Valtra N4 i skogen

Söderberg Haak
 Svara  79 inlägg  17816 visningar  16 följer
Avatar Fallback

Re: Valtra N4 i skogen

 
#414772
Seb macahan skrev:Nu kan jag ju inte låta bli o vara lite dryg. (ta det med glimten i ögat)
Tråden heter Valtra N4 i skogen, Du har redan en av de bättre skogstraktorer som finns på marknaden men funderar på o köpa en ny med twintrack (som jag förmodar att ni har användning av i jordbruket, potatis?) och du utrustar denna nya med plåttank, men i nästa andetag säger du att ni inte har hunnit använda den ni har i skogen och du funderar på o sälja skogsvagnen....??? :roll:
Om du ska sladda skogsvägar kan du göra det med i princip vilken traktor som helst. Vad ska du göra i skogen med traktorn? Ska du bara ställa den under julgranen på ROT så köp en skylift också så du kan pynta granen med kulor och glitter.....
Eller räknar du med att den är så mycket mer effektiv så du får mer tid o vara i skogen, så pass mycket mer tid att du till och med inte behöver skogsvagnen. Ska du investera i en gallringspelle? :wink:
Hoppas du inte blir förbannad, men det verkar inte logiskt.
När jag kollade pris så började man på ungefär de pengar du pratar om, förvisso med lastare o frontlyft men lastare har du också.
Men det är väl som vanligt med dessa maskiner, det är något magiskt med priset alltid. Det hade känts mer ärligt om de hade ett pris för alla.
När jag köpte min "nya" traktor 2011 så låg det annonser på begagnade med sämre spec än min bara 50-100tsk under vad jag gett för min ny. Då körde man en kampanj o jag slog till. Men hur kul är det o sälja för de som gett 150' mer än mig vin nyköp.


Jag blir inte arg så lätt :grin:
Det som verkar rimligt för någon kan lätt verka orimligt för någon annan, speciellt när man inte vet alla omständigheter.

Att jag kallade tråden "Valtra N4 i skogen" trots att jag själv inte räknar med att köra så mycket i skogen de närmaste åren är för att jag skriver på ett skogsforum.. så jag tänker att det är intressantast att diskutera skogsegenskaperna. Jag diskuterar dock gärna andra egenskaper också om någon är intresserad av jordbruk.

Grundorsaken till traktorbytet är att lastartraktorn (Deutzen) behöver bytas av åldersskäl och att inplastarpressen skulle uppskatta fler hästkrafter och LS-hydraulik.

N101:an som vi har tycker jag är riktigt bra i skogen även om den saknar TwinTrack, den har i princip allt annat man behöver i utrustningsväg t ex plåttank, bukplåt, grenavvisare, "pelarstol", turbinkoppling, bra belysning och skogsdäck. Den är i mitt tycke lagom stor och lagom tung. Hade det bara hängt på den hade vi inte bytt traktor men vi klarar inte att köpa en så dyr traktor som N154e Direct och ha kvar N101:an, så vi får kompromissa. Vi bedömmer också att verksamheten numera kan klara sig med en stor traktor och en liten (en gammal IH 784 som vi haft sen ny och som är "still going strong").

Skogsvagnen, en Mowi 12 ton med 400 kran, har vanligt 5-spakssytem men jag vill inte ha bakrutekil på den nya traktorn eftersom det skymmer sikten så det blir svårt att koppla ihop dem utan att byta ventilpaket på vagnen. Jag tror ändå inte jag kommer hinna köra så mycket med skogsvagn de närmaste åren. Genom att utrusta N154:an som jag gör så blir den ganska lätt att börja använda i skogen. Jag vill också ha möjlighet att köra ut gödning i skogen själv och det tror jag att jag kan klara utan bukplåtar om jag har plåttank. Innan vi köpte N101:an (2011) så körde jag med en Valmet 505 som vi haft i jordbruket i skogen utan bukplåt och det gick hyfsat även om det blev ett par missöden med växellänkaget och ett avkört hydrauloljefilter :oops:. Köpte skogsvagnen begagnad för 9 år sedan och räknar med att få tillbaka det mesta av pengarna för den, blir längtan för stor försöker jag hitta en skogsvagn med el-servon/fjärrstyrning för att underlätta montering. Hade jag varit ekonomiskt oberoende så hade jag behållit skogsvagnen, N101:an, skaffat en massa fler saker och byggt en jättestor maskinhall att ha allt i.. men det är jag inte.. Är glad ändå att ekonomin för att köpa en bra specad N4 med hjälp inbyte av två traktorer finns :wink:

