Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd
Postat: mån 08 jan 2018, 20:44
Är det någon som kan reda ut sånt här så är det du Amatörhuggaren, det har du bevisat många gånger med din händighet
Hoppas det löser sig 🙏
Hoppas det löser sig 🙏
Skog, Skogsmaskiner och Vänskap med skogsbilder och skogsbloggar allt på Skogsforum - Sveriges största renodlade skogssajt - Välkommen!
https://skogsforum.se/
Robertberg skrev:Alla andra funktioner i skärmen fungerar ju, såsom lyftarmarnas höjd och timräknaren. Borde inte de också eventuellt nollas eller få fel värde vid spänningspeak?
För en som är dålig på el, vore det svårt att koppla in ett intervallrelä till torkaren? Kan iofs lika gärna låta verkstaden göra det.
H-P hittar du inte vilket relä det är så går det ju alltid att kolla på reläet, där det brukar stå ett art. nummer som sedan går att googla.
Hur är det på nya traktorer, är det intervall på bakrutetorkaren? Jag har nog aldrig varit med om att det regnat såpass att man vill köra den bakre torkaren konstant, så där borde intervall vara standard tycker man..
Amatörhuggare 62 skrev:Min gamla goe, trotjänare har dragit sin sista suck !
6300 an vill ej längre.
Oljan i motorn, som Melass. Och fattas glykolvatten i kylaren.
- 32 visar glykolprovarn, så frusit kan den ju inte gjort.
Utan spricka toppen, packningen, eller foder som sjunkit.
???
Bara riva, hela skiten. Å se glad ut. Suck !
Fredi skrev:Bröderna byman skrev:Har en 6850 från -01 där det är något problem med förvärmningen. Glödningslampan lyser vid start men oavsett hur länge man låter den förvärma så slocknar lampan inte.
Var börjar man felsökningen? Bara att byta glödstiftet eller något annat som borde kollas först?
På min 6550 också från - 01 så skulle jag komma ihåg att den lyser fast hela dagen om du bara orkar hålla nyckeln i glödläget så länge? Länge sen jag använt glöd men kan kolla nästa gång jag startar. Vill minnas att på dessa så står det bara i handboken att man skall glöda 20-25 sek om jag ej minns fel. De har ju ett glödstift med bränsletillförsel som använts i årtionden av många märken.Blev visst tidrelä först när motorversion med elgrill i insuget kom?
Fredi skrev:Enligt elschema har det ändrat från och med chassinummer N 50101 både på 6200,6300 och hitec modellerna. N betyder väl år 2003 om jag ej minns fel? De va då som de nya motorerna kom med elstyrd Bosch VE inspr. pump. Då blev glödningen så som det står i manualen du läste. Glödlampan tänder automatiskt genast då strömmen vrids på(inget skillt glödläge) om temperaturen är under gränsen samt slocknar efter start. Dessa har ett elmotstånd i insuget som värmen luften. Tar ström som fan, grov kabel direkt från batteri via en 250!! A säkring. På dom äldre måste man hålla nyckeln i glödläget en stund och sen vrida till start. Så är det på min som är en - 01. Och som sagt så glöder den så länge det finns ström i batteri om man orkar hålla i nyckeln
Fredi skrev:Bara att glöda på jo. Kollade ännu ikväll när jag var ut till verkstaden vad det stod i min instruktionsbok, stod att man skall glöda 20-25 sek före start samt max 30 sek efter start om det är mycket kallt och mototn går knaggligt efter att den startat.
stegmaster skrev:Jag har Frameco 310 armlener och walvoil spaker och det funkar ok med fram/back spak.
Nu har jag nästan bara stolen rakt fram när jag ska ut och in av hytten, annars har jag stolen alltid lite på sned, och då pekar ju betjeningenspaken inn mellan gearspaken och hydraulikspakerna, så det funkar.
Och vil man, kan man ju slänga hela armstödet i uppfält läge vid typ vägkörning, så er de helt ur vägen.
Dock håller jag med om att motsols vändning av stolen alltid er bäst hur som helst, men det funkar even medsols, åtminstone med denna uppsats med armlen och spaker jag har (Det var egentilig det jag ville säga med detta).
Den spaken jag har svårast med er lösningspaken til stolsvängen, men den ska jag göra nåt med vid tilfelle.