Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2689 inlägg 498974 visningar 106 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493015 Lyft framhjulet o känn efter ifall de glappar, ser inte normalt ut om de står rakt

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

donky-kong  
#493153
Aqualize skrev:En dum fråga. Hur kollar man enklast att glödningen fungerar på en 6300 1991:a?
Känns det att det blir varmt? Kan man mäta spänningen någonstans (vid glödstiftet antar jag). Behöver bara ta mig tid att titta på det.


Kolla på exempelvis halvljuset eller något annat som förbrukar ström. Minskar ljusmängden när du slår på glödningen, så fungerar troligtvis densamma. Eller, rättare sagt, någonting förbrukar iallafall ström

Detta gäller ju generellt på maskiner, på vår 565 ser en att oljetryckslampans sken minskar i intensitet när en börjar glöda

MVh

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Torbjörn  
#493601 Jag har problem med hyttfläkten på min 6400 -97.
När jag sätter på läge 3 går fläkten på maxfart, men när jag sedan stänger av / sänker fläkthastigheten fortsätter fläkten att gå på max. Enda sättet att stänga av fläkten är att ta bort säkringen (en egen för fläkt III) eller ta bort reläet. Så långt var jag hoppfull om att det bara är att byta relä, men det hjälper inte. Har bytt med flera av de andra utan att lösa problemet. Jag skruvade loss fläktvredet och lossade kabel för kabel, men fläkten stannar inte heller av detta. Läge 1 och 2 (som är direktkopplade till fläktmotorn) fungerar som de ska (och stannar när jag drar ur respektive kabel ur fläktvredet). Ibland när jag ställer vredet på läge 2 går dock läge 3 i, och då går det återigen inte att stänga av med mindre än att jag rycker säkring eller relä.
Är fläktreläet urtaget fungerar läge 1 och 2 som de ska. Vrider jag över till läge 3 ökar fläkten ytterligare, dock inte så mycket som läge 3 (har därmed hittat ett läge 2,5!).
Om reläet är kass borde det ju funka när jag byter till ett annat. Om fläktvredet är kass borde väl fläkten stanna om jag drar ur kablarna ur det? Jag blir inte klok på detta, har ni några idéer om vad som är fel?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

adahlm  
#493749 Finns väl motstånd för hastighet 1 & 2, kontrollera så det inte är kortslutning där..

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#493917 Konstigt dedär :surp: 1 och 2 ans fart styrs som du säger direkt från brytaren och 3 via K 6 relä i säkringsdosan. Brytaren styr bara reläet på 3 fart så tar du ut relä borde motorn stanna med våld om relä har fel eller om brytaren har kortslutning borde den ju även då stanna eller gå ner på lägre fart om brytaren vrids till lägre fart. Även om brytaren är kortsluten borde den stanna vid borttagning av relä. Utan ström kan ju motorn ej gå så nån konstig väg får motorn ström fast du tar ut relä?
Edit: Läste dåligt, den stannade tydligen när du tog bort relä. Kan de va kortslutning i nån kabelstam eller i säkringsdosans kretskort som håller relä slutet fast du vrider bort vredet, krävs ju väldigt lite ström för att hålla relä slutet. Skulle de va vredet skall det ju stanna om du tar loss 3 ans tråd därifrån.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

snurra  
#494055
DSC_2388.JPG
Huvudbromscylindrarna renovering [emoji106]

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494086 Bara byta packningar eller behöver du hona cylindern med?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bröderna byman  
#494100
Bröderna byman skrev:Vårt vänstra framhjul har en vinkel så att det ”lutar in”, se bild. Kan man justera detta på något sätt eller är det helt enkelt en förslitningsskada? Förslag på vad jag ska göra?

IMG_0007.JPG
IMG_0009.JPG


Har lyft upp framvagnen och det finns inget glapp vad jag kan känna.

Något annat att kontrollera innan man börjar skruva ner hjul etc?

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#494103
Bröderna byman skrev:
Bröderna byman skrev:Vårt vänstra framhjul har en vinkel så att det ”lutar in”, se bild. Kan man justera detta på något sätt eller är det helt enkelt en förslitningsskada? Förslag på vad jag ska göra?

IMG_0007.JPG
IMG_0009.JPG


Har lyft upp framvagnen och det finns inget glapp vad jag kan känna.

Något annat att kontrollera innan man börjar skruva ner hjul etc?



Ser ut på bilden som det skulle vara enormt med toe-in? Alltså att det är mindre avstånd mellan hjulens framkant som bakkant? Eller ser det bara så ut? Då måste nån styrstagända vara enormt glapp eller utbytt och justerad fel? Står hjulet på sned så att övre kanten är längre in än nedre (cambervinkeln) så har du lagren där navet är fäst i axeln slut men borde nog märkas rejält glapp när man lyfter upp hjulet och bryter lite av och an. Lagerglappet brukar synas bra om man kollar vid lagren tillika man lyfter med domkraften.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bröderna byman  
#494111
Fredi skrev:
Bröderna byman skrev:
Bröderna byman skrev:Vårt vänstra framhjul har en vinkel så att det ”lutar in”, se bild. Kan man justera detta på något sätt eller är det helt enkelt en förslitningsskada? Förslag på vad jag ska göra?

IMG_0007.JPG
IMG_0009.JPG


Har lyft upp framvagnen och det finns inget glapp vad jag kan känna.

Något annat att kontrollera innan man börjar skruva ner hjul etc?



Ser ut på bilden som det skulle vara enormt med toe-in? Alltså att det är mindre avstånd mellan hjulens framkant som bakkant? Eller ser det bara så ut? Då måste nån styrstagända vara enormt glapp eller utbytt och justerad fel? Står hjulet på sned så att övre kanten är längre in än nedre (cambervinkeln) så har du lagren där navet är fäst i axeln slut men borde nog märkas rejält glapp när man lyfter upp hjulet och bryter lite av och an. Lagerglappet brukar synas bra om man kollar vid lagren tillika man lyfter med domkraften.



Toe-in är ok, det är cambervinkeln som är fel. Ska lyfta upp den igen och bryta lite mer och se om det är lagret...

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

snurra  
#494119
gnisten83 skrev:Bara byta packningar eller behöver du hona cylindern med?

Inte bara bara dä du, jo bytt gummi, kulan och kopparbrickan
Blank och fin inuti
Det värsta jobbet var att få loss alla rören uppepå, rost

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#494133 Toe-in är ok, det är cambervinkeln som är fel. Ska lyfta upp den igen och bryta lite mer och se om det är lagret...[/quote]

Då har nog lagret gått sönder, tror du ser att det glappar bara du tittar vid lagren medan du lyfter, hjulet väger så mycket så du får nog bryta med en hjärnstång e. dyl för att märka glapp när de är upplyft. Lönar sig att reparera snabbt förrän godset och i värsta fall drivaxel m.m går sönder :cry:

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

aggesund  
#496996 Funderat lite på att om någon här har en 6550/6850 med skogstak som är i väldigt bra skick och inte för mycket timmar. Kan man då va intresserad att sälja en sån för ett bra överpris imot marknadsvärdet eller är det en oskriven lag att man behåller en sån traktor ? :grin:

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#497001 Folk byter väl upp sig ibland eller?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

aggesund  
#497009
gnisten83 skrev:Folk byter väl upp sig ibland eller?



Ja jag hoppas det iallafall :smile:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).