Det här med TwinTrack utanför skogen vet jag ärligt talat inte riktigt hur jag kommer använda, funderade länge på att inte köpa TwinTrack men fick ett väldigt bra pris på det så jag tog det till slut. Jag har sett tillämpningar där man slår vall baklänges med centrummonterad slåtterkross. Funderar också på om man skulle kunna köra schaktblad baklänges både för grusskrapning och snökörning. Tillkoppling av redskap kanske? Backa med vagnar? Har aldrig haft TwinTrac tidigare men det ska bli intressant att prova olika tillämpningar.

Potatisodling har vi inte, vi bor i Kronobergs sydöstra hörn och jordarna här är alldeles för steniga för allt annat än vall. En skylift för att pynta julgranar i skogen kanske vore en bra investering :mrgreen:

Mycket om mig och mina förhållanden blev det visst nu.. jag hoppar tillbaka till trådtemat: En nackdel som jag ser med N4 jämfört med tidigare N-modeller är att det nya är tung (över 6 t utom N104 som väger 5,3 t) och bred (ca 255 cm tror jag) så för skotning i gallringar är den inte lika smidig. Däremot borde den vara bra på att dra och vara stabil om man skulle vilja sätta på ett skördaraggregat på traktorn. Komforten är också betydligt bättre än tidigare vilket är viktigt om man vill göra långa pass i traktorstolen men mindre viktig om man hugger ett par timmar, lastar och kör ut, sen hugger igen osv. Den rymliga hytten kommer alltid väl till pass, det är betydligt bekvämare att sitta baklänges i den nya.
Hur mycket hydrauloljeflöde behöver man förresten för att kunna köra ett traktormonterat skördaraggregat? Räcker det med 160 liter per minut som är ett vanligt tillval på N4?

   TS
Söderberg Haak
Användarvisningsbild

Re: Valtra N4 i skogen

 
#414917 Trevligt med så mycket information om er situation och tankar om detta.
Eljoysticks för styrning av kranen har väl funnits länge. Går sådant ner i pris?
Skillnad mot förr då det krävdes en del kunnande (löda ihop rätt kretskort och assemblerprogrammering) så är det idag möjligt att bygga själv för vilken systemutvecklare som helst. För eget bruk kan man nog knåpa ihop lite med arduino som läser av joystickar analogt (av valfri kvalité) och sedan styra proportionalventiler (och vanliga on/off för vissa uppgifter, typ utskjut?). Inomhusmiljö för det så elektroniken behöver inte vara extra ruggad. Jag har 1 arduino (klon) i min traktor för styrning av elservomotor som håller en backkamera.

Ja twin trac fungerar nog bättre idag. På #000-serien, M och första T var ratten till höger. Nog svårt att få rätt känsla när man kör fort. Men centrumratt så torde det vara enkelt att köra med slåttermaskin. Valtra har ju finansierat en rapport om att det t.o.m. spar tid (som alltid lite misstänkt när det är sponsrat men man får väl tro på det som står, hade det varit sämre hade nog rapporten tyst hamnat i runda arkivet).
En problem är väl att frontkraftuttag snurrar "åt fel håll" så en frontkross går inte direkt att koppla bakpå. Om det bara går att justera om eller byta enkelt så borde det väl vara möjligt att skaffa sig någon sådan begagnad. Det borde väl finnas ett antal frontkrossar på begagnatmarknaden. Om det inte går, att den måste vara köpt för bakåtkörande traktor, ja då kanske det är nyköp som gäller.
Drömmen vore väl en ELHO Duett http://www.elho.fi/se/produkter/slatter ... -7300.html
Den är lite smalare än butterfly-kombinationer som frontslåttern hängts på bak bara och ändrats riktning på de andra men verkar mer väldesignad.

Edit: Läste om ELHO:s frontslåttrar.
ELHO NK 3000 och 3300 Front kan också enkelt ändras till att användas med en traktor med dubbelkommando/vändbar förarplats.

Annat vore från Valtra-landet!

