Sida 1 av 2

Trött och kall traktor!

Postat: lör 31 dec 2016, 00:22
av BM-röd
Jag har en liten fundering, då jag brukar ha traktorn kvar i skogen! och många gånger så brukar det inte va så lätt att få gång på dom igen, pga kondition ,kyla ,ström ,osv! Istället för att släpa med gasol ,elverk och dyligt! Har jag en fundering om att skulle man kunna ta "rullstart" med hjälp av en annan traktor via kraftuttaget? (med kraftaxel mellan dom) Rotationen går ju att få till med drivhjulsberoende! Nån som testat? eller som avråder? Funderingar? Är jag tokig?

Re: Trött och kall traktor!

Postat: lör 31 dec 2016, 00:48
av tallen100
Begrep inte riktigt hur du menade, men det känns väl en aning opraktiskt att ta med en annan traktor till skogen bara för att starta en annan traktor :wink:

Skaffa ett fräscht batteri och se till att generatorn laddar ordentligt, är den segstartad ändå så ta med en blåslampa och värm på insuget, du kan även ta av hatten på luftrenaren och elda på däri samtidigt som du startar, då drar han i sej varmluft och det brukar starta fint. Såvida motorn inte är väldigt sliten och då skulle jag nog rekommendera en motorrenovering innan det stannar av sej själv med större haverier som följd. :smile:

Re: Trött och kall traktor!

Postat: lör 31 dec 2016, 01:11
av rikard_e
Hur ska du få till det med drivhjulsberoende? då kommer du förflytta traktorerna.

Det går, finns väl något klipp på nätet om en amerikan som drar igång med spännband runt kraftöverförningsaxeln på en mindre traktor.



Frågan är bara, varför krångla till det? Skaffa nytt batteri. Är motorn ändå dryg att få igång och du tror att motorn är sliten. Felsök och åtgärda fel innan du kör totalhaveri.

Re: Trött och kall traktor!

Postat: lör 31 dec 2016, 01:19
av BM-röd
På BM så är neutral på hög/låg inte förbundet med drivhjulen!

Re: Trött och kall traktor!

Postat: lör 31 dec 2016, 01:20
av rikard_e
BM-röd skrev:På BM så är neutral på hög/låg inte förbundet med drivhjulen!

Vad är det för bm?

Re: Trött och kall traktor!

Postat: lör 31 dec 2016, 01:26
av jannee
Du får väl göra som en ann gjort i många herrens år innan all den plast var uppfunnen.
Ta med dig en balja, fyll med diesel och elda rakt under oljesumpen, efter 1/2 timme är oljan varm och traktorn lättstartad - om nu inte några viktiga elledningar brunnit upp. :oops:
Enklast är väl att du har med dig ett varmt och fulladdat reservbatteri om nu traktorn tänker vara tjurig :grin: .

Re: Trött och kall traktor!

Postat: lör 31 dec 2016, 01:39
av BM-röd
Är en BM 400 med band så jag brukar ha den till att trampa och dra fram lite strö träd så den blir ståendes kvar på skogen! Kan bli nån veckas mellan rum mellan gångerna man är dit! och jag tänkte att en pto axel ståendes var enkelt! om man ändå är dit med en annan traktor! än att ta med batteri och gasolbrännare osv! Men allt går den igång med lite kärlek!

Re: Trött och kall traktor!

Postat: lör 31 dec 2016, 01:43
av tallen100
Använder du funkar/glödstiftet i insuget?

Re: Trött och kall traktor!

Postat: lör 31 dec 2016, 01:44
av tallen100
jannee skrev:Du får väl göra som en ann gjort i många herrens år innan all den plast var uppfunnen.
Ta med dig en balja, fyll med diesel och elda rakt under oljesumpen, efter 1/2 timme är oljan varm och traktorn lättstartad - om nu inte några viktiga elledningar brunnit upp. :oops:
Enklast är väl att du har med dig ett varmt och fulladdat reservbatteri om nu traktorn tänker vara tjurig :grin: .

En plåtburk med kol eller ved funkar fint också, blir som en sommarstart :grin:

Re: Trött och kall traktor!

Postat: lör 31 dec 2016, 01:56
av BM-röd
Glödstift funkar! Har UWE värmare och den funkar bra så allt får jag gång den! men tänkte det var enkelt att koppla på pto axel!

Re: Trött och kall traktor!

Postat: lör 31 dec 2016, 07:03
av valtra a 72
Vad blir skillnaden mellan drivhjulsberoende och oberoende kraftuttag, de går väl åt samma håll eller tänker jag fel.Men det kanske blir rätt om man lägger i backen.

Re: Trött och kall traktor!

Postat: lör 31 dec 2016, 08:57
av bgl
Vilken viskositetsklass har du på motoroljan?
Den kanske börjar på på 10W eller värre 15W?
Prova en syntet som börjar på 5W och är dieselgodkänd, kostar nån krona men kan göra underverk med startvilligheten. Finns ju också oljor som börjar på 0W.
Ibland påstås att oljor som flyter lättare vid låg temperatur skulle vara ett hot mot slitna motorer men det får man väga mot möjligheten att över huvud taget få motorn att starta. Å andra sidan blir motorn smord snabbare med en kall-tunn olja, med tjockare oljor sägs det kunna ta upp till 2 minuter innan full oljecirkulation uppnåtts i motorn.

Re: Trött och kall traktor!

Postat: lör 31 dec 2016, 09:24
av Zixten
Om du ändå har en annan traktor på plats, så borde det väl vara en bra hjälp med startkablar??

Re: Trött och kall traktor!

Postat: lör 31 dec 2016, 09:34
av jannee
6 liter helsyntetisk 5/40 köper du för knappt en 5 hundring. Byter du sedan var 500 timme blir det inte många ggr under DIN livstid :grin:
Original är väl 10/30 vanlig mineral = en djävulsk skillnad - åt rätt håll.
Kör själv på 5/40 helsyntetiskt (Boxer) används även till alla pbilar. Köper i 20 liters dunkar på Runes i Emmaboda.

Re: Trött och kall traktor!

Postat: lör 31 dec 2016, 16:25
av Slurfi
Om man skarvar i en T-koppling från värmepaketets övre slang och en T-koppling så långt ner som
möjligt, eller direkt i blockets nederkant.
Då har man en slinga som man kan ha en rörbit på, den rörbiten kan man elda på med vadsomhelst
kanske ha den i en skorsten och en vedbrasa under, så man inte eldar upp hela traktorn.
Annars kan man ju köpa en Biltema gasbrännare för 150:- och en gasflaska för 40:-
och värma lite försiktigt i tio minuter.
Bild