Sida 6 av 8

Re: startproblem sedan 2012

Postat: fre 15 jul 2016, 21:15
av jannee
Jag tycker startmotorn går väl lätt, verkar inte finnas någon större komp i den traktorn - bara min vilda ide :oops:

Re: startproblem sedan 2012

Postat: fre 15 jul 2016, 21:20
av machonisti
Kan det bero på ett samband mellan svagare kompression och startmotors sviktande ork.

Re: startproblem sedan 2012

Postat: lör 16 jul 2016, 08:27
av treveslin
Hade två nyladdade batteri ihopkopplade men kompet är kanske för svagt, men väl igång, känns den råstark ändå men tack för tipsen. Får försöka mäta kompet det blir väl att dra väck spridarna igen. Där är ju inga glödstift.

Re: startproblem sedan 2012

Postat: lör 16 jul 2016, 09:41
av jannee
Motorn går bra när den väl startat, borde bevisa att pumpen är ok.
Tidigare har ju du Nils funnit att cylindertopparna blir blöta, bör bevisa att insprutningen fungerar.
Även om inte insprutningen fungerat på någon cylinder borde motorn ändå starta.
Motorn tänder inte på din diesel men väl på eter, däri ligger skillnaden.
Jag som gräsrot tänker då i första hand på just kompet.
Kan berätta något som verkligen hänt när det gäller just detta med startgas.
Jobbade på 70 talet på ett åkeri där det inte fanns några motorvärmare.
Det första vi fick göra riktigt kalla Söndagseftermiddagar när vi skulle starta våra bilar var att tände en brasa under oljesumpen. Efter 20 till 30 minuter gick det senare att starta dieselmotorn.
En yngre och lite bekvämare kollega men samtidigt full av idéer kom på att med startgas kunde han tvinga igång sin motor, trots att startmotorn knappt orkade dra runt.
Det gick så långt att han borrade ett litet hål i röret efter luftrenaren där han kunde spruta in startgas och gjorde sedan så regelbundet.
Vintern och våren gick, Scanian fick sig en dusch vid varje kallstart. Ja ända fram till sommaren tills den ordinarie chauffören tog semester, då kom det en extrakille och bilen gick INTE att starta. Inte ens mitt i sommaren gick bilen att starta UTAN startgas. För övrigt gick motorn helt ok bara den kom igång, kanske lite trött men det är något man vänjer sig vid när man kör samma bil hela tiden.
Skillnaden är dock att den motorn startade utan eter när den väl var varm :?:


Det är inte så enkelt att just stoppen hoppar rätt exakt i samma sekund motorn hostar igång :mrgreen:
men då borde inte insprutarna ger någon diesel under startförsöket :?:

Re: startproblem sedan 2012

Postat: lör 16 jul 2016, 17:23
av treveslin
Nej jag avskyr allt vad startgas heter, tog endast med detta för att visa att motorn verka fungera normalt då den går. Stoppreglaget fungarar så att den pinne som går till handtaget, sitter ju på en ett runt stycke inne i pumpens sida som vrides ner vid stopp har haft loss och kollat att den följer med. Så stoppet fungerar utan glapp. Men det är en gåta medoviljan att starta. en diesel som får soppa SKALL tända vid startvarv. Ska byta ut alla slangar mellan tank o pump för att utesluta tjuvluft i nästa vecka. Men tack så länge jag återkommer i veckan. mvh Nisse

Re: startproblem sedan 2012

Postat: ons 31 aug 2016, 15:31
av treveslin
Har lyckats få fatt på en annan insprutningspump som jag ska byta den närmaste vecka mycket jobb får ta väck kylare då det blir för trångt annars, har påbörjat nermonteringen av denna.

Re: startproblem sedan 2012

Postat: ons 31 aug 2016, 15:39
av jannee
Du må allt vara en envis rackare :mrgreen: :grin:
Lycka till :!:

Re: startproblem sedan 2012

Postat: ons 31 aug 2016, 15:51
av treveslin
Tack jo jag är nybliven pensionär och har som livsuppgift att lösa startproblemet annars får jag inte ut veden nere i Sösdala 6,5 mil enkel resa då måste jag veta att den startar när man är ute på långtur. Var tidigare inne på fyrhjuling men då är mina traktorredskap oanvändbara, därav min envishet. Med vänlig hälsning Nils

Re: startproblem sedan 2012

Postat: ons 31 aug 2016, 16:07
av Vardon
Tror inte du kommer ångra traktor framför atv. Och du har säkert lärt dig något. Och maskiner ska starta när man ska ha dem. Lycka till.

Re: startproblem sedan 2012

Postat: ons 31 aug 2016, 20:20
av Slurfi
Spännande!
Kul med film och ljud, det ger oss tangentbordsriddare betydligt bättre
möjligheter till vilda gissningar.
Jag skulle gärna se ett komptest utan och sen med en skvätt olja i cylindern.

Re: startproblem sedan 2012

Postat: tor 01 sep 2016, 10:32
av treveslin
Skulle nog börjat med komptest men trodde problemet var bränslerelaterat, tycker knappt att kompet skulle utebli över några månaders stillestånd 2012. Startproblemet finns ju även när den har varit igång och är driftsvarm, det verkar vara en svårlöst gåta som troligen får sitt svar inom någon vecka då jag bytt pump. Sen hjälper inte detta blir det att plocka ut kolvarna och byta kolvringar i bästa fall men det blir inte i år.

Re: startproblem sedan 2012

Postat: mån 05 sep 2016, 10:57
av treveslin
Finnes det någon på forumet som vet när man justerar ventilerna på kall motor vilket avstånd som är det rätta? Skall t.ex vara 0.30mm på avgas varm motor, skall man beräkna att stötstängerna utvidgar sig på längden?

Re: startproblem sedan 2012

Postat: ons 07 sep 2016, 19:26
av treveslin
Idag har jag satt dit den "nya" insprutningspumpen men inte fått upp trycket i densamma ännu, har ej spridarrören på för att se att dieseln kommer fram och att ev damm åker ut. Verkar var mycket luft i systemet nu då pumpen legat på hylla något år. Återkommer när motorn går att få igång.

Re: startproblem sedan 2012

Postat: tor 08 sep 2016, 16:23
av treveslin
Idag är jag lycklig efter att luftat ett spridarrör gick traktorn igång detta har inte hänt utan startgas efter 2012 då problemet uppstod. Den utbytespump från Tyskland verkar helt ok, som kom i augusti. Kanske det vore läge att skaffa sk blankdiesel utan de frätande rostbildande tillsats som mackarna säljer i sin diesel. Tittar man i den gamla utbytta pump så syns det tydligt att där är rostangrepp. Med vänlig hälsning Nils.

Re: startproblem sedan 2012

Postat: tor 08 sep 2016, 16:31
av busholle
treveslin skrev:Idag är jag lycklig efter att luftat ett spridarrör gick traktorn igång detta har inte hänt utan startgas efter 2012 då problemet uppstod. Den utbytespump från Tyskland verkar helt ok, som kom i augusti. Kanske det vore läge att skaffa sk blankdiesel utan de frätande rostbildande tillsats som mackarna säljer i sin diesel. Tittar man i den gamla utbytta pump så syns det tydligt att där är rostangrepp. Med vänlig hälsning Nils.

Pröva de gamla klassiska knepen först.
1. Tanka fullt på kvällen 2. Dränera tanken regelbundet. Detta var väldigt viktigt förr men verkar ha fallit i glömska.