Traktorer och processorer

Första traktor, valmet 604

15 inlägg 12872 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Första traktor, valmet 604

Timorish  
#443992 Hej Har köpt mig en första traktor, är en valmet 604. Har redan haft in den på verkstad hos dom jag köpte den hos. Men jag tycker ljudet när jag växlar mellan hög och låg växeln inte känns / låter riktigt. Enligt åf är det inget fel..... bifogar en länk där ljudet hörs. :oops: :oops:



// David



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Första traktor, valmet 604

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444001 Den är lite sliten bara, nyaste 604 är väl från 1985? ca 30 år gammal pjäs så man får nog kallt räkna med ljud och slitage.
Lämna tibax eller kör på och repa när det krävs, sannolikt har du fått den till rätt pris och då har du som gammeltraktorägare
bara att samla ihop en repfond tills när den havererar.

Användarvisningsbild

Re: Första traktor, valmet 604

Timorish  
#444003 Roliga är att dom dela traktorn och påstod att dom bytte slitdelar. Känns inte så när det låter och rasslar sådär. Och det mest tragiska är att den låter värre nu än när dom tog in den för reparation.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Första traktor, valmet 604

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444010 Nu vet jag ju inte exakt vad det är men gissningsvis nåt inne i växellådan, det kräver att man
delar traktorn och river ur det mesta för att kunna reparera nåt större fel.
På verkstad en kostnad på tiotusentals kronor, jag har svårt att tro att de gjort nåt större jobb
på chans utan att ha ekonomin ordnad i förväg.
Det kan ju även vara nån växelförare eller liknande som låter lite illa, påverkas ljudet av att röra i spakarna
och eller försiktigt trampa på kopplingen?
Låt nån bonde provköra eller provkör nån bondes likadana traktor så det inte är bara dina nerver som spökar.

Användarvisningsbild

Re: Första traktor, valmet 604

Timorish  
#444014 Jo, ska nog låta en granne få gå igenom traktorn. Ville mest se om det fanns någon annan som kunde få fram några idéer om vad det kan vara samt bekräfta att ljudet inte är "normalt".

   TS
Användarvisningsbild

Re: Första traktor, valmet 604

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444027 Normalt ljud, ja det är svårt men jmfr inte med en 30 år nyare traktor iaf.

Användarvisningsbild

Re: Första traktor, valmet 604

Timorish  
#444028 Förvisso, men ljudet av en defekt sak eller ljudet av en normalt sliten sak. Går väl att diskutera i all oändlighet. Traktorn såldes som genomgången..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Första traktor, valmet 604

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444029 Betänk även när du jmfr andra traktorer att 604 är mkt spartansk i stilen, ljud kan höras mer osv.

Användarvisningsbild

Re: Första traktor, valmet 604

Timorish  
#444032 Givetvis. Tack för alla svar, uppskattas verkligen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Första traktor, valmet 604

valmet 500  
#444045 Där är en hylsa mellan motor och växellådan som har ljud en valmet service karl sa åt mej att så länge de har ljud e de bara å köra blir de tyst rasar snart något.
Varför ljudet blir högre på högväxeln vet ja int men det är lika på valmet 500 och på den är de ju samma växellåda min har hållit bra fast där varit oljud så länge jag ägt den.

Avatar Fallback

Re: Första traktor, valmet 604

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444145 Kört 405 och 655, och det låter i dessa med, aldrig tänkt på skillnad mellan låg/hög

Avatar Fallback

Re: Första traktor, valmet 604

andan  
#444174 Har en 604 o den låter exakt likadant, högre ljud på högväxel o lägre på lågväxel... Har rasslat sen jag köpte den för ett antal år sedan och så här ett par tusen timmar senare så går den fortfarande fint... Så inget att oroa sig för, en "skramlet" ger inte upp!

Användarvisningsbild

Re: Första traktor, valmet 604

loppan  
#444177 Valmets växellådor låter mycket.Kör till det rasar bara :mrgreen:
Har en 605a från 84.Har alltid låtit mycket och låter inte mindre nu 8000 timmar senare.

Avatar Fallback

Re: Första traktor, valmet 604

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444178 nÄR DU BELASTAR DÅ. Har du "oljud" som skiljer då också, mellan Hö och Lå

Användarvisningsbild

Re: Första traktor, valmet 604

loppan  
#444186 Om en valmetlåda låter mer på låg än på hög är det något som är fel.Dom låter alltid lite mer på högväxel. Det är riktiga skrammel växellådor enligt mig jämfört med andra märken.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).