Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2688 inlägg 497735 visningar 105 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

stegmaster  
#463189 OK.
Nå beror det lite på hur man har sitsen ochså (helt framdragen, eller langt bak).
Min sits er relativt långt bak på bilden ovan.
Dock får jag aldrig spakerna över växelspakerna, men har jag sitsen så langt fram att jag kan snurra den utan att justera längden, så er det veldig nära fram/back spaken när denna står i back läge.
Jag har som oftast min sits så jag får justera den fram/back för att komma rundt. (inte för att det er problem med spaker/armstöd, men for att sitsen tar i på vänstersidan (sitsens baksida mot skärmen).

Kom på at kranspakerna er på ca samma längd som kanten på sitsdynan, lite drygt det, eller där var man har kneet.
Så du kan ju kolla själv var din armer havner när du har dom langs med benen.
Ta med handen rundt kneskålen, så ser du hur det blir med armerna.
Här er en annan bild som visar lite bättre hur spakerna er forhållandet til sitsdynan. (Notera att even själva manöverspaken ochså böjer sig framöver, altså inte samma som en minispak som vel står rakt upp.)
Sen denna bild togs har jag som sagt backat ryggstödet et snapp, och senkt armstöden lite mer enn på bilden.
(Blir mer bekvämligt när armstödet pekar lite nedåt tycker jag, och lite bättre att se "högt" ut bakrutan när ryggstödet er lite mer bakåt, enn rakt upp/ner.)

1499595627_gopr0216.jpg

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Robertberg  
#463193 Jag la till bilder på verktygslådan i mitt inlägg på föregående sida.

Mer arbetsbelysning åt sidorna skulle också vara bra, (det är ju kul med lampor :ugeek: )
Läste nånstans att det fanns fördraget ut till blinkersen framför hytten, någon som kan bekräfta det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

molnia  
#463210
Kippen skrev:På vår 6550, satte vi lådan på ett 60mm plattjärn på vänster sidan om hytten under nedre rutan. Järnet var skruvad i motorn / växellådan har jag för mig. Lådan var fastskruvad, så den gick ju inte att ta med tyvärr.

Mvh Kippen.


Ja det var just så jag funderade om det skulle gå att göra. Har man lastarfäste blir det trängre men vanligtvis är hydralik på höger sida där även avgasrör är på 6000 serien men på vänster sida borde det finnas plats om man accepterar liten försämring av sikten allra längst ner i de nedre rutorna fram. Tyvärr förekommer det att brandsläckaren monteras där men i 705 så tycker jag den ryms helt ok i hytten brevid rattkonsollen.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Robertberg  
#463228 Jag slipade ner så att jag får fram ratten mer mot rutan i eftermiddag, efter Aggesunds råd. Ett hack gjorde nog ca fyra cm.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Aqualize  
#463232
Robertberg skrev:Jag la till bilder på verktygslådan i mitt inlägg på föregående sida.

Mer arbetsbelysning åt sidorna skulle också vara bra, (det är ju kul med lampor :ugeek: )
Läste nånstans att det fanns fördraget ut till blinkersen framför hytten, någon som kan bekräfta det?

På min 1991 var det ivf inget fördraget. Fick rum med två (oskyddade) ledare genom röret och sedan innanför listen som döljer det mellan rutorna så det blev snyggt åtminstone.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Aqualize  
#463235 Jag har lastare som sagt så det skapar lite problem och möjligheter för verktygslådan.
Det är två från OIE (CH-4102T), 420x115x112 mm. Får sig en omgång svart färg innan montering, likt den förra.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463239 Har alla släckaren på utsidan av hytten eller har ni en inne med?
Min hänger inne på vänstersidan numera(höger innan)

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Aqualize  
#463242 Ingen inuti. Traktorn är ju byggd före 1996 så försäkringsbolaget/lagen (orkar inte kolla upp nu) har inte krav på att det ska finnas men jag vill såklart ha det. Däremot hittade jag ingen vettig placering inuti hytten där jag inte tycker den skymmer. Mina båda sidorutor kan öppnas så jag ville inte montera på någon av skärmarna heller.
Har däremot brandsläckare monterad inuti hytten på MF 175 (och det är den första, trånga, hytten). Där fick det plats på ett bra ställe på vänster sida framför vänsterfoten! ;-)

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463248 Så sitter släckaren i min -00

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Førland  
#463251 @robertberg ,på min 96 mod var det dratt frem el til varselblinkers på venstre side under taket framme.bruker den til ekstra arbeidslys.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Kippen  
#463253 Vi hade en 05a, och på den sitter släckaren på höger sida om instrumentbrädan.
Det satt bultat genom högra panelen i själva instrumentbrädan. ( tror det är färdiga gängor där för fästet)
Tycker inte det skymmer så speciellt mycket där. Framaxeln skymmer ju en hel del där ändå.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

källefall8  
#463257 Jag skulle vilja ha ett passagerarsäte fram på vänster innerskärm som det är på många moderna traktorer. Helst ett som inte tar så mycket plats utan funkar när jag snurrar stolen å hoppar i och ur. Är det nån som löst det?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Robertberg  
#463262
Førland skrev:robertberg ,på min 96 mod var det dratt frem el til varselblinkers på venstre side under taket framme.bruker den til ekstra arbeidslys.

Vi har en saftblandare som vi säger inkopplad på den redan, men bra tips!
Förvånande ändå att den ledningen klarar så många Ah att man kan ha extraljus kopplade. Framåt och bakåt har vi bra lyse men åt sidorna är det svart.

Vi har brandsläckaren till vänster likadant som gnisten. Bultat i panelen som kippen beskriver. Har för mig att det är förberett på högersidan med likadana hål.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463264 Min sitter inte fast i panelen utan i profilen mellan nedre och övre rutan

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

valtra mega  
#463270 PåT153 har de placerat verktygslådan på sidan av motor ovanför framaxeln

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).