Sida 3 av 8

Re: startproblem sedan 2012

Postat: tor 26 maj 2016, 15:13
av treveslin
Har denna vecka ägnat mej åt traktorn rev bort spridarrören ventilbryggan stötstängerna och lyfte topplocket och fann att kolvar och foder såg ut som nya aven toppackningen var hel (som skall bytas) monterade väck spridarna. Speciellt 1 an cylinders spridare var rätt rostig vid vattenkylningsdelen men 2 an cyl spridare var något otroligt skitig tjockt med oljesot kanske felet var här. Ska försöka dela dessa 4 spridare och byta nerdelen som finns i Ellös hos Ohlssons på samtliga spridare om de går lossa.

Re: startproblem sedan 2012

Postat: tor 26 maj 2016, 15:23
av tallen100
Du kan ju kolla dom om det går att få på rören och hänga dom lösa å köra på starten, det ska komma som en fin dimma. Annars går det ju att lämna in dom och få dom provtryckta.

Re: startproblem sedan 2012

Postat: tor 26 maj 2016, 15:27
av treveslin
jo när jag lyfte topplocket såg jag att cyl 1 var kruttorr de tre andra verkade var blöta av diesel troligen fingerar inte spridarna det händer att ventilerna där sätter sig då den stod bränsletom två månader 2012 tror att är startproblemets lösning är funnet, återkommer hur det går när jag satt ihop motorn, Med vänlig hälsning Nisse, såg ditt inlägg precis nu vet inte om man kan köra på starten med topplocket av kan inte de små skålar som sitter på kamaxeln hoppa av då?

Re: startproblem sedan 2012

Postat: tor 26 maj 2016, 15:28
av treveslin
Kan någon rekomendera nån bra firma till spridarkoll?

Re: startproblem sedan 2012

Postat: tor 26 maj 2016, 15:30
av tallen100
Kör absolut inte när topplocket är av!! Dumt av mej :oops: .

Re: startproblem sedan 2012

Postat: tor 26 maj 2016, 15:35
av treveslin
Tack tänkte väl det, men min förmiddag har var en av de intressantaste i mitt liv har skaffat två bra handböcker om dieselreparationer har just nu fått av de 4 spridarna men de är "omöjlga "att dela vågar man värma lite ned varmpistol innan man försöker igen?

Re: startproblem sedan 2012

Postat: tor 26 maj 2016, 15:38
av treveslin
Eller skicka dem hela till proffs som har rätt verktyg, annars har de spridarspetsar i Ellös såg jag

Re: startproblem sedan 2012

Postat: tor 26 maj 2016, 15:50
av tallen100
Ja det kan ju vara skäl i att lämna in dom, då kan dom provtrycka så dom öppnar vid rätt tryck o.s.v ... det är ganska noga med vilket tryck dom ska ha, och då måste du ha en provtryckare för att kunna justera själv. Öppnar dom tex vid för högt tryck kan motorn bli svårstartad.

Re: startproblem sedan 2012

Postat: tor 26 maj 2016, 15:55
av jannee
Sjölins i Växjö gjorde i alla fall sådant förr.
Nu vet jag inte, men för ett tiotal år sedan var deras mekaniker helt suveräna på dieslar.

Re: startproblem sedan 2012

Postat: fre 27 maj 2016, 20:59
av treveslin
1464375236_img_1849[1].jpg


1464375144_img_1853[1].jpg



Skickade iväg spridarna till Sjölins i dag de skall kolla om nya spridare behövs och kolla trycket, ska ta av ventilerna och slipa in dessa under tiden. Jag tillverkade en ventilbåge av en kraftig skruvtving som jag svetsade på ett uppskuret rör, hoppas det fungerar. Återkommer med mer info när spridarna kommer.

Re: startproblem sedan 2012

Postat: fre 27 maj 2016, 21:48
av Slurfi
Intressant att följa detta, alltid lär man sig nåt.
Enklaste test av pumpen är väl att ha spridarna lösa och titta på dimman
som ska bli från varje spridare.
Dock ska man in passa sig för de extrema tryck som är där, stå åtm nån meter ifrån
gärna bakom en ruta när man tittar på detta.

Re: startproblem sedan 2012

Postat: lör 28 maj 2016, 18:15
av treveslin
Det blir när spridarna kommer och jag fått på toppen igen då blir det till att testa ifall den startar, körde med lossade spridarrör och där kom en rejäl dusch ut varje rör innan jag lyfte toppen som en sista utväg, då jag haft den i 30 år och stod i valet att skrota den eller försöka laga den.

Re: startproblem sedan 2012

Postat: lör 28 maj 2016, 21:52
av rikard_e
Hoppas det går bra. Jag hade gett dig rådet att göra ett kompressionstest. Då får du se lite hur cylindrar, och ringarna mår.

Lycka till,

Re: startproblem sedan 2012

Postat: sön 29 maj 2016, 10:50
av treveslin
jo ett komptest hade inte varit fel men nu har jag väck topplocket och ska slipa ventilerna. Ett komptest får jag ev göra senare med risk att toppen får av igen ifall ringarna är dåliga, men motorn har "bara" gått 5500 tim så de borde vara ok.

Re: startproblem sedan 2012

Postat: tor 02 jun 2016, 10:38
av treveslin
Den verkade rätt normal senast jag hade den igång den fast kanske lite svag får innerligt hoppas det "endast" var kärnande spridarventiler för där kom mycket diesel i returen i tanken. Hade tanklocket av o kollade sist den var igång.