Sida 1 av 2

Hur är skogsdrag konstruerade?

Postat: tis 07 jun 2016, 22:57
av Pe_Er_79
Man har ju sett annonser och lite annat, där traktorn ska vara utrustad med skogsdrag. Men jag har aldrig sett någon bra bild, där man ser hur det ser ut. Men det är väl helt enkelt så att "grejen" med ett skogsdrag, är att få ett drag som är lite högre placerat bak på traktor kroppen, så att man kan plocka bort draget under traktorn och därmed vinna markfrigång? Vore intressant om någon har möjlighet att ladda upp bra bilder på skogsdrag.. Markfrigång är ju alltid intressant när man kör i skogen, så kanske finns folk här som byggt till skogsdrag på traktorn? Jag har aldrig sett någon skogsvagn kopplad till 3-punktslyften via en draganordning, är det en dålig idé?
Vore trevligt om ni kunde ösa på med lite tankar/fakta kring detta, jag söker inspiration inför framtida utveckling av min 430. =)

Re: Hur är skogsdrag konstruerade?

Postat: tis 07 jun 2016, 23:02
av Fredrik Reuter

Re: Hur är skogsdrag konstruerade?

Postat: tis 07 jun 2016, 23:03
av fretchi
Enkelverkande trepunktslyft kan ju bli lite lattjo, om du får negativt kultryck, kan jag tänka mig...

Re: Sv: Hur är skogsdrag konstruerade?

Postat: tis 07 jun 2016, 23:06
av Pe_Er_79
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Kan det vara som brassel - Skogsdrag till Belarus 820 ?


Har lite svårt att avgöra vad som är original och inte på den bilden..

Re: Sv: Hur är skogsdrag konstruerade?

Postat: tis 07 jun 2016, 23:07
av Pe_Er_79
fretchi skrev:Enkelverkande trepunktslyft kan ju bli lite lattjo, om du får negativt kultryck, kan jag tänka mig...

Du tänker dig att vagnen är baktung och lyfter lyftarmarna?

Re: Hur är skogsdrag konstruerade?

Postat: tis 07 jun 2016, 23:09
av Fredrik Reuter
Bilden kommer från Ölmstad smide.

http://www.olmstad.com/se/skogsutrustni ... e-19671724

De skriver att skogsdrag:
Ger en extra hög markfrigång då den inte bygger ner någonting under traktor kroppen.

Re: Sv: Hur är skogsdrag konstruerade?

Postat: ons 08 jun 2016, 00:05
av Vardon
Pe_Er_79 skrev:
fretchi skrev:Enkelverkande trepunktslyft kan ju bli lite lattjo, om du får negativt kultryck, kan jag tänka mig...

Du tänker dig att vagnen är baktung och lyfter lyftarmarna?


Ja kan vara spännande att köra av atv när vagnen sitter i trepunkten. Det skramlar.

Re: Hur är skogsdrag konstruerade?

Postat: ons 08 jun 2016, 18:36
av Göt
Ferguson hade ju något special förut då man kunde ha tyngdöverföring ifrån vagnen. Vagnen satt fast i hitcen men var även kopplad till trepunkten via en särskild ställning.

Att sätta vagnen direkt i trepunkten blir nog inte bra då du lyfter framändan på traktorn och mister styrning. Beroende naturligtvis hur tung traktor du har

Re: Hur är skogsdrag konstruerade?

Postat: ons 08 jun 2016, 18:43
av halvproffs
Kan vara direkt farligt. När man hade kälkar efter och kälken körde stutt i en stubbe tex så lyfte framädan på traktorn med risk att slå runt.

Re: Hur är skogsdrag konstruerade?

Postat: ons 08 jun 2016, 19:05
av molnia
de annonser du har läst är inte lätt att veta vad de menade, kan de ha varit ett Y-drag? men den är ju låst till vagnen, storlek och tillverkare och inte traktorn så den är väl inte så mkt och skryta med när traktorn ska säljas..väl?

Re: Sv: Hur är skogsdrag konstruerade?

Postat: ons 08 jun 2016, 20:45
av Pe_Er_79
Göt skrev:Ferguson hade ju något special förut då man kunde ha tyngdöverföring ifrån vagnen. Vagnen satt fast i hitcen men var även kopplad till trepunkten via en särskild ställning.

Att sätta vagnen direkt i trepunkten blir nog inte bra då du lyfter framändan på traktorn och mister styrning. Beroende naturligtvis hur tung traktor du har


Du tänker att om vagnen kopplas mot trepunktslyften, så hamnar den så långt bak att traktorn blir baktung och lättar fram?

Re: Sv: Hur är skogsdrag konstruerade?

Postat: ons 08 jun 2016, 20:46
av Pe_Er_79
molnia skrev:de annonser du har läst är inte lätt att veta vad de menade, kan de ha varit ett Y-drag? men den är ju låst till vagnen, storlek och tillverkare och inte traktorn så den är väl inte så mkt och skryta med när traktorn ska säljas..väl?

Nej jag vet inte heller vad som menats. Vet bara att det stått skogsdrag i annonsen..

Re: Hur är skogsdrag konstruerade?

Postat: ons 08 jun 2016, 20:48
av Pe_Er_79
Det är ingen här som byggt en egen variant av skogsdrag? Eller har några idéer kring ett bygge?

Re: Sv: Hur är skogsdrag konstruerade?

Postat: ons 08 jun 2016, 22:06
av Göt
Pe_Er_79 skrev:
Göt skrev:Ferguson hade ju något special förut då man kunde ha tyngdöverföring ifrån vagnen. Vagnen satt fast i hitcen men var även kopplad till trepunkten via en särskild ställning.

Att sätta vagnen direkt i trepunkten blir nog inte bra då du lyfter framändan på traktorn och mister styrning. Beroende naturligtvis hur tung traktor du har


Du tänker att om vagnen kopplas mot trepunktslyften, så hamnar den så långt bak att traktorn blir baktung och lättar fram?


Det var så jag tänkte och risken finns ju att traktorn överstegrar, Det är därför dragen på traktorer i Sverige sitter låg så de ska kunna dra ner framaxeln

Re: Hur är skogsdrag konstruerade?

Postat: ons 05 apr 2017, 15:32
av molnia
läste lite om skogsdrag i Källshults tråd om sin mf5610.
källshult - Mf 5610

efter en tråd av Fredrik om en skotare från Falcon
Fredrik Reuter - Falcon F40 miniskotare
http://www.falconforestry.com/Products/Detail/F40-8


Fann jag att samma företag även gjorde skogsdrag till traktorer.
http://www.falconforestry.com/Products/ ... k-Up-Hitch
och eftersom källshult även skrev att draget kommer ifrån irland så verkar det troligt att det är därifrån ölmstad smide tar sina ifrån.

Har ett speciellt skogs drag som ölmstad importera från Irland så det är 50cm under draget tyvärr så är det jätte lång leveranstid på draget ca 3 månader.

1491398930_vertical-pick-up-hitch_1.jpg
1491398940_vertical-high-ground-clearance-hitch_1.jpg

1491398966_16787001-nuj95.jpg