Nu er jag inte säker på om det lika som på 6000serien, men det skulle man nästan tro.
Kolla bilden under hur det funkar. A punkt 2 om hur man gör et stallvarvtest.
Har man i växel H1 så ska traktoren stanna/stå still med et lett tryck på bromsen vid tomgångsvarv.
Min egen erfarhet er att det inte ska luta mycket uppför före den står still vid tomgångsvarv och smyger mjukt igång när man börjar gasa.
Så ligger man över 1100-1200rpm ska det i prinsipp inte slira als(even om det i teorien er några %), under 1100rpm slirar det mer ju närmare du kommer tomgångsvarvtal.
Men vid normal körning med "tom" traktor tycker jag det er endast vid start som man märker slirningen.
Har man tyngre släp efter tar det givetvis något lengre tid före motoren kommer ikapp högre varv, så då känner man mer til att turbinen jobbar.
Notera dock att min erfarhet er mycket begränsad, då jag bare haft traktoren i drygt 1 år.
1457215881_turbin.jpg