Avatar Fallback

Re: Valtra N4 i skogen

 
#415033 Kör en 6550 med twin trac nästan bara i skogen.
När jag har skördarn på kör jag endel baklänges även på väg men fortare än 1an hög vågar jag inte köra då den lilla ratten ger rätt snabba styrutslag och då blir de rätt vingligt

Avatar Fallback

Re: Valtra N4 i skogen

 
#415175
Aqualize skrev:Trevligt med så mycket information om er situation och tankar om detta.
Eljoysticks för styrning av kranen har väl funnits länge. Går sådant ner i pris?
Skillnad mot förr då det krävdes en del kunnande (löda ihop rätt kretskort och assemblerprogrammering) så är det idag möjligt att bygga själv för vilken systemutvecklare som helst. För eget bruk kan man nog knåpa ihop lite med arduino som läser av joystickar analogt (av valfri kvalité) och sedan styra proportionalventiler (och vanliga on/off för vissa uppgifter, typ utskjut?). Inomhusmiljö för det så elektroniken behöver inte vara extra ruggad. Jag har 1 arduino (klon) i min traktor för styrning av elservomotor som håller en backkamera.

Ja twin trac fungerar nog bättre idag. På #000-serien, M och första T var ratten till höger. Nog svårt att få rätt känsla när man kör fort. Men centrumratt så torde det vara enkelt att köra med slåttermaskin. Valtra har ju finansierat en rapport om att det t.o.m. spar tid (som alltid lite misstänkt när det är sponsrat men man får väl tro på det som står, hade det varit sämre hade nog rapporten tyst hamnat i runda arkivet).
En problem är väl att frontkraftuttag snurrar "åt fel håll" så en frontkross går inte direkt att koppla bakpå. Om det bara går att justera om eller byta enkelt så borde det väl vara möjligt att skaffa sig någon sådan begagnad. Det borde väl finnas ett antal frontkrossar på begagnatmarknaden. Om det inte går, att den måste vara köpt för bakåtkörande traktor, ja då kanske det är nyköp som gäller.
Drömmen vore väl en ELHO Duett http://www.elho.fi/se/produkter/slatter ... -7300.html
Den är lite smalare än butterfly-kombinationer som frontslåttern hängts på bak bara och ändrats riktning på de andra men verkar mer väldesignad.

Edit: Läste om ELHO:s frontslåttrar.
ELHO NK 3000 och 3300 Front kan också enkelt ändras till att användas med en traktor med dubbelkommando/vändbar förarplats.

Annat vore från Valtra-landet!


Ja, bygga om den befintliga vagnen till el-servo skulle kunna vara ett alternativt fast jag klarar nog inte att löda ihop styrningen själv utan det får bli något färdigt i så fall. Krävs det någon programmering skulle jag nog kunna klara den delen däremot :ugeek:

Har inte sett ELHO Duett tidigare. Riktigt cool faktiskt! :smile: Men misstänker att den är dyr.. Får kanske kolla med Sundahls i Växjö någon dag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra N4 i skogen

 
#415177
gnisten83 skrev:Kör en 6550 med twin trac nästan bara i skogen.
När jag har skördarn på kör jag endel baklänges även på väg men fortare än 1an hög vågar jag inte köra då den lilla ratten ger rätt snabba styrutslag och då blir de rätt vingligt


Kan tänka mig att det är lite svårstyrt. På N4 kan man ställa utväxlingen på vanliga ratten så jag hoppas att även den lilla ratten påverkas. Det borde göra det enklare att få till bakåtkörningen om man kan ställa in känsligheten på ratten. Kan du ställa styrutväxlingen på din twin trac?

Fungerar det bra att köra skördare med din 6550? Har du extra oljepump för att klara flödet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra N4 i skogen

 
#415218 Nej går inte ställa vad jag sett.
Har för mej att det står i manualen med att man inte får köra i trafik på de hållet :wink:

Extrapump har jag frontmonterad fast jag tror nog att din pump borde klara de flesta mindre som finns.

Om du villbyta till elspak på din befintliga vagn har Weimer hydralik Ergo Digistick ett inte alltför dyrt allternativ som funkar bra.

Avatar Fallback

Re: Valtra N4 i skogen

 
#415223 Jag har också twintrac som inte används överhuvudtaget. Skogen är nog enda platsen där man har någon glädje av twin trac (förutom då i Valtras reklamfilmer)

Användarvisningsbild

Re: Valtra N4 i skogen

 
#415229
MAW skrev:


Som jämförelse kostade Deutzen över 600' år -99 om jag minns rätt. Mina föräldrar tittade igenom lite gamla papper och vi såg att vi köpte en ny Valmet 505 GLTX med lastare -86 som gick på 250'. Såg också att vi -86 köpte en ny rundbalspress för nära 100' och en ny växelplog för 50'. Jag tror att vi lägger ungefär lika mycket pengar på traktor nu som vi gjort tidigare.

