Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2686 inlägg 490383 visningar 104 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

stegmaster  
#466022
Ådii skrev: men synd att dom bytte till dom sämre växelspaksknopparna som går sönder för jämnan..

Hur menar du nu??
Det har vel vore samma type från början 1991 fram til 2001 när dom nya runda kom, som vel stort sett er lika i dag på N serien, eller??

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Ådii  
#466048 Dom har nog ändrat design och tyvärr även hållbarheten (enligt mig :grin:) troligen i samband med att det kom Delta Powershift när det behövdes enskilda knappar för snabbväxlarna.
Bifogar bilder där de som är 2stk spakar är de nyare och 3stk är den äldre versionen.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

stegmaster  
#466107 OK, då lärte man sig något nytt i dag ochså. :-bd
Ja man ser ofta att dom er tejpade dessa girknopper, men mine er fina och iordning fortfarandet. 8)
Dock fick jag köpa ny til pto spaken, då dekalen inte fanns där.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Robertberg  
#466112 Visste inte att det finns tre modeller av spakar, inte heller att knapparna för diff och 4wd förr satt i växelspakarna. Intressant!

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466147 Och start av kraftuttag i den spaken

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Aqualize  
#466155 Jag är inte så förtjust i det, ibland kommer tankarna att bygga om det. Har väl bara hänt någon gång att man fått i diffspärren av misstag men det är reflexrörelse att kontrollera alla strömbrytare. Även om 4WD-brytaren inte spelar någon roll för mig!
Jag har heller inte nödstopp för kraftuttaget som på senare årsmodeller när man kan rycka stropp på baksidan av hytten.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Robertberg  
#466158 Ja det känns ju lite riskabelt, att man kommer åt dom utan mening.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Robertberg  
#466160 Jag frågade tidigare om fördragna ledningar till extra lampor.
Efter tips från Førland kom jag på förra veckan att det går att ta ström ifrån saftblandaren, bara att jag får välja om jag vill ha arbetsljus eller blinkljus genom att byta kontaktstycken. Får se om jag går vidare med det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

valtra a 72  
#466163
1501504913_img_20170731_142625.jpg
Någon som vet vad pinnen som sticker ut i fönsterkarmen har för uppgift?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466167
valtra a 72 skrev:
1501504913_img_20170731_142625.jpg
Någon som vet vad pinnen som sticker ut i fönsterkarmen har för uppgift?

+1

Ni som har kran och vagnsstyrning på traktorns hydralik, ska de inte gå att ha ene ventilen öppen mot kranventilen och använda vagnsstyrningen med utan att slå tillbaka den andra ventilen?

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

stegmaster  
#466170
valtra a 72 skrev:Någon som vet vad pinnen som sticker ut i fönsterkarmen har för uppgift?

På modellar utan twin track, så finns det et rundt rör som er fast där. så at medpassagerare inte ska ramla ut.(eller kan hålla sig fast).
Så gissar att alla traktorer produseras med denna, men tas bort på modeller med twin track.
Kolla min bild under.

1501509492_gopr0276.jpg



gnisten83 skrev:Ni som har kran och vagnsstyrning på traktorns hydralik, ska de inte gå att ha ene ventilen öppen mot kranventilen och använda vagnsstyrningen med utan att slå tillbaka den andra ventilen?

Ja det funkar dårligt om man inte har volumkontroll ventil eller va denna skruven nu heter.(flödesdelare heter den kanske)
Annars funkar bara 1 funktion i taget.
Jag kör själv kranvinchen med traktorens hydraulik, och med denna läst til pumping, så funkar inte vagnsvängen. (Jag har inte denna volumkontroll ventilen.)
Det er ju dock et lite problem, sen spaken bara er att knuffa fram/tilbaka . (var mer krångligt på 665`n, då spaken satt fast med en liten spak).
Delar man på flödet så får man ju et nytt problem, med att man inte får fullt flödet til kranen, så vet inte riktig va som blir bäst i slutenden.

På denna traktor syns detta kontrollhjulet til vänster för hydraulikspakerna.
Bild

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Robertberg  
#466180
gnisten83 skrev:Ni som har kran och vagnsstyrning på traktorns hydralik, ska de inte gå att ha ene ventilen öppen mot kranventilen och använda vagnsstyrningen med utan att slå tillbaka den andra ventilen?


Kör man en av kranens funktioner i ändläge, tex gripen fullt stängd så går oljan istället till vagnstyrningen. Så kringgår jag problemet. Men vet inte om det är enklare än att bara slå ifrån trycket på kranen egentligen..

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

snurra  
#466184 På modellar utan twin track, så finns det et rundt rör som er fast där. så at medpassagerare inte ska ramla ut.(eller kan hålla sig fast).
Så gissar att alla traktorer produseras med denna, men tas bort på modeller med twin track.

Jag har röret kvar på min, Twin Track :-b

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

valtra a 72  
#466186 Tack för upplysningarna, nu fattar jag vad det är till för.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Aqualize  
#466199 Bara kolla på min bild på förra sidan så ser ni vredet för flödesdelarventilen :-)
Om ni kan koppla in ventilpaketet på sista ventilen (spaken längst bak för er) så borde ju t.ex. vagnsstyrning fungera (men inte kran) tycker jag. Använder man den första som går att spärra till detta förstår jag problemet.
Själv använder jag fjärde ventilen för hydraulmotorn på balkastaren till detta, den har knock-out eller vad det heter så när trycket går upp (när en bal kastas) slår den tillbaka - fick bli en träbit som stödjer den i rätt ställe.
Flödesdelarventilen använder jag för att olja ska fortsätta driva hydraulmotorn när jag styr svängning av balkastaren med första ventilen. Också för att det ska bli lämplig fart, så jag kan dra i spaken fullt ut och den vrider sig i lagom takt och inte med en snärt som hydraulflödet annars möjliggör.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).