tor 04 aug 2016, 22:00#402071
axwell skrev:Föredrar ÅsaNisse:s system med riset i botten, ovanpå blir det sprött som knäckebröd.
Nere i dyn ruttnar det "aldrig", massaveden tar mindre skada av att ligga nära ytan.
Ännu bättre blir det om hela överfarten täcks med någon dm lerjord eller slam från ömse sidor.
Vet inte om du har tillgång till lätt grävare som hade fixat det. 🧠
Ja, ju mera jag funderar så desto mera borde detta vara rätt. Nere i dyn behåller det sina elastiska egenskaper och bryts inte sönder på samma sätt. Om man kombinerar detta på så vis att man gör knippen med ris i botten och lägger granvirke ovanpå tvärs för färdriktningen i 4 meters bitar. Sedan trampar man upp vattnet manuellt först med stövlar när det är minusgrader, sedan med atv eller snöskoter beroende på snöläget och sedan testa med tom traktor och vagn.
När man byter till tyngre belastning är väl meningen att den högre vikten ska trycka upp vatten för att slutligen bilda en så tjock tjäle att det bär ?
Traktorn väger 3500kg utan lastare, vet ej vad lastaren väger. Tom vagn väger runt 1500 om jag inte minns fel och med lass av frötall blir det ganska tungt men det blir ju fördelat på flera hjul. Sträckan där det är riktigt blött är ca 15 meter, en meter med öppet vatten som står.
En halvbra plan beslutsamt genomförd idag är bättre än en perfekt imorgon.