Traktorer och processorer

Turbokovertering Valmet 655

14 inlägg 6293 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Turbokovertering Valmet 655

Joooell  
#442996 Hej!

Har alltså en Valmet 655 -91 med ca 7000h på mätarn.

Problemet är att den blivit så rackarns slö att den knappt orkar med sig själv, någon här inne som har en idé om vad som kan ha hänt?
Den var inne på verkstad för nåt år sen och bytte spridarspetsar då en var helt kass men märkte knappt nån skillnad efteråt.

Tankarna går lite åt att trycka i en turbo från en 705, men vet inte riktigt hur stor operation detta blir.. Någon som har gjort något liknande eller har tips och idéer om de?

Ett annat problem är att den börjat hälla i sig kylvatten, hittar inga läckage och de syns inget i oljan, kan dessa två saker hänga ihop tro?

Tacksam för alla tänkbara funderingar
//Joel



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Turbokovertering Valmet 655

lerbo  
#443006 Fodrena i den motortypen ville gärna sjunka med läckage som följd.

Avatar Fallback

Re: Turbokovertering Valmet 655

Magnuc  
#443012 Borde man inte försöka få styrkan tillbaka i motorn före man trycker dit ett turbo? :wink:

Kontakta en ordentlig Valmet-service.

Avatar Fallback

Re: Turbokovertering Valmet 655

tallen100  
#443021 Att montera en turbo på en motor som inte är kry är inte så bra.
Det är bättre du lägger tiden på att göra en renovering, för det kommer du ända snart att få göra.

Avatar Fallback

Re: Turbokovertering Valmet 655

Joooell  
#443033 Nä känns ju precis som ni säger att man måste hitta felet först och att en motor ska kunna gå hyfsat även utan snurra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Turbokovertering Valmet 655

JoTh  
#443155 Mitt råd är precis som tidigare har nämnts, att åtgärda det som är fel.

Provtryck kylsystemet med oljetråget demonterat, så har jag för mig att du kan se om det är läckage i fodertätningarna.
Nyare foder har fler tätningar än äldre dito, dock kommer jag inte ihåg när bytet skedde.
Men det vet säkert Lantmännen, då de bör kunna slå på motornummer och se i servicemeddelande från Sisu Diesel.
Efter att du har åtgärdat de fel som finns i dag och återställt motorn till sitt originalskick och prestanda,
kan du dock gott montera på turbo.

Har en kompis som för många år sedan monterade turbo på sin 655.
Han köpte de delar som behövdes från typ TKS om jag inte minns fel.
Dock fick Lantmännen koppla på bromsvagnen, för att ställa på bränslemängden rätt efter monteringen.
Det gäller ju att ha rätt förhållande mellan bränsle och luft.
Trycks det in mer luft ska det ju samtidigt in mer bränsle!

Användarvisningsbild

Re: Turbokovertering Valmet 655

Seb macahan  
#443163 En kanske dum fråga men har du kontrollerat att du inte har alger i dieseln (tank, förfaller filter) det har jag haft i en traktor för några år sedan som blev slöare och slöare. Jag trodde det var något allvarligt, men hittade en klump med alger i tanken. Efter ordentligt rengöring blev den som ny.

Användarvisningsbild

Re: Turbokovertering Valmet 655

Kallkällene  
#443165 Håller med seb, har haft samma problem, lägger igen hela maskineriet, ungefär som tätt luftfilter.

Avatar Fallback

Re: Turbokovertering Valmet 655

jannee  
#443171 Topplockspackningen kan vara otät, oftast men inte alltid får man tryck i kylaren. Har du fått något mer vitrök? i så följer vattnet med avgaserna ut.
Hur ser bränslefiltret ut, prova med att byta detta+ kontrollera silen i tanken, kanske full av alger som andra påpekat.
Har du tankat RME kan du väl ha alger i tanken :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Turbokovertering Valmet 655

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443190 Har en 655 själv, original med turbo, traktorn köpt från Norge, Norge och Finland verkar ha den motorn medan sugmotorn togs in i Sverige, undrar varför det tillverkades en sugmotor alls.

Användarvisningsbild

Re: Turbokovertering Valmet 655

Benny80  
#626264 Har 655 men samma problem, slö så den inte vill orka med sig själv. Så nu är jag nyfiken på hur du löste prblemet? Har prövat kontakta dig privat joooell men vet inte om jag lyckats. 🤔

Avatar Fallback

Re: Turbokovertering Valmet 655

Joooell  
#626447 Hej, ja de slutade med fullständig motorrenovering med nya foder osv efter att den började ta in vatten i oljan, blev rätt kostsamt då ja även bytte koppling och drivning till hydraulpumpen.
Lämnade även in dieselpumpen för kontroll och då ställde dom upp den endel, var tydligen ställd på minimum från fabrik...tror ja fick ut nästan 90 hk efteråt.
Saknas ju fortfarande effekt såklart men nu går den iallafall bättre än när den va ny!
Senast redigerad av Joooell sön 23 feb 2020, 08:24, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Turbokovertering Valmet 655

Benny80  
#626720 Tack för dit svar! Då vet jag vad jag har framför mig! 😅

Avatar Fallback

Re: Turbokovertering Valmet 655

Joooell  
#626783 Lugnt, bara att höra av dig om du undrar något mer.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).