Traktorer och processorer

Olika lager på däck?

11 inlägg 4982 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Olika lager på däck?

1klas  
#442674 Har en traktor som på sikt behöver nya däck bak. Hittar en del gamla dubbelmontage som är 6 lagers till hyggliga priser men undrar om detta är för klent? 2 nya 8 lagers kostar 8000kr och 12 lagers 12000kr är det dumsnålt att inte välja de kraftigare? Traktorn är en ih 674 med 16.9-34 och kommer i huvudsak rulla helger på vinterhalvåret i skogen med en farma 6tons griplastarkärra+ lite vägunderhåll, inget jordbruk.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Olika lager på däck?

Mowi850  
#442687 Jag skulle satsa på lite kraftigare däck om du mest skulle köra i skogen.

Avatar Fallback

Re: Olika lager på däck?

Hema  
#442694 Anledningen till att dubbelmontagedäcken har så lågt antal lager, beror antagligen på att de används i första hand på åkern för ökad bärkraft och där och då behövs det inte kraftigare/tåligare däck. Min gissning.

Avatar Fallback

Re: Olika lager på däck?

ÅsaNisse  
#442734 Instämmer med ovanstående. :-BD

Avatar Fallback

Re: Olika lager på däck?

Tosca  
#442760 Men är prisskillnaden tillräckligt stor kanske man ska prova med begagnat?
Är inte de gamla däcken torra tål de nog tre kilos tryck utan problem, men det beror ju också på vad du har för marker och hur du kör?

Användarvisningsbild

Re: Olika lager på däck?

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442770 Jag har BKT diagonal bak på min traktor, 16,9-34. Dom verkar tåla skogskörning bra och förvånansvärt bra vintergrepp. Och billiga. 4400:- st.

Användarvisningsbild

Re: Olika lager på däck?

1klas  
#442777 Tack för många svar!@0470 vet du hur många lager du har?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Olika lager på däck?

1klas  
#442779 Dubbelmontagen jag hittat har kostat 1000-4000kr, ringde på ett par 6 lagers som låg inom räckhåll men ägaren rekommenderade inte skogskörning med dem.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Olika lager på däck?

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442785 Jag har 8-lagers. Jag har kanske kört ut 1000 m3 med dom och dom ser fortfarande ut som nya, har alltid kedjor på.

Avatar Fallback

Re: Olika lager på däck?

Botvig  
#442866 Ett radialdäck är mjukare i sidorna än ett diagonaldäck vilket innebär att radialdäcket skadas lättare av stubbar och stenar än ett diagonaldäck. Därför rekommenderas diagonal till skogskörning.
Ju fler lager desto styvare och hållbarare däcksidor.
Mindre än 8 lagers är inte att rekommendera för skogskörning ( gärna 12 lagers).
Nackdelen med flerlager är ett hårdare däck som som blir stötigare vid vägkörning.
Fördelen år att man kan köra med mindre lufttryck och därmed bättre grepp.

Användarvisningsbild

Re: Olika lager på däck?

1klas  
#442955 Ok, är nog bäst att strunta i gamla dubbelmontage då

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).