Traktorer och processorer

Kvistknivar Niab

11 inlägg 4181 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kvistknivar Niab

lilbo  
#421540 Hej. Jag tycker att de är svårt att kvista grövre träd min Niab.
Problemet är när det kommer lite större grenar så vill det glida i klämbalkarna,
Jag har slipat knivarna men vinkeln på dom börjar att bli ganska brant, skulle vilja lägga på något så att det går att få en flackare vinkel.
Hade en tanke om att lägga på svetssöm som går att slipa till, tror ni det skulle fungera?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Kvistknivar Niab

skogsjan695xl  
#421553 Vad slipar du med ?

Avatar Fallback

Re: Kvistknivar Niab

Chuck Norris  
#421580 Visst kan problemet sitta i kvistknivarna men fundera även på klämbanken, kanske trädet glider för lätt i klämbanken? Jav vet de finns dem som svetsat på skarpare stål i övre delen av banken för att hålla trädet fastare.

Avatar Fallback

Re: Kvistknivar Niab

lilbo  
#421583 Jag slipade med vinkel slip och en vanlig hård skiva, ingen lamellslipskiva.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kvistknivar Niab

hlb  
#421585 Använder också vinkelslip, men med slipskiva och kyler med vatten eller tryckluft.

Avatar Fallback

Re: Kvistknivar Niab

Anton k  
#421589 Vad är ungefär kviststorleken som man kan köra igenom med en niab?

Avatar Fallback

Re: Kvistknivar Niab

lilbo  
#421765 Jag har nog aldrig tänkt på hur grova grenar den klarar, kanske 2 cm någon annan kanske har bättre koll på det.
Vet du hur mycket dom har svetsat på banken och vilket material, vanligt plattjärn eller något bättre typ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kvistknivar Niab

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421821 Jag fick tipset i en annan tråd att öppna knivarna vid grov kvist och på så sätt knäcka kvistarna. För att vid nästa drag kvista av dem.

Avatar Fallback

Re: Kvistknivar Niab

Anton k  
#421842 För att utveckla frågan angående kviststorleken så är jag i valet o kvalet att skaffa en processor o en gissning från min sida så tycker jag att en stegmatad typ niab skulle kunna kvista lite grövre än en rullmatad. Jag vill inte bara köra första gallring med den så därför undrar jag lite hur det går med timmerträd med både en o två stockar i sig!?

Avatar Fallback

Re: Kvistknivar Niab

lilbo  
#429307 Jag svetsade och slipade till en ny egg på kvistknivarna och jag blev nöjd med resultatet.
Kör jag grövre träd brukar jag såga den första stocken manuellt och är det mycket och grova grenar så kvistar jag en del med sågen. Tycker ändå att det är en fördel och slippa kvista undersidan och att stockarna hamnar i en hög vid vägen så att det blir lättare att köra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kvistknivar Niab

Erre  
#429309
lilbo skrev:Kör jag grövre träd brukar jag såga den första stocken manuellt och är det mycket och grova grenar så kvistar jag en del med sågen. Tycker ändå att det är en fördel och slippa kvista undersidan och att stockarna hamnar i en hög vid vägen så att det blir lättare att köra.

+1 på det. :smile:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).