Traktorer och processorer

Valtra N4 i skogen

83 inlägg 41966 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valtra N4 i skogen

Peder  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416821 Jag har en N154 Versu som nu har gått 480 timmar, varav ca 250 i skogen. Har i princip samma utrustning som MAW. Tycker att den drar mycket diesel ligger i snitt nu på 7,4 liter i timmen och då kör jag bara på ca 800 varv när jag skotar. Hade innan en NX 163 direkt som bara drog 5 liter i timmen på samma körning. Drar också mycket adBlue ca 10% av dieselförbrukningen. Hyttenoch sikten är bra och traktorn är vig. Qvicksteer är väldigt bra i Twintrac läget. Backspeglarna och vindrutetorkarna är också bra. MAW om du vill ringa mig för mer info.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra N4 i skogen

stegmaster  
#416839 Inte att jag kan något i ämnet, men undrar bara va som får en NX163 direct ägare att byta til sig en N154 versu?? :surp:

Avatar Fallback

Re: Valtra N4 i skogen

alfha  
#416924 Vår N111e tar bara 3,6 lit/tim vid skotning.

Användarvisningsbild

Re: Valtra N4 i skogen

Aqualize  
#416925 Och, om du hört något, vad blir det av X-serien nu då? Har det gjorts någon NX4? Jag har inte sett bilder på det. N3-serien finns ju med på valtras sida så jag antar man kan köpa den fortfarande.

Avatar Fallback

Re: Valtra N4 i skogen

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416977 Apropå twintrac så körde ekobonden här hemma putsen bakvänd. Detta för att inte böja ned tistlarna med hjulen.

Avatar Fallback

Re: Valtra N4 i skogen

valtra121A  
#420453 Ja har haft twintrac på alla valtrorna ja haft, kör väldigt mycket med skogsvagn, både i skogen och på väg. Kör även betesputsning med twintrac! Nu har ja en N 163 Direct med nästan all utrustning som går att få till för skogen o annat, skogshytt, Bukplåtar, dieselvärmare med sms start, frontlyft, framaxelfjädring mm... Kör ungefär 1000-1200 timmar om året med skogsvagnen o några hundra timmar till med putsning o snöröjning utöver det. Byter traktor vart fjärde år ungefär, ca 6000 Tim brukar det bli! nästa gång blir det en N 154 tror ja....

Avatar Fallback

Re: Valtra N4 i skogen

svenolof56  
#426827 Jag har nyss köpt en Valtra 134 Active med ståltank, bukplåt och bakrutekil. Jag har vanligt armstöd, basreglage (alltså inte Valra arm) för att kunna svänga sitsen utan problem. Kör oftast i gallringar med sitsen bakåt hela tiden och vänder mig litet då jag rattar. Saknar dock broms då parkeringsläget går i rätt långsamt. Använder traktorn även i jordbruket och kommer då nog att montera bort bakrutekilen för att få bättre sikt bakåt och tystare samt dammfri hytt. Däcken är en kompromiss 18,4-38 bak, använder ca 2-2,2 bar tryck.

Avatar Fallback

Re: Valtra N4 i skogen

svenolof56  
#426830 Använder även traktorn med Hypro 300. Har 540E kraftuttag och med ca 1200 varv får jag tillräcklig snurr på processorn. Med förra traktorn Valtra 6850 behövdes 1600 varv och bränsleåtgången blev hög.

Avatar Fallback

Re: Valtra N4 i skogen

svenolof56  
#426838 Jag tog upp det där med vikten på N4 med försäljaren. Han påstod att vikten inte alls hade blivit tyngre utan att det har kommit bestämmelser om hur traktorn skall vägas, dvs. vad som måste finnas med och inte vara bortplockat.
Höger dörr satte jag med i min beställning, då jag hela tiden måste kunna komma ut i arbetet med Hypron.

