöver möjligen backa samtidigt, men det är inte så svårt. Jämfört med en trepunktsburen processor där trädet måste komma in från sidan. Även en Hypro med kran får problem då den först måste trycka iväg trädet för att sedan lyfta in det i processorn. Möjligen att Niab 5-15 även kan börja mitt på ett träd. Men den har ju å andra sidan ingen kran heller.

Rätt tänkt oftast är det första gallring som man får göra så det är ju då man hugger upp vägar och är det grövre träd så hugger man någon stock . Som det kan bli när man hugger vind fällor kan man lyfta undan stocken med kranen så det blir fritt att flytta bak ekipaget.

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

JohannesG  
#474159 Hade varit intressant att se jämförelse av tidsåtgång i tät gallring mellan Hypro 450 och Kesla 40 LF med ordentligt flöde och helst längdmätning. Keslan går ju betydligt långsammare i matningen men Hypron måste man springa ut och in ur traktorn hela tiden för att flytta några cm.

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

JohannesG  
#474781 Hur bra/dåligt ser man röta m.m på en processor styrd från hytten som sitter i trepunkt eller på vagn?
Kranhängt kan man ju vrida och positionera sig så att man ser bättre tänker jag.

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

hayabusa 08  
#474786 Har ju själv en Hypro 755 hjulburen och med den ser man rätt tydligt rötan när man drar in trädet med kranen.
Har inte haft den så länge så jag har ännu inte kört nån gallring men jag tänker mig att även där borde man se rötan rätt bra om det bara är någerlunda sikt i beståndet.

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#475136 När man fått in lite snits på körningen så kan man ha traktorn lite snett mot vagnen och köra ut vagnsstyrningen, då ser man bra tycker jag
men man kan förstås ta in rotänden mot sig innan man lägger den i stegmataren då ser man mkt bra.

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

Viggoo  
#475978 Tänkte berätta om hur farsan och jag jobba med trepunktshängd processor. Vi har en Boxer 350 med en Hypro 300 på, samt en Volvo 650 med en moheda vagn. Vi jobba så att försteman kör med Hypron och andreman går och fäller träd så det finns en lagom buffert framåt för hypron. Andreman börja sedan köra ihop virke med mohedavagnen efter hypron. På så sätt har dötiden minskat mycket och vi har nästan inget virke kvar i skogen efter en arbetsdag. :d

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

JohannesG  
#507679 Har identifierat, eller skall man säga satt fingret på ett problem med vissa trepunktshängda processorer. Närmare bestämt de som bara går att mata från ett håll. Det blir i vissa lägen lite som att måla in sig i ett hörn. för att ta träd måste man ha plats att stå vid sidan om trädet, så då måste man hugga undan där, men där vill man ju ha maskinen till hjälp, och då måste man ha fritt vid sidan... Om man vill ha en trepunkts eller vagnsmonterad processor för den delen tror jag att det (beroende på behov) är klokt att välja en maskin som kan arbeta från båda sidor OCH ta ett träd som ligger tvärs över vägen och lägga i det mitt på.

Sedan vad gäller kranhängt (engreppare) eller trepunktshängt/vagnsmonterat (tvågreppare) så beroende på vilken skog man har tänkt använda den i så kan man med en tvågreppare ta större träd med samma storlek på traktor jämfört med en engreppare.

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

Seb macahan  
#507692 Du har nog en ganska rätt i detta Johannes. Tyvärr är det väl bara Hypro 450 och större samt Kesla 40 som tar från båda håll? (utav de som tillverkas idag i alla fall)
Utan att på något sätt tro att engreppare är den ultimata lösningen för alla, vilket det inte är. Som vanligt så är ju behoven och förutsättningarna olika för alla. Men vad jag kan förstå på de (i alla fall stegmatade) så verkar det bli problem med träd i >40cm även med de trepunktshängda? I alla fall vad jag kan utläsa av vad som skrivits genom åren här och vad man hört från ägare till diverse. Sen skall jag inte påstå att 40cm är "drömmen" för kranhängt, i alla fall inte mitt. Men det funkar absolut men optimalt är nog 30cm. Eller vad tycker bla @Gnisten83, vi har väl någorlunda likvärdig kap´acitet......
Har för mig du hade kört rätt mycket grovt med ditt förra. Eller tar men ännu grövre med en Niab t ex?
Vet att Hypro inte gärna pratade om så mycket grövre än 40 när jag var inne på det spåret. Ska man ha en liten traktor blir ju Hypro 300 rätt lagom eller Kesla 40. Sen har det ju ganska mycket o göra med hur lång kran man har på både en stor och en liten maskin. Man klara 300-400kg på utlägget på de flesta kranar och alla måste ju inte ha 8,6m bara för man vill det. Visst önskar även jag detta men får vara nöjd med knappa 7. Skulle nog säga att t ex en Valtra 800 eller A93 skulle göra sig kanon med en 6-6,5m kran med ett aggregat som klarar 40. Även ännu mindre traktor med en 6m kran.
Anledningen som jag nu kommit fram till, sedan jag fick igång mitt.
Visst 8,6kran hade varit kanon, men ett traktor ekipage blir så smidigt att man lätt kan svänga in i en lucka och komma åt ett helt knippe träd (som o kompensera kranlängd med traktorstorlek). Ytterligare en detalj som jag uppskattar jämfört med skördaren är sikten. Ja det låter nog knäppt, men skördare har nästan alltid dålig sikt bakåt, vilket gör att man (i alla fall jag) alltid backade in i något träd när man skulle ta stickspår. Traktorn har full sikt bakåt (fast frammåt blir det ju då..) och lite sämre sikt bakåt, fast inte mycket. Många skördare har kran och främre boggi med underrede i vägen framför hytten. Ja det var ju mitt sätt o se på det i alla fall. Kort och koncist som vanligt.... :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).