Fast helt ärligt så får man nog sätta lite av pengarna för en helt ny traktor på nöjeskontot :wink:


Valmet 505 årsmod 1986 som kostade 250.000 motsvarar 494.000 kr i dagens penningvärde.
http://www.sverigeisiffror.scb.se/hitta ... mraknaren/

Emligt min notering från 1985 så skulle den ha kostat 210.000?

Användarvisningsbild

Re: Valtra N4 i skogen

 
#415233 Livsfarligt! Har haft lite småfunderingar på när man ska byta. Åkte igår ner till lantmännen för o hämta lite ad-blue till stubbarna. maskin säljaren ropade in mig o började prata rent allmänt. Givetvis förstår jag vad hans arbete går ut på.....Nu ligger det en broschyr i bilen o ett offert underlag i säljarens dator. N4 versu med skogshytt, minispakar i armstödet jakefäste o skogsdäck. Medstyrande frontlyft och lastare. Hoppas han räknar dyrt så jag ens slipper fundera....:-S

Avatar Fallback

Re: Valtra N4 i skogen

 
#415235
Valmet 505 årsmod 1986 som kostade 250.000 motsvarar 494.000 kr i dagens penningvärde.
http://www.sverigeisiffror.scb.se/hitta ... mraknaren/

En A83 med lastare får man idag för 439.000 enligt Lantmännens hemsida, den kanske är mer relevant att jämföra med Valmet 505 även om 505:an är mindre än A83:an.

Edit: Om inflationen "bara" varit 100% på den tiden så har du helt rätt i att N154:an är en större investering. Trodde inflationen hade gjort mer

Emligt min notering från 1985 så skulle den ha kostat 210.000?

Var det med fyrhjulsdrift, GLTX-hytt, stor lastare och bästa stolen (och kanske någon mer tilläggsutrustning)?
Senast redigerad av MAW lör 29 okt 2016, 13:20, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra N4 i skogen

 
#415236
Seb macahan skrev:Livsfarligt! Har haft lite småfunderingar på när man ska byta. Åkte igår ner till lantmännen för o hämta lite ad-blue till stubbarna. maskin säljaren ropade in mig o började prata rent allmänt. Givetvis förstår jag vad hans arbete går ut på.....Nu ligger det en broschyr i bilen o ett offert underlag i säljarens dator. N4 versu med skogshytt, minispakar i armstödet jakefäste o skogsdäck. Medstyrande frontlyft och lastare. Hoppas han räknar dyrt så jag ens slipper fundera....:-S


Det var ungefär så det började för oss också :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valtra N4 i skogen

 
#415253
Seb macahan skrev:Livsfarligt! Har haft lite småfunderingar på när man ska byta. Åkte igår ner till lantmännen för o hämta lite ad-blue till stubbarna. maskin säljaren ropade in mig o började prata rent allmänt. Givetvis förstår jag vad hans arbete går ut på.....Nu ligger det en broschyr i bilen o ett offert underlag i säljarens dator. N4 versu med skogshytt, minispakar i armstödet jakefäste o skogsdäck. Medstyrande frontlyft och lastare. Hoppas han räknar dyrt så jag ens slipper fundera....:-S

Trevligt!
Medstyrande frontlyften (LH-Link), är det något speciellt ni kommit på att ha den till i skogen?
Utan att tänka efter är det bara vad broschyrerna visat, frontslåtteraggregat och sopvals (och andra kommunaltekniska saker) samt hjälp för tillkoppling av redskap som den är riktad mot.

Användarvisningsbild

Re: Valtra N4 i skogen

 
#415270 Jag har medstyrande framaxel och frontlyft på min new Holland "super steer". Detta är fantastiskt bra vid snöröjning (bladet i frontlyft)

Användarvisningsbild

Re: Valtra N4 i skogen

 
#415277
MAW skrev:
Valmet 505 årsmod 1986 som kostade 250.000 motsvarar 494.000 kr i dagens penningvärde.
http://www.sverigeisiffror.scb.se/hitta ... mraknaren/

En A83 med lastare får man idag för 439.000 enligt Lantmännens hemsida, den kanske är mer relevant att jämföra med Valmet 505 även om 505:an är mindre än A83:an.