Användarvisningsbild

Re: Valtra N4 i skogen

Aqualize  
#427082 Då kan säljaren få förklara sig lite. Jag sökte fram manualen för N143 HiTech.
"Total weight with full fuel tank (186 kg) and driver (75 kg)" och "With front tyres 13.6R28 and rear tyres 16.9R38" : 4750 kg

För N134 Active:
"Total mass with full fuel tank, driver (75 kg) and heaviest tires (kg) ("Forest tires add 340 kg to the total mass") : 6460 kg
Så ja, det kanske verkar som man kanske mäter med tyngsta däcken numera men det förklarar ju inte hela vikten. Så det låter som försäljarsnack om att de inte blivit tyngre.

Avatar Fallback

Re: Valtra N4 i skogen

valtra121A  
#427440 Ja är helt säker på att min N 163 Direct väger minst 6,5 ton! Närmare 7 skulle ja tro....

Användarvisningsbild

Re: Valtra N4 i skogen

Aqualize  
#427620 Ja det var uppgiften för N143 HiTech. Tittar in i manualen för N3 Direct och ser att N163 där väger 5 590 kg. De förtydligar att fjädrande framaxel drar upp det med 150 kg också. N163 väger mer än N143 och N123 p.g.a. den standardmonterade HD-framaxeln på 140 kg extra.

Vad säger vägtrafikregistret?
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb
Jag vet inte om vikten där är en schablon från tillverkaren eller om varje fordon vägs. Men jag har för mig att jag konstaterat att t.ex. Valtra med frontlastare är märkbart tyngre. Men eftersom de monteras vid fabrik så skulle de kunna ingå i en "Traktor N### med lastare ##" -kategori för inregistreringen.
Du skrev inte om du hade frontlastare men frontlyften och bukplåt borde dra upp vikten en del.



Jag ska också komma med en rättelse. Jag hade på något vis hittat en engelsk manual. Utrustningen skiljer väl sig en del. Så här står det för svenska N143 HiTech:
"With tyres 18.4R38" "Total weight with full fuel tank and without ballast weights (kg)". "5 050 kg"
(ja, det står på engelska i svenska manualen...)
Lite större däckdimension alltså.

Nu var det en N134 Active som var inköpt och N3-serien hade ingen Active (typ HiTech fast med lastkännande hydraulik, dock mekaniska hydraulventiler). Man kan notera att N143 Versu (som har fullpowershift) väger 5450 kg (enligt manualen).

Användarvisningsbild

Re: Valtra N4 i skogen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427641
MAW skrev:..så körde jag med en Valmet 505 som vi haft i jordbruket i skogen utan bukplåt och det gick hyfsat även om det blev ett par missöden med växellänkaget och ett avkört hydrauloljefilter :oops:.

Men, alla Valmet är ju skogsklara från fabrik och alla andra traktormärken måste ju skogsutrustas
för tiotusentals kronor har jag fått höra ett antal gånger, menar du att jag har haft rätt hela tiden när jag hävdat att
Valmet åxå behöver ses över innan man far ut i skogen?

Avatar Fallback

Re: Valtra N4 i skogen

valtra mega  
#427660 jämfört med andra märken är valtra skogsklara har kört iskogen i 20 år med valtra i standard utförande utan problem och hann köra med annat märke före och de var inte utan problem

Användarvisningsbild

Re: Valtra N4 i skogen

stegmaster  
#427670 Att köpa til mere plåt under på en gammal valmet, anser jag lika nödvendigt som att bygga fullt bur/galler rundt hela hytten, er vel inte så mange som gör det heller här i Nord, dock vanligare i Sör-Europa.
"Största" problemet jag upplever er kvistar som fastner i piggkedjorna och vil riva i bakskärmarna, eller kommer upp i mellan slangerna mellan kransentral och vagn.
Men even detta er sällan nåt större problem.

Nä nu tycker jag du Slurfi ska testa(köpa) en ordentlig Finsk skogstraktor, så slipper du dessa gissningar och funderingar. :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).