Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2686 inlägg 490587 visningar 104 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467519 Tror denna var ute för 90000 NOK på finn.no för bara någon dag sedan.
Defekt hydraulik och trasig växellåda.

https://www.blocket.se/jonkoping/Valmet ... 772602.htm

1502350920_valmet_6400.png

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467584 Samma bild men inte samma pris direkt.
Vet inte om de vanliga blir okörbara utan hydraltryck men hitechmodeller blir de iaf.
Växellådan mår i vilket fall inte bra av att bli utan tryck för de ska trycksmörja lite här o där

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

donky-kong  
#467585 June produkter (som säljer den) kanske köpt traktorn och reparerat den?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467586 Verkar så, dom har haft mång traktorer ute på blocket senaste året

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Mannfolk  
#467597 Har själv gjort botten pansarn och en del extra skydd på min 6300,Väldigt viktigt om man vill att det skall hålla ihop i skogen!

-04a 2800h timmar på mätarn och hittills är endast packboxen vid kaxeln bytt.
Föregående 6300 -01 brast oljeröret vid oljepumpen vid 500h.Den traktorn blev det en del strul med tills den blev bortbytt vid 3000h.

Överlag är nog 6000 serien driftsäker. Men en gammalmodig maskin 2017.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

stegmaster  
#467607 Fina skydd du fått til Mannfolk. :-bd

Ja driftsäkra maskiner verkar det vara.
Min 6400 har varvat drygt 4300timer och inga problem i mitt ägo, efter ca 2 år. 🙏
Gammalmodig er dom ju om man mätar dom mot en större ny traktor med trinnlös låda, och alla möjliga finesser.
Dock måsta dom ha varit rett modern på 90 talet er min gissning.
Har man turbin kan den ju nästan köras som en trinnlös. (konstig att inte flere märken förutom Fendt och Valmet körde på detta, då det er rett smidig på traktorer med manuell låda, i dag med trinnlös blir det ju en annan femma).
73l/min pump var ju ganska bra på denna tiden.
Sen med snabbväxlar och knappkoppling börjar det likna nåt.
Och med luftstol med värme, AC, och justerbart ratt både upp/ner, fram/back så er det rett bra tycker jag.(inte alla traktorer som kan bjuda på fullt justerbart ratt ens i dag).
Sen gillar jag den bakflyttade framaxelen. Blir relativt kort hjulbas och bra vändradie.
(Dock inte det bästa vid hög transporthastighet och vid lasterkörning med tung last, men kanon i skogen)
Har inget problem att köra 7t pass i min 6400. 8)

Sen kom ju Hi- tech modellerna, som gjorde denna serien ennu lite vassere. 6x5x.
Den enda traktor som skulle kunne lokka fram et byte för min del, en 6x5x med twin- track, skogshytt, och lite timar, annars kommer jag inte ihåg någon annan traktor jag ville haft, nya innberäknat.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Robertberg  
#467614 Jag är helt enig med dig stegmater!
En ny-release av dessa traktorer med viss modernifiering tror jag skulle bli succé.

Såg tidigare ikväll ett klipp med Gunde Svan där han sa att han numera drar sig för att sätta sig i sin gamla 6300 när han köpt en N154. Jag tog nästan illa upp :???: :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467639 Med en uppgraderad hydralik hade den inte varit stenåldern med hitechmodellen nu heller.
Nu har jag ingen lastare på min men den elektriska fram/back/handbroms gjorde stor skillnad på smidigheten.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

källshult  
#467708 Det som är bra med 6000 modellerna är att bränsle tanken sitter mellan motor och växellåda och en rymlig hytt . Det var därför jag tog steget att byta märke till mf 5610 för dom flesta traktorer har ju tanken på sidan och dom nya miljökraven så blir det ytterligare en tanke till urea

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

stegmaster  
#467743
källshult skrev:Det som är bra med 6000 modellerna är att bränsle tanken sitter mellan motor och växellåda och en rymlig hytt

Ja att hytten er rymlig med plant golv och snurrbar stol som standard er nog det aller bästa/viktigaste, sen tycker jag turbinkoppling kommer på en fin 2 plats på listan av bra saker. (Detta var ju tillval, men finns vel på minst 50% av dessa valmet/valtra.)
Det var lite ovant i början, men blir bara mer och mer glad i denna funktion för varje gång jag kör.
(känndes lite konstig i början att bara släppa koppling rakt ut, när man varvar på tomgång med tung last bakom.) :smile:

Och visst er det skönt med tanken inne i rammen. En bekant körte hål på sin bränsletank i plast (Deutz 100hk), i förre veckan då han var ute med släntklipparen, och skulle klippa några åkerkanter.
Han skulle forsöka laga tanken själv på något vis, men inte als roligt med sånt skit. (han släppte drygt 100l diesel på åkaren.) :cry:
Tyvärr har vel valtra helt lämnat denna typ av bränsletank nu, eller??
Har inte nya A4-serien ochså plasttank på sidan numera??

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#470398 Hur kommer det sig att 8000-serien ofta är billigare än 6000-serien? Eller är det bara en tillfällighet det jag råkat se?

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

stegmaster  
#470403
JohannesG skrev:Hur kommer det sig att 8000-serien ofta är billigare än 6000-serien? Eller är det bara en tillfällighet det jag råkat se?

Ja det er nog korrekt uppfattat. (even här i Norge er det så).
Om jag skulle gissa, så tror jag flere uppfatter 8000 som lite stor i skogen, medans 6000 tycks vara lagom och er alldeles överprisat, då dom er rett populära.
Har senaste tiden t.eks vore flere 6850(utan twin-track), med 7000-9000 timar til 320-380 tkr, vilket jag skulle säga er ca 100tkr mer enn den bordet kosta.
En 8000 serie er oftas mer normalt prisat, even om dom ochså ligger högt i pris, men då handler det nog oftast om dom större som 8950 och likn, som er interessanta för dom som vil ha en riktig dragare för tunga tag.
En 6000 serie med twin track verkar det som säljare kan begära vilken pris helst och endå få solgt traktoren. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#470493 Hmm. Detta gör ju valet för oss ännu svårare. I jordbruket skulle det inte skada med en större traktor, men i skogen kanske den blir onödigt stor.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470497 Längden är säkert överkomlig bara svängradien blir större, bredden blir inte värre än vilken 6000 som helst med de största sulorna

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Ådii  
#470505 Här får du lite jämförelsebilder på våran 6600 och 8450. Men det skall tilläggas att 8450 är av de längre vilket syns på de delade motorplåtarna, den är 20cm längre än andra 8000 serier med hela sidoplåtar så de är ju en sak att ta i beaktande när man kollar efter en i 8000-serien.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).