Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2689 inlägg 499218 visningar 106 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Aqualize  
#466200 Och staget ger som sagt stöd för passageraren. När man väl klättrat in där så sitter man väldigt bekvämt. Kanske för att man får sära på benen till skillnad mot andra modernare passagerarstolar där man sitter tryckt mellan vänsterdörren, framrutan och rattkonsolen.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

lerbo  
#466204 Hänger inte ratten i det röret när man har twintrack?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

snurra  
#466206
lerbo skrev:Hänger inte ratten i det röret när man har twintrack?
Nix :-b

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

snurra  
#466211
lerbo skrev:Hänger inte ratten i det röret när man har twintrack?

DSC_9931.JPG
Nej :-b

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466233 Vad säger vi om bränsleförbrukningen?

Jag har tidigare lånat en 6400 några gånger och då tänkt tanka i ungefär samma mängd diesel som jag förbrukat, det har slutat ett par gånger med att tanken blir full långt innan jag trott den ska bli det.
Nu sedan några år har jag en egen 6400 och den tycker jag är lika snål, speciellt i skogen. Har också en Valtra 800 som jag trodde skulle vara snål, men den tycker jag att jag tankar hela tiden.
T.ex inför höbärgningen, bägge fulltankade (förvisso olika stora tankar, men ändå) 6400 slog och pressade i timtal, medans 800 bara sprätte, strängade och drog balvagnar mycket korta sträckor.
"Nu behöver jag inte tanka 800:an på länge" tänkte jag.....jo tjena!

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

stegmaster  
#466236 Nja, du får mäta för att veta, för detta låt konstigt.
Tanken er ju dubbla storleken på dessa två, så du kanske luras av detta???
Har själv en 6400 som jag tycker er snål, men den drar dock lite mer enn min 665 (som har samma motor som 800 från 1998-2001, efter 2001 fick 800 turbo, så då er samma motor som valtra 6200).
Om båda traktorer er i full ordning, så ska 800 dra något mindre enn en 6400, men nån jätteskillnad er det inte.
Du får göra en mer nogran mätning, för kollar du bara bränslemätaren vil givetvis nålen ramla ner mycket snabbare på 800`n, på grunn av den lilla tanken.
Förr om 800`n verkligen drar mer bränsle enn 6400`n er det nåt fel med den vil jag påstå. 8)

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Aqualize  
#466264 Precis som stegmaster tänker jag på om du mäter vad du har i ett mätar på nålen bara?
Valmet/Valtra 800 har en bränsletank på 73 liter. 4,4 liters motor beroende på årsmodell med turbo eller inte. 6400 har ju "samma" 4,4 liters med turbo. Lite olika beteckningnar på dem (800: 420 DR & 420 DSRE, 6400: 420DS, 420DW, 420DWRE, 44ET).
6400 har 165 liters tank och något mindre om det är turbinkoppling (158 liter?).

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466524
Aqualize skrev:Precis som stegmaster tänker jag på om du mäter vad du har i ett mätar på nålen bara?


Mätaren i 800 fungerar dåligt. Givaren byttes tidigt, vid 50 eller 100 timmar, nu har den gått 400-någe timmar och funkar så dåligt att den inte är något att fästa för stor notis vid.
Jag har ingen exakt koll på bränsleförbrukningen annat än känslan för hur ofta jag tippar i en 20-liters dunk kontra arbetet respektive traktor utfört.
Intressant att det var "typ" likadan motor, det har jag aldrig tänkt på.
Jag borde kanske mäta förbrukningen mer exakt innan jag uttalar mig, men känslan är att 6400 är väldigt snål på dropparna.
:-BD

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Robertberg  
#466557 Pratade med grannen i början av veckan, han har en 6400 -99 med lastare. 9000 timmar nu.
Han renoverade styrlederna för några år sedan då de gått ner sig. Ett jävla jobb sa han. Då såg han att det satt insexpluggar uppe och nere som han tog bort och satte dit smörjnipplar istället
Kollade på våran och vi hade de pluggarna också, den övre döljs av fästet för framskärmarna men det går att modifiera.
Lustigt att det inte är nipplar där från början?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

stegmaster  
#466586 Er det för at smörja leden vid dom gröna pilerna du menar???
Verkar som et tag sen du smörjde drivknuten ochså. :d
Hur mange smörnipplar har ni på drivknuterna???
Jag har 2 på den ene och endast 1 på andra, lite konstig tycker jag, men så verkar vara fallet.(minns inte om det höger eller vänster sidan som endast har 1).


1501776157_uten_navn.jpg

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466630 Dom lederna var de smörjnipplar på Carraro axeln på 805an så jag var lite förvånad att de är borttaget på 6550

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Robbanhög  
#466642 Är det nån som har framaxelfjädring med luftbälgar? På min läcker dem och tänkte höra om nån bytt och vet om det är ett jäkla stök?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Robertberg  
#466667
stegmaster skrev:Er det för at smörja leden vid dom gröna pilerna du menar???
Verkar som et tag sen du smörjde drivknuten ochså. :d
Hur mange smörnipplar har ni på drivknuterna???
Jag har 2 på den ene och endast 1 på andra, lite konstig tycker jag, men så verkar vara fallet.(minns inte om det höger eller vänster sidan som endast har 1).


1501776157_uten_navn.jpg


Ja precis! De nipplarna som blir på undersidan blir ju lite utsatta, är inte otänkbart att man kan köra sönder dom.
Konstigt att du har tre nipplar.

Haha ja jag såg med det, men de är smorda för inte allt för länge sedan :wink:
Tror vi har två nipplar på varje knut.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

källefall8  
#466779
Robertberg skrev:Pratade med grannen i början av veckan, han har en 6400 -99 med lastare. 9000 timmar nu.
Han renoverade styrlederna för några år sedan då de gått ner sig. Ett jävla jobb sa han. Då såg han att det satt insexpluggar uppe och nere som han tog bort och satte dit smörjnipplar istället
Kollade på våran och vi hade de pluggarna också, den övre döljs av fästet för framskärmarna men det går att modifiera.
Lustigt att det inte är nipplar där från början?

Iaf på senare 6000 ska det vara stålbussningar och utan nipplar för att minska underhållsbehovet med smörjning, detta enl Lantmännen. Jag tänker sätta dit nipplar på min iaf. Det viktiga är ju bara att man fortsätter å smörja sedan när man väl börjat annars blir det bara slippasta av alltihop när damm å grus tränger in

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Magnuc  
#466795
stegmaster skrev:Er det för at smörja leden vid dom gröna pilerna du menar???
Verkar som et tag sen du smörjde drivknuten ochså. :d
Hur mange smörnipplar har ni på drivknuterna???
Jag har 2 på den ene och endast 1 på andra, lite konstig tycker jag, men så verkar vara fallet.(minns inte om det höger eller vänster sidan som endast har 1).


1501776157_uten_navn.jpg



På min Valmet 655 är det vad jag ser likadana drivknutar med samma insex-tapp som jag brukar
skruva bort och skruva dit en smörjnippel, sedan skruva bort dem efter jag har smörjt klart.
Enligt en Valmet-service kille är det så man också skall göra eftersom dom är så utsatta, som här tidigare
påstått.
En fördel är också om man har frontlastare så man får framaxel att hänga fritt så får man ett bättre smörj-resultat.
Och vad jag förstod så behövs inte dessa smörjas så ofta.
Också in i själva knuten finns 2 nipplar, iallafall på 05-serien.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).