Traktorer och processorer

Lyftkapacitet traktor

59 inlägg 22623 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lyftkapacitet traktor

tallen100  
#443636
ocke skrev:Ska du satsa på baklastare välj en mindre 2wd som är smidigare än 840. 620 eller 621 borde kunna klara kraven och går troligen att hitta för 50'

Nä 641:an tar bara 1800 kg med gafflar 621:an är ju samma fast tvåhjulsdriven.
Och en tvåhjulsdriven baklastare är inte mycket att ha för övrig körning, när du sätter skopan i marken lättar du drivhjulen.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Lyftkapacitet traktor

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443641
tallen100 skrev:
ocke skrev:Ska du satsa på baklastare välj en mindre 2wd som är smidigare än 840. 620 eller 621 borde kunna klara kraven och går troligen att hitta för 50'

Nä 641:an tar bara 1800 kg med gafflar 621:an är ju samma fast tvåhjulsdriven.
Och en tvåhjulsdriven baklastare är inte mycket att ha för övrig körning, när du sätter skopan i marken lättar du drivhjulen.

Du kan ha rätt, fick för mig att det var mer men var lite osäker på specifikationer.
Stod inte 18 i LM218 för kapaciteten 1800kg men det kanske inte var med gafflar?
620 var ju en upphottad 218 så tänkte att den skulle klara det:-).

Avatar Fallback

Re: Lyftkapacitet traktor

jannee  
#443643 Fundera bara inte över något mindre än en LM 620. Du bör förstå att ett långt virkespaket på bortsidan inte är så lätt att lyfta ned, framförallt om det står mitt över 2 andra långa paket.
Visst allt går men tar onödigt lång tid och skapar irritation mellan chaufför och den som lastar av.
Du sitter nämligen i en riktig råttfälla när du nyttjar en baklastare. När du börjat lyfta måste allt fungera - du sitter där du sitter - maktlös :mrgreen:

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... mxXUOuHfsQ

Avatar Fallback

Re: Lyftkapacitet traktor

holmesö  
#443647 Truckstativ i trepunkten. Frontlastare på traktorn. När det blir för tungt fram så kan du vända på steken. Fem tons traktor räcker.

Avatar Fallback

Re: Lyftkapacitet traktor

tallen100  
#443648
ocke skrev:Du kan ha rätt, fick för mig att det var mer men var lite osäker på specifikationer.
Stod inte 18 i LM218 för kapaciteten 1800kg men det kanske inte var med gafflar?
620 var ju en upphottad 218 så tänkte att den skulle klara det:-).

Dåligt insatt men 218 var väl den med Boxer motor och manuell låda, den är ju mindre så tror inte att den lyfter så pass.
621 och 641 är ju samma och där tror jag siffrorna står för antal hjul du har drift på, 642 har större (bredare) hytt än 641 :geek:

Användarvisningsbild

Re: Lyftkapacitet traktor

Erre  
#443650
holmesö skrev:Truckstativ i trepunkten. Frontlastare på traktorn. När det blir för tungt fram så kan du vända på steken. Fem tons traktor räcker.


Svärfars svåger byggde denna.
Har tyvärr inte någon bättre bild.

Byggdes främst för att användas som en enklare skylift vid fönsterarbeten på andra våningen.
Tror nog att det är rätt bökigt att precisionslasta om man inte har möjlighet att sitta och köra traktorn bakvänd.

Användarvisningsbild

Re: Lyftkapacitet traktor

sundelius  
#443652
holmesö skrev:Truckstativ i trepunkten. Frontlastare på traktorn. När det blir för tungt fram så kan du vända på steken. Fem tons traktor räcker.

Är denna lösning tillräckligt smidig och snabb för att fungera till att tömma en lastbil?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lyftkapacitet traktor

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443654
tallen100 skrev:
ocke skrev:Du kan ha rätt, fick för mig att det var mer men var lite osäker på specifikationer.
Stod inte 18 i LM218 för kapaciteten 1800kg men det kanske inte var med gafflar?
620 var ju en upphottad 218 så tänkte att den skulle klara det:-).

Dåligt insatt men 218 var väl den med Boxer motor och manuell låda, den är ju mindre så tror inte att den lyfter så pass.
621 och 641 är ju samma och där tror jag siffrorna står för antal hjul du har drift på, 642 har större (bredare) hytt än 641 :geek:


Bäst vi slutar babbla baklastare så vi inte tar över trådens ämne:-). Förstå mig rätt men jag tycker det är kul så vi kan nog hålla på resten av kvällen.;-)

Jag tror det stämmer som du skriver. Det är nog bara modellbetckningen 218 som har något med kapaciteten att göra. Jag tror baklastare är gjorda från:
218=bm350
620=bm600
621=bm650

Avatar Fallback

Re: Lyftkapacitet traktor

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443657
sundelius skrev:
holmesö skrev:Truckstativ i trepunkten. Frontlastare på traktorn. När det blir för tungt fram så kan du vända på steken. Fem tons traktor räcker.

Är denna lösning tillräckligt smidig och snabb för att fungera till att tömma en lastbil?

Jag vill säga nej.
Har testat att köra truckstativ i trepunkten och jag tyckte det blev svårt att få stadigt. Även tiltfunktionen är svår att få bra.
Det stativet jag hade klara 1600kg och var ett åbäke att koppla för trepunkten.

Avatar Fallback

Re: Lyftkapacitet traktor

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback

Re: Lyftkapacitet traktor

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Användarvisningsbild

Re: Lyftkapacitet traktor

sundelius  
#443670 Den sista där har jag kikat på.

Tusen tack allihopa för input, behöver ta ett beslut i helgen om jag ska ta jobbet då jag grubblat länge nog. Fick lite fler alternativ och infallsvinklar av er nu^:)^

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lyftkapacitet traktor

sundelius  
#443672
valtra mega skrev:Några frågor skall du lyfta 2500kg med pallgafflar och är det vid marknivå eller skall du lyfta 2500kg till 3m höjd

Hade missat din fråga :oops:
Man måste kunna lyfta av ett virkespaket från lastbilen, så ja 2500kg på 3m höjd

   TS
Avatar Fallback

Re: Lyftkapacitet traktor

Brorsan  
#443675 Sundelius Satsa på en midjestyrd lastare alt. grävlastare, smidiga att köra, bra sikt till gafflarna på en lastmaskin.
Olle

Användarvisningsbild

Re: Lyftkapacitet traktor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443676 Ska du lyfta så tungt som 2500kg så är nog jordbrukstraktorer inte rätt väg att gå.
Även om jag gärna skulle se en TW25 med rejäl frontlastare så måste jag tipsa om en BM 4200
helt enkelt, de är inte så spännande eller nåt men de klarar dina spec och finns att köpa för ca 150K

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).