Edit: Om inflationen "bara" varit 100% på den tiden så har du helt rätt i att N154:an är en större investering. Trodde inflationen hade gjort mer

Emligt min notering från 1985 så skulle den ha kostat 210.000?

Var det med fyrhjulsdrift, GLTX-hytt, stor lastare och bästa stolen (och kanske någon mer tilläggsutrustning)?

Jag vill minnas att vi samma år gav 225 för 605 skogsutrustad men utan lastare.

Avatar Fallback

Re: Valtra N4 i skogen

 
#415361
MAW skrev:
Seb macahan skrev:Nu kan jag ju inte låta bli o vara lite dryg. (ta det med glimten i ögat)
Tråden heter Valtra N4 i skogen, Du har redan en av de bättre skogstraktorer som finns på marknaden men funderar på o köpa en ny med twintrack (som jag förmodar att ni har användning av i jordbruket, potatis?) och du utrustar denna nya med plåttank, men i nästa andetag säger du att ni inte har hunnit använda den ni har i skogen och du funderar på o sälja skogsvagnen....??? :roll:
Om du ska sladda skogsvägar kan du göra det med i princip vilken traktor som helst. Vad ska du göra i skogen med traktorn? Ska du bara ställa den under julgranen på ROT så köp en skylift också så du kan pynta granen med kulor och glitter.....
Eller räknar du med att den är så mycket mer effektiv så du får mer tid o vara i skogen, så pass mycket mer tid att du till och med inte behöver skogsvagnen. Ska du investera i en gallringspelle? :wink:
Hoppas du inte blir förbannad, men det verkar inte logiskt.
När jag kollade pris så började man på ungefär de pengar du pratar om, förvisso med lastare o frontlyft men lastare har du också.
Men det är väl som vanligt med dessa maskiner, det är något magiskt med priset alltid. Det hade känts mer ärligt om de hade ett pris för alla.
När jag köpte min "nya" traktor 2011 så låg det annonser på begagnade med sämre spec än min bara 50-100tsk under vad jag gett för min ny. Då körde man en kampanj o jag slog till. Men hur kul är det o sälja för de som gett 150' mer än mig vin nyköp.


Jag blir inte arg så lätt :grin:
Det som verkar rimligt för någon kan lätt verka orimligt för någon annan, speciellt när man inte vet alla omständigheter.

Att jag kallade tråden "Valtra N4 i skogen" trots att jag själv inte räknar med att köra så mycket i skogen de närmaste åren är för att jag skriver på ett skogsforum.. så jag tänker att det är intressantast att diskutera skogsegenskaperna. Jag diskuterar dock gärna andra egenskaper också om någon är intresserad av jordbruk.

Grundorsaken till traktorbytet är att lastartraktorn (Deutzen) behöver bytas av åldersskäl och att inplastarpressen skulle uppskatta fler hästkrafter och LS-hydraulik.

N101:an som vi har tycker jag är riktigt bra i skogen även om den saknar TwinTrack, den har i princip allt annat man behöver i utrustningsväg t ex plåttank, bukplåt, grenavvisare, "pelarstol", turbinkoppling, bra belysning och skogsdäck. Den är i mitt tycke lagom stor och lagom tung. Hade det bara hängt på den hade vi inte bytt traktor men vi klarar inte att köpa en så dyr traktor som N154e Direct och ha kvar N101:an, så vi får kompromissa. Vi bedömmer också att verksamheten numera kan klara sig med en stor traktor och en liten (en gammal IH 784 som vi haft sen ny och som är "still going strong").

