Traktorer och processorer

skogstraktor,den beste for små drifter

19 inlägg 15550 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

skogstraktor,den beste for små drifter

jørgenjthaule  
#444574 Lurer på ders synspunkter på den mest ideelle traktor til å dra ut kanskje 100-200 kbm tømmer med årlig,brøyte litt ,flytte litt vedsekker,osv..Lite kjøring på vei..Er ute etter en rimelig traktor med 4wd og laster som holder i skogen



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: skogstraktor,den beste for små drifter

rikard_e  
#444583 Beror på vad du har för prisnivå.

Valtra/valmet 6xxx-modellerna.
Mf 30**
NH TL-modellerna.

Avatar Fallback

Re: skogstraktor,den beste for små drifter

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444587 Kjeme og an på om du har tid, mulighet og kunnskap om å skru. Fiat 640 var ein god traktor i skogen og duge vel til det andre du skal ha den til og men er jo gammal som alle hauga, veit heller ikkje kor lett det er å få tak i dele til så gammle traktora. Valmet 305/405 er vel noke nyare. 4 hjulstrekkara må du ofta ut med ein del for om dei er alldri så gammle synes eg. Du kan ikkje klara deg med ein bakhjulstrekkar på det flata austlandet? I kombinasjon med gode piggkjettinga så kjeme ein seg ganske godt fram.

Användarvisningsbild

Re: skogstraktor,den beste for små drifter

jørgenjthaule  
#444656 Kunne muligens gått med en 2wd,men det er ikke flatt her..absolutt ikke flatt,kupert..Har fått hjelp av en fiat 540 i år med å få ut tømmeret,ok traktor det..Litt lett,men det er det jo både fordeler og bakdeler med..Skjelden med lass på no særlig over 2 kbm..Nå var det kort kjøring så nå gikk det,men kjedelig hvis det blir litt kjøring..
Lesseapparatet var og litt svakt..stabler 60 l sekker på paller,30 stk pr pall,og det klarte den ikke å løfte..,men nå er jo eik skrekkelig tungt..
Har hatt en mandagstraktor tidligere så håpet på en litt nyere som man slapp å skru på hver dag..hadde en zetor 6245 som alt som kunne gå i stykker gikk i stykker på..så er litt forsynt med altfor dårlige traktorer..

   TS
Avatar Fallback

Re: skogstraktor,den beste for små drifter

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444664 Da må du ha 4 hjulstrekk enkelt og greit. Høyres ut som du har greia på å skru, det er bra for deg. Eg kan ikkje hjelpa deg så mykje der siå eg aldri har balt med det sjølv noke særligt, berre ødelagt☺ kjøp ein av dei meir kjente merkene er vel midt råd, siå me snakke om fiat så er 640 ein god del større enn 540, vil tru som du seie at sistnevnte blir litt lett. Men ville kanskje sett etter noke litt nyare. Kjørte ein jhon derre 1140 4 hjulstrekk i ca 20 år. Det var ein grådig bra traktor i jordbruket og hadde ein hatt bukbeskyttar hadde den vært bra i skogen og.

Användarvisningsbild

Re: skogstraktor,den beste for små drifter

jørgenjthaule  
#444667 Ja 1140 har jeg brukt i skogen,når jeg gikk på skogskolen foretrakk jeg den fremfor flere av de andre store monster traktorene..Brukte den da til tynning i furufelt..perfekt,liten og nett.

   TS
Användarvisningsbild

Re: skogstraktor,den beste for små drifter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444675
Bild


https://www.blocket.se/dalarna/Ford_564 ... ca=1_8&w=3

Ford 5640-4 L SEBRA
Säljes av: Lantmännen Maskin AB-Hedemora 8 februari 13:20
Visa på karta (Hedemora)
190 000:-
152 000:- ex. moms
Traktorer Ford 5640-4 L SEBRA

Årsmodell: 1995
Fyrhjulsdriven
Storlek framdäck: 13,6-24
Storlek bakdäck: 16,9-34
Tillbehör: Mekanisk fram/back
Drifttimmar: 6450h
Registreringsnummer: GRR259
Tillverkningsnummer: 000132B
Säljarens helhetsbedömning:
Allmänt betyg (1-5): 2
Framdäckens kondition: 20%
Bakdäckens kondition: 40%
Uppställningsplats: Hedemora

Kraftuttag: 540-1000


Varför inte en Sebra? Lite större än du hade tidigare men bättre sikt vid frontlastarjobb

Avatar Fallback

Re: skogstraktor,den beste for små drifter

Ferguson system  
#444680 Må si meg enig med deg jørgenjthaule, en liten og smidig traktor er ofte godt egnet i skogen.

Når det gjelder litt eldre 2wd traktorer som er bra i skogen, så vil jeg anbefale Massey Ferguson, Ford eller Volvo bm. De merkene er det fortsatt kurant å få deler til.

Når det gjelder 4wd, så er Fiat 640 som nevn en god traktor, Ford county, Valmet 705, Same traktorer (store framhjul), Fiat 80-90 og MF 375. Alt av deler kan stort sett skaffes til disse også. Det er dog litt vanskeligere med Same traktorer, men ikke umulig.

Användarvisningsbild

Re: skogstraktor,den beste for små drifter

jørgenjthaule  
#444690 Ser at det er en kockum 821 til salgs,hadde jo vært fin i skogen om ikke annet :smile: Så fin ut den forden..Hvordan blir det med avgifter med import av traktor fra Sverige?

   TS
Användarvisningsbild

Re: skogstraktor,den beste for små drifter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444691
@jørgenjthaule skrev:Så fin ut den forden..Hvordan blir det med avgifter med import av traktor fra Sverige?

Ingen aning alls, men ni är ju med i EU så det borde gå hur fint som helst.
Just den Forden hade ju en del på sitt samvete men till rätt pris vore den säkert helt lämplig.

Användarvisningsbild

Re: skogstraktor,den beste for små drifter

Sågomanen  
#444696 Jag måste ju säga: Ford 1710 som jag själv använder :-bd

Användarvisningsbild

Re: skogstraktor,den beste for små drifter

jørgenjthaule  
#444702 Vi er vel ikke helt med i eu så tror nok det blir litt avgifter,alt annet jeg vet om skal det jo i hvert fall betales avgifter på..Kronekursen er og ugunstig med tanke på import akkurat nå..

   TS
Användarvisningsbild

Re: skogstraktor,den beste for små drifter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444706 Jo det är nog lite klurigt, men själva exporten verkar enkel åtm.
Det som tillkommer är väl tull och registrering?

Användarvisningsbild

Re: skogstraktor,den beste for små drifter

jørgenjthaule  
#444722 Kan tenke meg noe slikt ja..uten å vite helt..og da begynner den forden å bli kostbar..

   TS
Användarvisningsbild

Re: skogstraktor,den beste for små drifter

jørgenjthaule  
#444724 https://m.finn.no/b2b/agriculturetracto ... e=92384156 Dette hadde vært noe i skogen..

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).