Traktorer och processorer

Matarhjul m.m Vimek G30

30 inlägg 12483 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Matarhjul m.m Vimek G30

JohannesG  
#389326 Vi har en Vimek G30 processor och jag tycker att matarhjulen slirar alldeles för lätt. Har kollat lite på Hypro 300 och den ser ut att klara mycket grövre grenar än vår Vimek. Det är kanske inte bästa konstruktionen för att få högt tryck på rullarna (3st), men efter att jag läst om olika matarhjul på skördare verkar det som att det med rätt matarhjul inte ska behövas så högt tryck. Vet inte hur hårt Vimeken orkar trycka. Hjulen är ganska slitna och inte av någon speciellt avancerad typ heller. Vad är det mest prisvärda sättet att få ett bra grepp? Jag funderar över att slipa lite på befintliga tänder och svetsa dit nya av rund-järn som kapas snett för att få en vass tand, alternativt svetsa nya tänder mellan de gamla.

Bild på hur maskinen ser ut:
1461746779_jg_4756.jpg

1461746781_jg_0110.jpg


Allt gott: Johannes G


Senast redigerad av JohannesG ons 05 okt 2016, 09:16, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Matarhjul Vimek G30

Bax  
#389328 Utan att egentligen veta nåt om såna aggregat föreslår jag att slipa befintliga tänder vassare.

Användarvisningsbild

Re: Matarhjul Vimek G30

JohannesG  
#389330
Bax skrev:Utan att egentligen veta nåt om såna aggregat föreslår jag att slipa befintliga tänder vassare.

Kanske går, men inte helt lätt. På bilden ser de bättre ut än de är i verkligheten. Men det kanske ändå är värt ett försök. Blir inget gjort med det nu på ett tag, men det är bra att samla förslag i god tid.

   TS
Avatar Fallback

Re: Matarhjul Vimek G30

Jim_90  
#389350 Lösa tänder går ju att köpa som lösvikt.. iallafall till skördare. En kille här i finland gjorde egen svansprocessor.. kapade små bitar av rundjärn till valsarna..

Men jag själv hade först prövat svetsa fast små stumppar av piggkedjor av klenare kaliber tvärs över rullarna.. (finns ju som metervara)

vill du ha riktigt bra klös så ta bort dom gamla tänderna och hör med någon som har skördare om han har gamla sågkedjor. Svetsa ena änden fast i valsen snurra runt så långt den räcker och svetsa fast andra änden fortsätt med nästa kedja och viceversa.. vet en som gjorde så, kan lova veden torkade bra för fanns nästan ingen bark kvar :lol:
Senast redigerad av Jim_90 ons 27 apr 2016, 14:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Matarhjul Vimek G30

JohannesG  
#389353 Intressant, det var något liknande jag funderade över att göra, men återanvända befintliga rullar. Finns det fler bilder på den maskinen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Matarhjul Vimek G30

Jim_90  
#389354 Menade att du skulle nog använda befintliga valsar. Läs tidigare inlägg tillade lite mer.

Länk till maskinen http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=39388

Avatar Fallback

Re: Matarhjul Vimek G30

Jim_90  
#389356 Svetsa nya dubbar rums ju bra mellan tänderna (rödmärkt på bild)

Användarvisningsbild

Re: Matarhjul Vimek G30

JohannesG  
#389357 Ja precis, borde ju funka bra och vara relativt enkelt, samt inte speciellt dyrt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Matarhjul m.m Vimek G30

JohannesG  
#411036 Har kollat lite mer nu på maskinen när den äntligen börjar sitter ihop igen, jag bröt ju av midjan i våras för andra gången i vår ägo... Alla kolvar är inlämnade för renovering, något som behövts göra länge. :sad:

Jag tror faktiskt det mest prisvärda vad det gäller matarhjulen är att slipa befintliga tänder, de var inte så nergångna som jag fått för mig, bara väldigt trubbiga. Någon som har tips på hur det är bäst att slipa dem? Tänker om det finns någon specifik vinkel att sträva efter, eller ska det bara vara vasst?

Vilket tryck mellan hjul och stam har moderna gallrings-maskiner? Frågade HYPRO, men de visste inte eller ville inte svara på den frågan.

Hur skall man på bästa sätt slipa kvistknivarna? Läst att det är noga men inte hur.

   TS
Avatar Fallback

Re: Matarhjul m.m Vimek G30

Fredrik N  
#411039 Kvistknivarna skall slippas som en skål på insidan. Ca10mm från eggen.
Själva eggen bör givetvis också skärpas.
Det gör jag med en fil. Och skålen med en rondell.

Avatar Fallback

Re: Matarhjul m.m Vimek G30

Amatörhuggare 62  
#411042 Jag reste kamstål på diagonalen mellan taggarna. På bredden på rullen.
30 år sen .
Så ingen bild kan bifogas.
Fanns ju bara komradio då.
Ej smartphones.

Användarvisningsbild

Re: Matarhjul m.m Vimek G30

JohannesG  
#411052
Fredrik N skrev:Kvistknivarna skall slippas som en skål på insidan. Ca10mm från eggen.
Själva eggen bör givetvis också skärpas.
Det gör jag med en fil. Och skålen med en rondell.

Är inte säker på att jag helt förstår hur det skall se ut. Kan du fixa en bild eller skiss?

Amatörhuggare 62 skrev:Jag reste kamstål på diagonalen mellan taggarna. På bredden på rullen.
30 år sen .
Så ingen bild kan bifogas.
Fanns ju bara komradio då.
Ej smartphones.

Menar du att det ändå inte duger med att slipa till de befintliga dubbarna? Svetsade du hela kamstål eller bitar med mellanrum som extra tänder? Även om det inte fanns smartphones då så kanske ditt bildminne är såpass bra att du kan göra en skiss :wink:
Är det såhär du menar?
1475668666_kamstal_eller.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Matarhjul m.m Vimek G30

Amatörhuggare 62  
#411085 Rakt över rullen.
Med kamstålet på högkant.

Det närmaste jag kommer som beskrivning.
Kolla in logmax V stålhjul.

Jag hade en mycket tidig modell av det :lol:

Användarvisningsbild

Re: Matarhjul m.m Vimek G30

JohannesG  
#411115
Amatörhuggare 62 skrev:Rakt över rullen.
Med kamstålet på högkant.

Det närmaste jag kommer som beskrivning.
Kolla in logmax V stålhjul.

Jag hade en mycket tidig modell av det :lol:


Okej, då förstår jag. Det är väl den typen Hypro använder idag? Förstod inte vad du menade med "på diagonalen mellan taggarna".
Du märkte alltså en tydlig förbättring med detta? Inga modifikationer på trycket på matarhjulen? Var köper man kamstål av den typen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Matarhjul m.m Vimek G30

Blondin 750  
#411164 På den Hypron jag hade förut så såg matarrullarna ungefär likadana ut som dina, kanske något tätare mellan dubbarna, och jag upplevde att det fastnade en del bark på rullen, så jag tror inte att du ska svetsa på något mellan de befintliga dubbarna utan bara slipa de befintliga. Angående matarhjulstrycket så kan man ju enkelt räkna ut detta om hydraultrycket är kontrollerat, jag monterade en manometer på min då jag misstänkte inre läckage i kolven alternativt att accumulatorn var körd. Det visade sig vara ett litet inre läckage och enkelt åtgärdat och vips så gick det som tåget igen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).