Skogsvagnen, en Mowi 12 ton med 400 kran, har vanligt 5-spakssytem men jag vill inte ha bakrutekil på den nya traktorn eftersom det skymmer sikten så det blir svårt att koppla ihop dem utan att byta ventilpaket på vagnen. Jag tror ändå inte jag kommer hinna köra så mycket med skogsvagn de närmaste åren. Genom att utrusta N154:an som jag gör så blir den ganska lätt att börja använda i skogen. Jag vill också ha möjlighet att köra ut gödning i skogen själv och det tror jag att jag kan klara utan bukplåtar om jag har plåttank. Innan vi köpte N101:an (2011) så körde jag med en Valmet 505 som vi haft i jordbruket i skogen utan bukplåt och det gick hyfsat även om det blev ett par missöden med växellänkaget och ett avkört hydrauloljefilter :oops:. Köpte skogsvagnen begagnad för 9 år sedan och räknar med att få tillbaka det mesta av pengarna för den, blir längtan för stor försöker jag hitta en skogsvagn med el-servon/fjärrstyrning för att underlätta montering. Hade jag varit ekonomiskt oberoende så hade jag behållit skogsvagnen, N101:an, skaffat en massa fler saker och byggt en jättestor maskinhall att ha allt i.. men det är jag inte.. Är glad ändå att ekonomin för att köpa en bra specad N4 med hjälp inbyte av två traktorer finns :wink:

Det här med TwinTrack utanför skogen vet jag ärligt talat inte riktigt hur jag kommer använda, funderade länge på att inte köpa TwinTrack men fick ett väldigt bra pris på det så jag tog det till slut. Jag har sett tillämpningar där man slår vall baklänges med centrummonterad slåtterkross. Funderar också på om man skulle kunna köra schaktblad baklänges både för grusskrapning och snökörning. Tillkoppling av redskap kanske? Backa med vagnar? Har aldrig haft TwinTrac tidigare men det ska bli intressant att prova olika tillämpningar.

Potatisodling har vi inte, vi bor i Kronobergs sydöstra hörn och jordarna här är alldeles för steniga för allt annat än vall. En skylift för att pynta julgranar i skogen kanske vore en bra investering :mrgreen:

Mycket om mig och mina förhållanden blev det visst nu.. jag hoppar tillbaka till trådtemat: En nackdel som jag ser med N4 jämfört med tidigare N-modeller är att det nya är tung (över 6 t utom N104 som väger 5,3 t) och bred (ca 255 cm tror jag) så för skotning i gallringar är den inte lika smidig. Däremot borde den vara bra på att dra och vara stabil om man skulle vilja sätta på ett skördaraggregat på traktorn. Komforten är också betydligt bättre än tidigare vilket är viktigt om man vill göra långa pass i traktorstolen men mindre viktig om man hugger ett par timmar, lastar och kör ut, sen hugger igen osv. Den rymliga hytten kommer alltid väl till pass, det är betydligt bekvämare att sitta baklänges i den nya.
Hur mycket hydrauloljeflöde behöver man förresten för att kunna köra ett traktormonterat skördaraggregat? Räcker det med 160 liter per minut som är ett vanligt tillval på N4?

Hej! jag kör med en valtra 142 Direct 2012 som skördare,har kört med Keto forst i 3 år men nu satt på ett logmax 928.
Jag driver kranen med 160l pumpen och har en frontpump på 92cc som driver aggregatet.
Jag ligger på 1650 varv på motorn och får då bra fart på aggr.Traktorn har all skogsutr som fanns då ,skogshytt, knappstyrning,pendellås.jakefäste,cranab fc53dt mm,mm Hade en 6250 med Arbro från början 1999 och har sedan bytt upp mig under resans gång.Det stora lyftet var när jag satte på Keto forst på 6250 2009,det fördubblade avverkningen.
Fördelen med traktorn i skogen är kombinationen skördare/skotare och jordbruk mm.
Andrahandsvärdet är en annan sak som är bra,kom med en skördare som är 10 år.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Valtra i skogen av Zalman - ons 25 jan 2012, 00:40
i Traktorn i skogen
1 svar
1392 läst
av Bengt.Svensson     
ons 25 jan 2012, 09:44
Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar.. av jonko - mån 28 nov 2011, 14:20
i Traktorn i skogen

12345
62 svar
20939 läst
av gnisten83     
mån 05 mar 2012, 20:59
Åt skogen = stadsbor möter skogen av SkogsGotte - tis 04 jan 2011, 17:27
i Länkar
3 svar
4298 läst
av sparvhjerta     
tor 06 jan 2011, 00:17
NH tl 90 / Valtra a 95 av mikbo1 - lör 09 jan 2010, 12:57
i Traktorer och processorer

1 ... 456
85 svar
36407 läst
av mikbo1     
mån 28 jun 2010, 13:59
Valtra med LS? av alfha - tis 05 feb 2013, 16:13
i Traktorer och processorer
6 svar
3472 läst
av eqlazer     
ons 06 feb 2013, 14:48
Annonser